نقد و بررسی مادربرد ایسوس Asus Prime Z490-P

برخلاف کنسول‌ها که دارای نسل بندی مشخصی هستند؛ برای سخت افزار کامپیوتر این چنین دسته بندی مشخصی وجود ندارد و عملا نمی‌توان گفت که چه تغییری موجب به وجود آمدن نسل جدید در سخت افزار سیستم‌های رومیزی می‌شود. اما از دید ما در تیم تحریریه فروشگاه اینترنتی هدف، سوکت پردازنده 1200 اینتل، عملا آغازگر نسل جدیدی در سخت افزار بود. وجود هماهنگی میان مادربرد و پردازنده موجب می‌شود که این دوقطعه همواره همگام با یکدیگر حرکت کنند و پیشرفت مادربرد، نهایتا موجب پیشرفت تمامی قطعات یک سیستم رومیزی خواهد شد. این مادربرد است که تصمیم می‌گیرد کدام قطعه فعال شود، کدام قطعه غیر فعال شود، هر قطعه به چه اندازه انرژی دریافت کند و یا این که هر قطعه به چه اندازه فعالیت کند. به عبارتی میتوان گفت تمامی فعالیت‌های کامپیوتر تحت تاثیر مادربرد است و هر گونه خرابی در مادربرد سبب از کارافتادگی سیستم کامپیوتری شما خواهد شد. کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیاست که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. مادربردهای سری پرایم (Prime) ایسوس جزو محصولات رده‌ بالای این کمپانی قرار می‌گیرند که برای کابران حرفه‌ای، گیمرها و یا قرارگیری در سیستم‌های سرور کاربرد دارند. این مادربردها کیفیت ساخت و استحکام بالایی دارند و با توجه به ویژگی‌های فنی خود یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار هستند. امروز در فروشگاه اینترنتی هدف به سراغ یکی جدیدترین مادربردهای ایسوس از سری پرایم رفته‌ایم که به آخرین سوکت پردازنده اینتل، یعنی اینتل 1200 مجهز شده است. اگر به دنبال بهینه ترین مادربرد برای پردازنده‌های نسل 10 اینتل هستید؛ تا انتهای نقد و بررسی مادربرد Asus Prime Z490-P با ما همراه باشید.

 

مادربرد ایسوس Prime Z490-P در یک نگاه

 

نقد و بررسی مادربرد ایسوس Prime Z490-P

 

ایسوس در جدیدترین نسل از پردازنده‌های سری پرایم، از سوکت 1200 اینتل بهره گیری کرده است. بر اساس گفته‌های این شرکت آسیایی، هدف از تولید مادربرد‌های جدید با چیپست Z490، نهایت بهره گیری از پردازنده‌های نسل 10 اینتل بوده است. مادربرد Asus Prime Z490-P با 4 اسلات رم در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است که ظرفیت هر اسلات برابر با 32 گیگابایت بوده و نهایتا این مادربرد قادر به پشتیبانی از 128 گیگابایت حافظه RAM می‌باشد. این مادربرد بالارده به 2 اسلات PCIe 3.0 x16 مجهز شده که به شما این امکان را می‌دهد که از دو کارت گرافیک مجزا بر روی سیستم خود استفاده کنید و توان گرافیکی سیستم خود را به شکل قابل توجهی ارتقا دهید. در نهایت ایسوس دست شما را برای استفاده از فضاهای ذخیره سازی باز گذاشته و علاوه بر استفاده از دو کانکتور M.2 برای استفاده از هاردهای ssd فوق سریع، چهار عدد کانکتور SATA با سرعت انتقال دیتا 6 گیگابایت بر ثانیه نیز به این مادربرد دوست داشتنی افزوده است.

اگر با خواندن این مقدمه به دنبال مشاهده دقیق ترین اطلاعات موجود از مادربرد ایسوس Asus Prime Z490-P هستید؛ در ادامه با بررسی تخصصی آخرین مادربرد سری پرایم ایسوس، همراه ما باشید.

 

نقد و بررسی مادربرد ایسوس Prime Z490-P : طراحی ومشخصات ظاهری

 

نقد و بررسی مادربرد ایسوس Prime Z490-P

 

مشکی، رنگ زمینه تمامی مادربردهای ایسوس است و رنگ دوم مشخصه هر سری از این مادربردهاست. همچون سری راگ ایسوس (ROG) که برای رنگ ثانویه از رنگ قرمز بهره می‌گیرد؛ اولین مشخصه مادربردهای سری پرایم، استفاده از رنگ نقره‌ای و سفید است. پیش از این ما مادربردهای سری پرایم را به افرادی پیشنهاد می‌کردیم که به دنبال سخت افزار خالص (!) بودند و اهمیتی به سیستم نورپردازی نمی‌دادند؛ اما اکنون ایسوس سنت شکنی کرده و یک نوار بسیار نازک LED را در داخل برد این محصول تعبیه کرده که از سیستم AURA sync ایسوس نیز پشتیبانی می‌کند و توانسته جلوه زیبایی به این مادربرد ببخشد. بریدگی‌های موجود بر روی هیت سینک‌های مادربرد که در قسمت فوقانی و بر روی چیپست Z490 دیده‌ می‌شوند؛ کاملا با خطوط موجود بر روی برد هماهنگ هستند که این مسئله نشان از دقت بسیار بالای ایسوس بر طراحی محصولات خود دارد.

جذاب ترین ویژگی ظاهری به کار رفته در مادربرد گیمینگ ایسوس پرایم Z490-P را، میتوان فناوری Aura Sync دانست. نور پردازی اُرا سینک که سیستم نور پردازی اختصاصی ایسوس برای محصولات بالارده این شرکت می‌باشد؛ به طور خیره کننده‌ای به زیبایی سیستم شما خواهد افزود. این سیستم از 8 حالت نورپردازی مختلف پشتیبانی می‌کند و شما قادر خواهید بود تا با همگام سازی (Sync) آن با سایر محصولات گیمینگ ایسوس، حس و حال یک گیمینگ حرفه‌ای را تجربه نمایید. قالب مادربرد ایسوس Prime Z490-P از مشخصه ابعاد ATX پیروی می‌کند؛ بر این اساس مادربرد گیمینگ ایسوس در دسته مادربردهای بزرگ قرار می‌گیرد؛ به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر تصمیم به خرید مادربرد ایسوس پرایم Z490-P دارید، حتما کیسی با فضای مناسب تهیه نمایید که در زمان تهویه هوای سیستم با مشکلات ناشی از فضای محدود کیس روبه‌رو نشوید. با توجه به جزئیات ذکر شده، شاهد اسلات‌های ورودی و پورت‌های خروجی بسیاری بر روی این مادربرد خواهیم بود، که در بخش بعد به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.