نقد و بررسی مانیتور Asus VZ239H | ترکیب سادگی و کیفیت بالا

مانیتور ایسوس VZ239H مدل 23 اینچ یکی از مانیتورهای ساده با قیمت مناسب و در عین‌حال کارآمد است. مدل VZ279H مدل 27 اینچی مانیتور است. ایسوس به‌عنوان تولیدکننده محصولات دیجیتال که در ایران بیشتر به‌خاطر لپ‌تاپ‌هایش مطرح شده است، در حوزه‌ی تولید مانیتور هم محصولات با کیفیتی را تا کنون به بازار عرضه کرده است. از مانیتورهای ساده و اداری تا مانیتورهای حرفه‌ای مخصوص بازی و کارهای گرافیکی.

مانیتورهای ایسوس VZ239H و VZ279H با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 هستند. پنل صفحه نمایش استفاده شده در این مانیتورها از نوع IPS بوده که شفافیت، غلظت و دقت رنگ در آن به نسبت سایر پنل‌ها بیشتر است. ایسوس در این مانیتور از الگوی طراحی ساده و بسیار زیبایی استفاده کرده و حاشیه اطراف نمایشگر را به کمترین میزان رسانده است. به این نوع طراحی، طراحی Frameless می‌گویند. از مانیتورهایی که حاشیه اطراف صفحه‌نمایش آن‌ها بسیار کم است، می‌توان برای ترکیب کردن مانیتورها هم استفاده کرد. مانیتور Asus VZ239H و Asus VZ279H از این جهت گزینه‌ی ایده‌آلی برای افرادی به‌حساب می‌آیند که قصد دارند همزمان از دو یا سه مانیتور در کنار هم استفاده کنند.

پشتیبانی از زاویه دید 178 درجه‌ای، فناوری Eye Care برای مراقبت از چشم‌ها هنگام کار مانیتور، پشتیبانی از نمایش 16.7 میلیون رنگ، زمان پاسخ‌گویی 5 میلی‌ثانیه و امکانات جانبی تقویت کیفیت تصویر از دیگر ویژگی‌های مانیتور 23 اینچی ایسوس VZ239H  و مانیتور 27 اینچی ایسوس VZ279H هستند که در ادامه قصد داریم دقیق‌تر به آ‌ن‌ها نگاه کنیم. در مجموع با خرید مانیتور ایسوس VZ239H می‌توانید یک مانیتور زیبا و با کیفیت را برای انجام کارهای خود در اختیار داشته باشید.

 

طراحی و کیفیت ساخت مانیتور Asus VZ239H

 

نقد و بررسی مانیتور Asus VZ239H

 

مانیتور ایسوس VZ239H طراحی بسیار ساده و زیبایی دارد. پایه خود مانیتور در یک چارچوب بدون قاب (Frameless) قرار گرفته است و تنها در قسمت پایینی مانیتور شاهد یک حاشیه یک دست هستیم که وسط آن لوگو ایسوس به‌چشم می‌خورد. بدنه مانیتور طراحی باریکی داشته و تنها 7 میلی‌متر ضخامت دارد که این مورد هم به زیبایی بیشتر مانیتور کمک کرده است. پایه نگه‌دارنده مانیتور هم به شکل حلقه ای بوده و طراحی زیبایی دارد.

ابعاد مانیتور با پایه 531x387x211 میلی‌میتر است و وزن آن هم تنها 2.7 کیلوگرم است. همان‌طور که مشخص است با یک مانیتور ظریف و سبکی طرف هستیم. پشت مانیتور هم طراحی ساده‌ای داشته و تنها لوگو ایسوس روی آن قرار گرفته است. در قسمت پایینی پشت نمایشگر، یک بخش کوچک برای قرارگیری پورت‌های مانیتور درنظر گرفته شده است. مانیتور Asus VZ239H در مجموع یک مانیتور ساده، زیبا و سبک است.

 

صفحه‌نمایش مانیتور ایسوس VZ239H/VZ279H

 

نقد و بررسی مانیتور Asus VZ239H

 

طبیعتا مهم‌ترین قسمت یک مانیتور، صفحه‌نمایش آن است. ایسوس در مانیتور VZ239H از یک نمایشگر 23 اینچی و در مانیتور VZ279H از یک نمایشگر 27 اینچی با پنل IPS استفاده کرده است. غلظت بالای رنگ‌ها در این پنل صفحه‌نمایش باعث شده علاوه بر کارهای روزمره، تماشای فیلم و همچنین انجام کارهای گرافیکی با آن جذاب باشد. همچنین سبک طراحی بدون قاب و حاشیه‌های بسیار کم، باعث می‌شود نمایشگر کمی بزرگ‌تر به‌نظر برسد. علاوه بر این تجربه تماشای فیلم و بازی‌های ویدیویی با آن لذت‌بخش‌تر است.

کیفیت تصویر مانیتور Full HD با رزولوشن 1920x1080 است و از نمایش 16.7 میلیون‌ رنگ پشتیبانی می‌کند. زاویه دید بسیار خوب 178 درجه‌ای مانیتور هم باعث می‌شود که در زوایای مختلف، هنگام مشاهده تصویر دقت رنگ‌ها تا حد بالایی حفظ شوند. میزان روشنایی صفحه‌نمایش هم 250 کاندلا بر متر مربع است که یک میزان کاملا استاندارد برای مانیتورها به‌حساب می‌آید. نرخ کنتراست تصویر هم 1000:1 بوده که میزان غلظت تیره‌ترین و روشن‌ترین قسمت تصویر نشان می‌دهد که عدد مناسبی برای مانیتور است. گستره‌ی کنتراست داینامیک مانیتور هم که نشان‌دهنده نهایت غلظت رنگ در روشن‌ترین و تیره‌ترین حالت است، 80000000:1 است.

 

نقد و بررسی مانیتور Asus VZ239H

 

از دیگر ویژگی‌های فنی مانیتور ایسوس VZ239H می‌توان به زمان پاسخ‌گویی (Response Time) خوب 5 میلی‌ثانیه آن اشاره کرد. در واقع هر چه این عدد کمتر باشد، یعنی تبدیل رنگ‌ها به یک دیگر در مانیتور سریع‌تر انجام می‌شوند. در حال کار و استفاده‌ی روزمره به‌دلیل اینکه سرعت در پردازش رنگ‌ها اهمیت زیادی ندارد، شما اصلا با کم بودن این عدد تغییری را احساس نمی‌کنید. سرعت پاسخ‌گویی مانیتور در هنگام تجربه بازی‌های ویدیویی عملکرد خود را نشان می‌دهد. نرخ نوسان تصویر و نهایت رفرش‌ریت (Refresh Rate) مانیتور هم 75 هرتز است.

نقد و بررسی لپ تاپ Asus R521 | مالتی مدیا با کیفیت و کارآمد

ایسوس R521 یک سری لپ تاپ مالتی‌مدیا از خانواده VivoBook است که در آن طیف گسترده‌ای از سیستم‌های پردازشی استفاده شده تا بتواند پاسخ‌گوی نیاز کاربران با سطح انتظارات مختلف باشد. همانند سایر لپ تاپ‌های ایسوس، سری R521 هم ظاهری بسیار ساده و جذاب دارد. طراحی ظریف، ضخامت کم بدنه و همچنین وزن کم از ویژگی‌های ظاهری این لپ تاپ است.

برای راحتی در استفاده و جابه‌جایی ایسوس در این مدل از یک صفحه‌نمایش 15.6 اینچی در قاب لپ‌ تاپ‌های 14 اینچی استفاده کرده است که باعث شده این سری لپ تاپ لقب کوچک‌ترین لپ تاپ‌های 15 اینچی بازار از آن خود کند. از همین رو لپ تاپ‌های Asus R521 کاملا مناسب افرادی هستند که قصد دارند مدام لپ تاپ‌شان را بین محیط‌های مختلف جابه‌جا کنند. همه مدل‌های ایسوس R521 صفحه‌نمایش 15.6 اینچی دارند. اما همان‌طور که مطرح شد، کانفیگ‌های مختلفی برای این سری لپ تاپ وجود دارد که در آن‌ها صفحه‌نمایش HD و Full HD به‌چشم می‌خورد. گستردگی مدل‌های R521 به اندازه‌ای است که در برخی از مدل‌ها از پنل صفحه‌نمایش TN و برخی از پنل IPS استفاده شده است. همه‌ی مدل‌ها به روکش مات مجهز شده‌اند و میزان روشنایی 200 تا 250 نیت را پشتیبانی می‌کنند.

در ادامه دقیق‌تر به سیستم پردازشی لپ تاپ اشاره می‌کنیم اما به صورت کلی در Asus R521 از پردازنده‌های Intel Core i3 تا Intel Core i7 نسل هشتم و نسل دهم استفاده شده است. همچنین در مدل‌های معمولی‌تر لپ تاپ شاهد پردازنده‌های Intel Pentium با سرعت‌های مختلف هستیم. کارت گرافیک لپ تاپ هم وضعیتی مشابه پردازنده داشته و از انواع کارت گرافیک‌های ساخته‌ی Intel از مدل HD Graphics تا UHD و همچنین کارت گرافیک‌های NVIDIA از مدل GeForce MX110 تا GeForce MX330 با ظرفیت‌های مختلف استفاده شده است. حافظه‌ی رم لپ تاپ‌های ایسوس R521 هم بین 4 تا 8 گیگابایت ظرفیت دارند.

برای ذخیره‌سازی اطلاعات هم ایسوس از هارد دیسک‌های 1 ترابایتی استفاده کرده است که البته در برخی مدل‌ها شاهد مدل هارد ترکیبی با حافظه‌ی SSD هم هستیم. در مجموع ایسوس با استفاده از انواع سیستم‌های پردازشی در لپ تاپ R521 توانسته بازار بزرگی از مخاطبان را جذب کند. با خرید لپ تاپ ایسوس R521 می‌توانید با خیال راحت کلیه کارهای روزانه خود را به آن بسپارید. در ادامه نقد و بررسی لپ تاپ Asus R521 نگاهی دقیق‌تر به لپ تاپ خواهیم داشت.

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ ایسوس R521

 

لپ تاپ ایسوس R521

 

استفاده از پنل صفحه‌نمایش 15.6 اینچی در قاب و چارچوب لپ‌ تاپ‌های 14 اینچی باعث شده با یک لپ تاپ با صفحه‌نمایش بزرگ ولی با ابعاد کوچک طرف باشیم. بدنه‌ی لپ تاپ ایسوس R521 از جنس پلاستیک فشرده است ولی با توجه به الگوی طراحی ایسوس، ظاهری بسیار زیبا دارد. ایسوس در طراحی این لپ تاپ از چهار رنگ آبی، خاکستری، نقره‌ای و قرمز استفاده کرده است.

ابعاد لپ تاپ 35.7x23x1.99 سانتی‌متر است و با توجه به کانفیگی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند وزنی بین 1.68 تا 1.9 کیلوگرم داشته باشد. وزن کمتر از 2 کیلوگرم برای لپ تاپی با صفحه‌نمایش 15.6 اینچی بسیار ایده‌آل است. با توجه به وزن کم و ابعاد کوچک، می‌توانید لپ تاپ را در کیف همه‌جا همراه خود داشته و نگرانی از بابت جابه‌جایی آن نداشته باشید. ایسوس در طراحی این لپ تاپ فوق باریک از حالت ErgoLift نیز استفاده کرده است. این سبک طراحی باعث می‌شود که قسمت انتهایی پنل صفحه‌نمایش به‌عنوان تکیه‌گاه لپ تاپ روی سطح قرار بگیرد و پنل اصلی که کیبورد روی آن قرار گرفته است را 2 درجه نسبت به سطح بلند کند. در این حالت با یک کیبورد تخت طرف نیستید و می‌تواند تجربه تایپ بهتری با لپ تاپ داشته باشید.

رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز با 15 راه حل کاربردی

روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز یا خاموش ماندن صفحه‌نمایش مشکلاتی هستند که ممکن است برای بسیاری از لپ تاپ‌ها رخ دهد. علت روشن نشدن لپ تاپ می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد. اولین مورد مربوط به سیستم سخت‌افزاری و مورد دوم مربوط به نرم‌افزار و ویندوز شما است.

 

مشکل روشن نشدن لپ تاپ

برای شناسایی و رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز باید در ابتدا با بررسی اولیه تشخیص دهید که آیا سیستم سخت‌افزاری لپ تاپ شروع به فعالیت می‌کند یا خیر. به صورت کلی اگر بعد از فشردن کلید پاور هیچ اتفاق خاصی رخ ندهد، مشکل از سیستم سخت‌افزاری لپ تاپ شما است. اما اگر هر هنگام روشن شدن و بالا آمدن ویندوز مشکلاتی برای لپ تاپ و مخصوصا صفحه‌نمایش پیش آمد، به‌احتمال خیلی زیاد مشکل از سیستم نرم‌افزاری لپ تاپ است.

در هر دو صورت می‌توانید با مطالعه روش‌ حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ، راه‌های مختلف را روی لپ تاپ خود تست و بررسی کنید. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل نگاهی به این موضوع و راه حل بالا نیامدن سیستم لپ تاپ داشته باشیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

مشکل: پس از زدن کلید پاور لپ تاپ هیچ اتفاقی نمی‌افتد!

 

1) بررسی منبع تغذیه

برای حل مشکل روشن نشدن سیستم و کار نکردن پردازنده و مادربورد لپ تاپ، در اولین مرحله باید منبع تغذیه را بررسی کنید. شاید اتصال لپ تاپ به برق برقرار نیست. مشکلات مربوط به برق شهری و محافظ‌های برق می‌تواند عامل روشن نشدن سیستم شما باشد زیرا اصلا برقی به باتری لپ تاپ شما نمی‌رسد.

2) چک کردن سیم و اتصالات

اگر از اتصال درست به برق مطمئن شدید، نوبت به بررسی سیم کابل برق می‌رسد. ممکن است سیم دچار مشکل شده باشد که برق به‌درستی به لپ تاپ نمی‌رسد. کشیده شدن سیم‌ها و یا خم شدن بیش‌ از حد لبه‌های آن می‌تواند باعث عدم جریان برق شود. همچنین ممکن است جریان برقرار شود، ولی به واسطه‌ی آسیب ولتاژ برق بسیار پایین‌تر از حدی باشد که بتواند سیستم لپ تاپ شما را روشن کند. پس از سلامت سیم‌ کابل برق لپ تاپ اطمینان پیدا کنید.

3) بررسی باتری لپ تاپ

اگر بدون اتصال با کابل به برق، لپ تاپ شما روشن نمی‌شود، به احتمال خیلی زیاد باتری آن خالی شده است. در مقاله‌ی افزایش شارژدهی باتری لپ تاپ به معرفی 10 راه برای بهبود شارژدهی پرداختیم که پیشنهاد می‌کنم آن را مطالعه کنید. اما به صورت کلی روشن نشدن و کار کردن سیستم به باتری آن مربوط می‌شود، پس حتما لپ تاپ را به برق متصل کنید و دوباره کلید پاور را فشار دهید.

 

4) جدا کردن باتری از لپ تاپ

اگر لپ تاپ شما باتری قابل تعویض دارد و با وصل کردن لپ تاپ به برق اتفاقی نمی‌افتد، ممکن است باتری شما خراب شده باشد. از همین رو باتری را از لپ تاپ خارج کنید و با برق سیستم را روشن کنید. اگر لپ تاپ روشن شد که مشکل مشخص می‌شود و باید به فکر یک باتری دیگر برای لپ تاپ خود باشید.

 

رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز  با 15 راه حل کاربردی

 

مشکل: سیستم روشن می‌شود ولی بعد از چند ثانیه دوباره خاموش می‌شود!

 

1) خاموش و روشن کردن لپ تاپ

اگر جز کسانی باشید که زیاد لپ تاپ خود را در حالت Sleep قرار می‌دهید، احتمالا با این مشکل روبرو شدید. علت روشن شدن و بعد خاموش شدن سریع لپ تاپ، به مشکلات مصرف باتری در هنگام حالت خواب (Sleep) بر می‌گردد. زمانی که لپ تاپ خود را در این حالت قرار می‌دهید، همیشه بخشی از باتری صرف حالت آماده به کار لپ تاپ می‌شود تا در صورت فشردن هر کلیدی فورا سیستم را برای شما فعال کند. از همین رو این حالت نیازمند باتری است. اگر در این حالت باتری لپ تاپ شما خالی شود و در سیستم در حالت Sleep باشد، هنگام روشن کردن ممکن است دوباره خاموش شود.

برای حل مشکل خاموش شدن لپ تاپ بعد از روشن کردن، ابتدا لپ تاپ را به برق متصل کنید تا شارژ لپ تاپ تامین شود. سپس خودتان یک بار با نگه داشتن کلید پاور لپ تاپ را خاموش کنید و سپس دوباره روشن کنید. معمولا با یک یا دو بار خاموش روشن کردن، سیستم شما به حالت عادی برگشته و مشکل حل می‌شود.

2) پورت‌های متصل به لپ تاپ را جدا کنید

برای پردازش اتصالات لپ تاپ ممکن است هنگام شروع به کار ویندوز به مشکل بخورد. برای رفع مشکل خاموش شدن لپ تاپ، توصیه می‌شود یک بار ماوس، بلندگو، فلش USB، پرینتر و یا هر وسیله‌ی دیگری که آن را به لپ تاپ متصل کرده‌اید را جدا کنید. سپس با یک بار خاموش رو روشن کردن سیستم را فعال کنید. به احتمال زیاد بار اضافی روی سیستم برداشته شده و لپ تاپ شما روشن می‌شود.

 

مشکل: صفحه نمایش لپ تاپ روشن نمی‌شود!

 

1) سیم برق را چک کنید

گاهی ممکن است صدای فن نشان دهد که لپ تاپ در حالت آماده به کار است و ویندوز در حال لود شدن است، اما چیزی روی صفحه دیده نشود. در این حالت در اولین مرحله باز هم توصیه می‌شود از اتصال سیم برق مطمئن شده سپس به سراغ راه‌حل بعد بروید.

 

مشکل روشن نشدن صفحه نمایش لپ تاپ

 

2) مطمئن شوید صفحه نمایش خاموش است

روشن نشدن صفحه نمایش لپ تاپ ممکن است به دلیل این باشد که نمایشگر شما به پایان عمر خودش رسیده! به همین خاطر در اولین مرحله مطمئن شوید که صفحه نمایش واقعا خاموش است. برای این کار نور محیط خود را تا بسیار کم کرده و از زوایای مختلف به صفحه نمایش نگاه کنید. اگر صفحه نمایش شما کاملا بی‌نور و غیر فعال بود، باید به سراغ مرحله‌ی بعدی بروید. اما اگر کم‌نور بود و یا بخش‌هایی از آن نور به صورت موجی و پرشی دیده می‌شود، صد در صد صفحه نمایش شما دچار آسیب شده و باید به فکر تعمیر یا تعویض آن باشید.

3) سیستم را بوت کنید

پس از اینکه مطمئن شدید که صفحه‌ نمایش کاملا خاموش است، باید از یک مورد دیگر هم اطمینان حاصل کنید. شاید به دلیل مشکل نرم‌افزاری صفحه نمایش کار نمی‌کند. برای اینکه متوجه به این ایراد شوید باید لپ تاپ را بوت کنید و به BIOS بروید. در بسیاری از لپ تاپ‌ها پس روشن کردن با فشردن کلید f8 یا f2 می‌توانید وارد حالت بوت و محیط آبی رنگ آن شوید. اگر لپ تاپ شما به حالت BIOS رفت، به این معنی است که صفحه‌ نمایش هیچ مشکلی ندارد و ایراد از بخش نرم‌افزاری و ویندوز شما است.

اما اگر پس از تلاش برای بوت کردن سیستم، لپ تاپ به حالت بوت نرفت و همچنان با صفحه‌نمایش تاریک و خاموش روبرو بودید، باید لپ تاپ را به یک تعمیرکار نشان دهید، زیرا به احتمال زیاد نمایشگر شما سوخته است.

4) اتصال لپ تاپ به صفحه‌نمایش خارجی

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن مطمئن شوید که سیستم نرم‌افزاری و ویندوز شما سالم است و فقط صفحه‌نمایش خراب شده است، این است که لپ تاپ را از طریق کابل HDMI به یک مانیتور یا تلویزیون وصل کنید. اگر صفحه‌نمایش شما سوخته باشد، باید مراحل اجرای ویندوز و لود شدن سیستم را به صورت کامل روی صفحه‌نمایش دیگر مشاهده کنید.

 

مشکل: ویندوز بالا نمیاد!

عبارت بالا نمیامدن ویندوز خیلی کلی است اما به صورت دقیق‌تر ممکن است مشکلاتی مثل ریست شدن پشت سر هم ویندوز، گیر کردن صفحه لود ویندوز یا گیر کردن در صفحه‌ی ورود برای شما پیش بیاید. این مشکلات همگی معمولا همگی نرم‌افزاری بوده و نیازی نیست نگران خراب بودن قطعات و سیستم‌ سخت‌افزاری لپ تاپ خود شوید. برای رفع مشکل لود نشدن و بالا نیامدن ویندوز راه‌های زیر را مورد بررسی قرار دهید.

 

1) پورت‌ها را متصل به لپ تاپ را جدا کنید و دوباره روشن کنید

علت بالا نیامدن ویندوز در ساده‌ترین حالت می‌تواند مربوط به اتصالات لپ تاپ شما باشد. یک بار همه پورت‌ها را از لپ تاپ خارج کرده و دوباره سیستم را ریست کنید. اگر مشکل نرم‌افزاری خاصی برای لپ تاپ پیش نیامده باشد خیلی راحت ویندوز شما دوباره لود می‌شود.

2) سیستم را بوت کرده و به BIOS بروید سپس ویندوز را اجرا کنید

 

رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز  با 15 راه حل کاربردی

 

راه حل دیگر بالا نیامدن ویندوز این است که از طریق بوت کردن مجدد سیستم وارد BIOS شده و به صورت دستی لود شدن ویندوز را فراخوانی کنید. برای بوت کردن ورود به این حالت پس از روشن کردن سیستم باید کلید f8 یا f2 را فشار دهید. (در مدل‌های مختلف لپ تاپ این کلید می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از لپ تاپ‌ها از کلید delete برای بوت کردن هم استفاده می‌شود.)

در تب Boot می‌توانید مشخص کنید که چه چیزی برای اجرا لود شود. در حالت معمول روی هارد دیسک اصلی لپ تاپ شما این حالت تنظیم شده است، به همین خاطر یک بار دیگر به صورت دستی آن را انتخاب کنید و تا مجدد سیستم شما راه‌اندازی شود. با این کار هیچ اطلاعاتی از روی سیستم شما حذف نمی‌شود، و صرفا یک بار دیگر به صورت دستی ویندوز شما وارد مرحله‌ی لود می‌شود.

3) حالت Fast Boot را غیر فعال کنید

 

رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز  با 15 راه حل کاربردی

 

 مایکروسافت از حالت بوت سریع برای اجرای ویندوز 7 استفاده می‌کند که باعث می‌شود درست در زمان اجرای ویندوز درایوهای شما هم لود شوند. این کار باعث لود شدن سریع‌تر درایو و در نتیجه سریع‌تر شدن لود خود ویندوز می‌شود. اما گاهی ممکن است به دلایل ساده‌ای مثل اختلال نرم‌افزاری (بین دو یا چند نرم‌افزار) یا پر بودن ظرفیت درایو اصلی ویندوز شما، ویندوز در حالت لود گیر کند و به اصطلاح ویندوز بالا نیاید. 

حالت Fast Boot فشار اضافه‌تری را به درایوهای شما وارد می‌کند و اگر همان‌طور که اشاره شد، مشکلی در سیستم به وجود آمده باشد، ممکن است لود ویندوز به مشکل بخورد. برای رفع مشکل باید لپ تاپ را بوت کرده و وارد محیط BIOS شوید. از تب Advanced گزینه‌ی مربوط به Fast Boot را روی حالت غیر فعال (Disabled) قرار دهید و مجدد لپ تاپ را روشن کنید.

4) از طریق Safe Mode عیب‌یابی کنید

 

حالت Safe Mode در رفع مشکل ویندوز

 

یکی از راه‌های اصلی رفع مشکل بالا نیامدن ویندوز این است که طریق حالت Safe Mode اقدام به عیب‌یابی سیستم خود کنید. دو گزینه‌ی اصلی پیش‌رو شما برای حالت Safe Mode وجود دارد. اول اینکه از طریق سیستم اتوماتیک عیب‌یابی استفاده کنید یا اینکه خودتان وارد ویندوز در حالت Safe Mode شده و کار عیب‌یابی را انجام دهید.

حالت Safe Mode در حالتی که خودتان بخواهید وارد سیستم شوید، به درد زمانی می‌خورد که خودتان از عیب و ایراد سیستم با خبرید. برای مثال به تازگی یک نرم‌افزار یا بازی‌ای نصب کردید که پس از نصب آن دیگر ویندوز شما بالا نمی‌آید. خب در این حالت مشخص است که مشکل کجاست. شما با حدف این نرم‌افزار یا بازی می‌توانید ویندوز را به حالت اول خود برگردانید. همچنین ممکن است تداخل نرم‌افزاری باعث لود شدن ویندوز شما شده باشد. از همین رو در اینترنت در خصوص تداخل نرم‌افزار جدیدی که نصب کردید با نرم‌افزارهای قبلی جستجو کنید. برای مثال استفاده از نرم‌افزار کارت گرافیک اصلی لپ تاپ شما با یک سری نرم‌افزارهای بهبود دهنده‌های پردازش تصویر برای ویندوز شما مشکل به‌وجود می‌آورند.

برای ورود به Safe Mode باید لپ تاپ خود را 3 بار پشت سر هم ریست کنید. کلید پاور را فشار دهید، به محض اینکه وارد مرحله‌ی لود شدید و لوگوی شرکت سازنده لپ تاپ خود را مشاهده کردید، با فشار دادن پاور، لپ تاپ را خاموش کنید و بلافاصله دوباره روشن کنید. با سه بار خاموش و روشن کردن، لپ تاپ وارد مرحله‌ی لود ویندوز نمی‌شود و به صورت خودکار صفحه‌ای که مربوط به حالت Safe Mode می‌شود را برای شما نمایش می‌دهد.

پس ورود به صفحه‌ی آبی تنظیمات پیش‌فرض ویندوز، روی گزینه‌ی Troubleshoot کلیک کنید. سپس از طریق قسمت Advanced Options گزینه‌ی Startup Settings را انتخاب کرده روی قسمت Restart کلیک کنید. حال ویندوز مجدد ریست شده و در هنگام لود شدن صفحه‌ای جدید برای شما نمایش داده می‌شود که باید با فشردن کلید 4 روی کیبورد، گزینه‌ی چهارم لیست یعنی Enable Safe Mode را فعال کنید. با فعال شدن و وارد شدن در این حالت امن، نرم‌افزارها و سایر اطلاعات غیر ضروری ویندوز لود نمی‌شوند و شما تنها به تنظیمات اصلی ویندوز دسترسی خواهید داشت.

همان‌طور که اشاره شد، اگر به نرم‌افزار خاصی مشکوک هستید، در این حالت می‌توانید وارد قسمت Control Panel شوید و نرم‌افزار را از سیستم خود حذف کنید. امکان ارتقا درایورهای و نصب آخرین نسخه‌ی آن‌ها هم در حالت Safe Mode وجود دارد. همچنین اگر به واسطه‌ی آپدیت ویندوز مشکلی برای شما ایجاد شده، می‌توانید در حالت Safe Mode وارد بخش تنظیمات ویندوز شده و از بخش Update & Security روی گزینه‌ی Recovery کلیک کنید تا نسخه‌ی ویندوز قدیمی شما دوباره برای‌تان لود شود. اما اگر نمی‌دانید مشکل از چیست، می‌توانید از حل مشکل اتوماتیک با Startup Repair استفاده کنید.

5) با حالت Startup Repair ویندوز را عیب‌یابی کنید

 

رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز  با 15 راه حل کاربردی

 

دو راه برای عیب‌یابی ویندوز از طریق Startup Repair وجود دارد. اول از طریق همان روشی است که برای Safe Mode معرفی شد. یعنی سه بار با ریست کردن لپ تاپ وارد بخش تنظیمات پیش‌فرض ویندوز شوید و دوباره‌ی روی Troubleshoot و Advanced Options کلیک کنید. اما این‌بار به‌جای Startup Settings باید روی Startup Repair کلیک کنید. در این حالت ویندوز شما مجدد ریست شده و عملیات عیب‌یابی اتوماتیک ویندوز روی آن اعمال می‌شود.

اگر یک DVD نصب ویندوز یا فلش با قابلیت Bootable دارید می‌توانید با اتصال آن به لپ تاپ مشکل بالا نیامدن ویندوز را رفع کنید. در واقع در مرحله‌ی نصب ویندوز، زمانی که زبان مدنظر خود را انتخاب کردید، پایین صفحه سمت چپ عبارتی با عنوان Repair your computer دیده می‌شود که با کلیک بر روی آن دوباره می‌توانید وارد صفحه‌ی عیب‌یابی شده و ویندوز را در حالت Startup Repair اجرا کنید.

 

چند توصیه برای جلوگیری از بروز مشکل در ویندوز

 

رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز  با 15 راه حل کاربردی

 

اکثر مشکلات مربوط به روشن نشدن لپ تاپ و بالا نیامدن ویندوز به دلیل خطاهای نرم‌افزاری است. از همین رو به صورت کلی برای جلوگیری از بروز مشکلات عمومی توصیه می‌شود موارد زیر را رعایت کنید:

  • از آخرین نسخه‌ی ویندوز استفاده کنید

ویندوز در بروزرسانی‌های خود بسیاری از مشکلات نسخه‌های قبل را رفع می‌کند. هرچند که مایکروسافت نشان داده که در برخی موارد با آپدیت ایراداتی را هم اضافه می‌کند! ولی به صورت کلی به آخرین نسخه‌ی ویندوز اعتماد داشته باشید. در اولین فرصت وارد بخش تنظیمات ویندوز شده و ورژن سیستم خود را با آخرین ورژن ارائه شده تطبیق دهید. رفع مشکلات و تداخل‌های نرم‌افزاری در آپدیت‌های جدید ویندوز، از ویژگی‌های اصلی آپدیت‌ها هستند.

 

  • نرم‌افزارهای را از منبع معتبر دریافت کنید

از هر سایتی نرم‌افزار و بازی دانلود نکنید. در برخی از موارد مشکل از خود نرم‌افزار و تداخل آن با نرم‌افزارهای دیگر نیست، بلکه مشکل نسخه‌ی حاوی بد‌افزار و یا فایل ناقص نرم‌افزارها است. به همین خاطر از سایت‌های مطمئن و قدیمی نرم‌افزارهای خود را دانلود و روی سیستم نصب کنید.

 

  • نرم‌افزارهای خود را آپدیت کنید

زمانی که ویندوز خود را آپدیت می‌کنید، باید نرم‌افزارهای اصلی سیستم خود را هم به آخرین نسخه آپدیت کنید. هماهنگ نبودن ورژن نرم‌افزارها و آخرین نسخه‌ی ویندوز می‌تواند دلیل مشکلات نرم‌افزاری بالا نیامدن ویندوز باشد. به همین خاطر برای حل مشکلات احتمالی همیشه از آخرین نسخه‌ی نرم‌افزارها استفاده کنید.

 

  • درایورهای لپ تاپ را آپدیت کنید

آپدیت کردن درایورها هم از مهم‌ترین کارهایی است که باید به صورت دوره‌ای آن‌ها را انجام دهید. درایورهای اصلی لپ تاپ در سال ممکن است چندین بار توسط شرکت‌های سازنده آپدیت شوند. درایور کارت گرافیک و کارت صدا از درایورهای مهمی هستند که عدم هماهنگی نسخه‌ی آن‌ها و با ویندوز می‌تواند باعث ایجاد مشکل در لپ تاپ شود. البته در نسخه‌های جدید ویندوز 10 امکان دانلود مستقیم درایورهای اصلی توسط بخش Windows Update در تنظیمات وجود دارد ولی همیشه به صورت دستی هم می‌توانید آخرین نسخه‌ی درایورها را دانلود و نصب کنید.

 

  • تا حد امکان از نرم‌افزارهای کرک شده استفاده نکنید

مورد آخر مربوط به استفاده از نرم‌افزارهای قفل شکسته یا همان کرک شده است. در واقع کرک این نرم‌افزارها به صورت پیش‌فرض توسط آنتی‌ویرویس‌ها و همچنین Firewall و Defender خود ویندوز به‌عنوان فایل مخرب شناسایی می‌شود و می‌توانند باعث ایجاد مشکل در سیستم شوند. باز هم توصیه می‌شود از سایت های مطمئن اقدام به دانلود کنید. همچنین اگر مجبور به دانلود و استفاده از این دست نرم‌افزارها هستید، پیشنهاد می‌شود به صورت همزمان از آن‌ها استفاده نکنید. تداخل کرک‌های نرم‌افزارهای مختلف یکی از عوامل شایع مشکل در ویندوز است.

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy M51 | با گلگسی M51 نگران باتری نباشید!

گوشی سامسونگ Galaxy M51 یکی از گوشی‌های میان رده‌ی کارآمد بازار است. در این موبایل از سیستم پردازشی مناسبی جهت استفاده‌ی روزانه استفاده شده است. ویژگی اصلی Samsung Galaxy M51 باتری 7 هزار میلی‌آمپری آن است که می‌تواند تا حتی سه روز کامل برای شما شارژدهی داشته باشد. پس اگر به دنبال خرید موبایل با ظرفیت باتری بالا هستید، حتما Galaxy M51 را در لیست بررسی خود قرار دهید. این گوشی صفحه نمایش بزرگ 6.7 اینچی با کیفیت Full HD دارد. کیفیت نمایشگر این موبایل به لطف پنل صفحه نمایش Super AMOLED Plus بسیار خوب بوده و رنگ‌ها شفافیت و دقت بالایی دارند.

از نظر طراحی، طراحی  بسیار ساده ای دارد و از بدنه‌ی تمام پلاستیکی در ساخت Galaxy M51 استفاده شده است که در این رنج قیمتی انتخاب منطقی‌ای برای کاهش هزینه‌ی تمام شده گوشی است. استفاده از پلاستیک در ساخت بدنه باعث شده وزن موبایل سامسونگ Galaxy M51 با وجود صفحه نمایش بزرگ، تنها 213 گرم باشد. برای پردازش اطلاعات از پردازنده‌ی هشت هسته‌ای با چیپست Qualcomm Snapdragon 730G با طراحی 8 نانومتری استفاده شده است. همچنین سامسونگ از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 618 و حافظه‌ی رم 6 یا 8 گیگابایتی روی موبایل استفاده کرده تا یک ترکیب قدرتمندی را برای این گوشی میان‌رده ایجاد کند.

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy M51

 

در بخش دروبین گوشی Samsung Galaxy M51 هم عملکرد خوبی داشته و شاهد ماژول چهارتایی با انواع لنزهای مختلف هستیم. یک سنسور واید 64 مگاپیکسلی، یک سنسور اولتراواید (فوق‌عریض) 12 مگاپیکسلی و دو سنسور 5 مگاپیکسلی برای تشخیص عمق میدان و عکاسی ماکرو بخش دوربین Galaxy M51 را تشکیل می‌دهند. دوربین سلفی موبایل هم 32 مگاپیکسلی از نوع واید است. لازم به‌ ذکر است که هم دوربین پشت هم جلو، هر دو قادر به فیلم‌برداری با کیفیت 4K تا 30 فریم بر ثانیه هستند.

در ادامه دقیق‌تر به بررسی موبایل سامسونگ Galaxy M51 می‌پردازیم ولی به صورت کلی این موبایل جز گوشی‌های میان‌ رده با ارزش خرید بالا قرار می‌گیرد. در تمامی بخش‌ها سامسونگ از قطعات با کیفیتی استفاده کرده و امکاناتی مشابه گوشی‌های پرچمدار را در اختیارتان قرار می‌دهد. قیمت موبایل Galaxy M51 هم در مقایسه با سایر رقبا بازار قیمت مناسبی محسوب می‌شود.

 

طراحی و کیفیت ساخت Samsung Galaxy M51

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy M51

 

سامسونگ گلگسی M51 با توجه به صفحه‌ نمایش 6.7 اینچی‌اش گوشی‌ای با ابعاد بزرگ به‌حساب می‌آید. Galaxy M51 طراحی ساده‌ای داشته و از به صورت کامل از پلاستیک ساخته‌ شده است. این مورد در اولین مرحله باعث می‌شود که مقاومت موبایل در برابر آسیب‌های فیزیکی مانند افتادن از ارتفاع خیلی خوب نباشد. اما از طرف دیگر وزن ایده‌آلی را برای گوشی با این ابعاد ایجاد کرده است. وزن Galaxy M51 به نسبت سایر گوشی‌هایی که صفحه نمایش بزرگ دارند، مانند iPhone 12 Pro Max یا Galaxy S20 Ultra، کمتر بوده و213 گرم وزن دارد. قاب پشتی گوشی در لبه‌ها انحنای کمی داشته و باعث می‌شود در دست گرفتن گوشی راحت‌تر شود. ابعاد موبایل 163.9x76.3x9.5 میلی‌متر است. همان‌طور که مشخص است ضخامت گوشی به نسبت سایر گوشی‌های هم‌رده کمی بیشتر بوده که البته استفاده از باتری قدرتمند 7 هزار میلی‌آمپری و همچنین استفاده از حسگر اثر انگشت بر روی لبه‌ی کناری، در ضخامت گوشی بی‌تاثیر نیست.

پنل جلویی موبایل هم تقریبا به صورت کامل با صفحه نمایش 6.7 اینچی پوشانده شده است. سامسونگ برای یکپارچی بیشترنشان دادن صفحه‌نمایش دوربین سلفی را هم را در بین خود صفحه نمایش گوشی قرار داده است. با اینکه حدود 87 درصد سطح پنل جلویی گوشی با صفحه نمایش پوشیده شده است اما به دلیل نمایشگر تخت Galaxy M51 حاشیه‌های اطراف کاملا مشخص هستند. برای افزایش مقاومت نمایشگر در برابر خط و خش از محافظ صفحه Gorilla Glass 3+ در موبایل استفاده شده است. سامسونگ این موبایل را در سه رنگ آبی، مشکی و سفید به بازار عرضه کرده است.

 

صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلگسی M51

 

صفحه نمایش  Galaxy M51

 

صفحه نمایش موبایل Galaxy M51 کیفیت تصویر Full HD با رزولوشن 1080x2400 داشته و نسبت تصویر آن 20 به 9 است. تراکم پیکسلی صفحه نمایش هم 393 پیکسل در هر اینچ است. ویژگی مثبت این نمایشگر استفاده از پنل تصویر Super AMOLED Plus است. به لطف این پنل رنگ‌ها بسیار زنده و شفاف دیده می‌شوند. همچنین زاویه دید گوشی هم بسیار خوب بوده و در زوایای مختلف کمترین میزان تغییر رنگ دیده می‌شود. صفحه نمایش این گوشی تا سرعت نوسان تصویر 60 هرتز را پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد صفحه نمایش کاملا تخت است و به اصطلاح طراحی Infinity-O دارد. یعنی بر روی این صفحه نمایش تخت و یک‌دست، قسمتی به صورت پانج شده برای دوربین سلفی درنظر گرفته شده است. به نسبت سایر گوشی‌های میان‌رده سامسونگ مانند Galaxy A51 حفره‌ی مربوط به دوربین سلفی بزرگ‌تر است. به صورت کلی با خرید گوشی Galaxy M51 می‌توانید به یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت در این رنج قیمت دسترسی داشته باشید.

 

سخت‌ افزار، سیستم عامل و رابط کاربری

 

سخت افزار گوشی  Galaxy M51

 

وظیفه‌ی پردازش اطلاعات در گوشی سامسونگ Galaxy M51 بر عهده‌ی تراشه‌ی Qualcomm Snapdragon 730G با طراحی 8 نانومتری است. این چیپست از دو پردازنده اصلی تشکیل شده است. یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای Kryo 470 Gold با سرعت 2.2 گیگاهرتز و یک پردازنده‌ی شش هسته‌ای Kryo 470 Silver با سرعت 1.8 گیگاهرتز. پردازنده‌های هر کدام متناسب با نیازتان در لحظه، فعال می‌شوند تا بهترین عملکرد پردازشی را در اختیار شما قرار دهند. برای پردازش اطلاعات گرافیکی از GPU مدل Adreno 618 استفاده شده است که عملکرد خوبی در اجرای بازی‌ دارد. همچنین سامسونگ از یک تقویت‌کننده (Game Booster) برای این پردازنده‌ی گرافیکی در هنگام اجرای بازی استفاده کرده تا منابع بیشتری به پردازش اطلاعات بازی اختصاص داده شود و شما تجربه‌ی روان‌تری داشته باشید.

حافظه‌ی رم سامسونگ Galaxy M51 هم دو مدل دارد. رم 6 و 8 گیگابایتی برای این گوشی درنظر گرفته شده‌اند که با توجه به سیستم سخت افزاری و رده کاربری موبایل، بسیار مناسب هستند. برای ذخیره‌سازی اطلاعات هم 128 گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای شما در نظر گرفته شده است. همچنین امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی از طریق MicroSD هم وجود دارد.

سامسونگ گلگسی M51 با اندروید 10 به بازار عرضه شده است اما مشابه سایر گوشی‌های هم‌رده به نسخه‌ی بعدی اندروید هم بروزرسانی خواهد شد. مطابق انتظار رابط کاربری گوشی هم One UI نسخه‌ی 2.1 بوده که به نسخه‌ی جدید 2.5 هم بروزرسانی شده است و می‌توانید از حالت جذاب Dark Mode روی این نسخه استفاده کنید. با توجه به قیمت Galaxy M51 می‌توان این گوشی را جز گوشی‌های میان‌رده با ارزش خرید بالا درنظر گرفت. زیرا سیستم پردازشی موبایل علاوه بر پوشش دادن کلیه کارهای روزانه در بهترین سطح، قادر به اجرای انواع بازی‌های موبایلی هم بوده و می‌توانید انتظار بیشتری نسبت به یک گوشی میان‌رده از آن داشته باشید.

 

دوربین گوشی سامسونگ Galaxy M51

 

دوربین  Galaxy M51

 

سامسونگ Galaxy M51 از یک ماژول چهارتایی دوربین به همراه یک فلش بهره می‌برد. از بین این چهار سنسور قرار گرفته بر روی گوشی در واقع دوتای آن‌ها قابلیت ثبت تصویر دارند. دوربین اصلی گوشی یک دوربین واید 64 مگاپیکسلی است که در آن از لنز Sony IMX 682 با قبلیت فوکوس خودکار استفاده شده است. دوربین دیگر گوشی هم 12 مگاپیکسلی بوده و از نوع فوق‌عریض (Ultra-wide) است که تا 123 درجه پوشش‌دهی دارد. علاوه بر این از دو سنسور 5 مگاپیکسلی برای تشخیص عمق تصویر و عکاسی ماکرو (عکاسی نزدیک از سوژه) در نظر گرفته شده است که در صورت نیاز به کمک دوربین‌های اصلی گوشی می‌آیند. امکان تصویر برداری HDR و پاناروما هم وجود دارد.

کیفیت دوربین سامسونگ Galaxy M51 در شرایط نوری طبیعی بسیار خوب بوده و فراتر از انتظاری است که به صورت معمول از گوشی‌های میان‌رده می‌رود. در حالت عکاسی در شب کیفیت دوربین عالی نیست ولی نویز کمی در تصاویر دیده می‌شود و به صورت کلی می‌توان آن را قابل قبول در نظر گرفت. در حالت عکاسی Live Focus برای تصاویر پرتره هم گوشی Galaxy M51 عملکرد خوبی در تشخیص سوژه‌ی مرکزی داشته و تصاویر با کیفیتی را برای شما ثبت می‌کند.

 

دوربین سلفی  Galaxy M51

 

دوربین سلفی موبایل 32 مگاپیکسلی بوده و لنز آن نوع واید است. دوربین جلو سامسونگ Galaxy M51 هم قادر به ثبت تصاویر HDR است اما در حالت HDR تصاویر با کیفیت 12 مگاپیکسلی ثبت می‌شود. کیفیت تصاویر در هر دو حالت بسیار مناسب بوده و جزییات خوبی دارند. علاوه بر امکانات عکاسی، دوربین پشت و سلفی این موبایل قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 4K تا 30 فریم در ثانیه را دارند که البته از سایر رقبای خود که تا 60 فریم بر ثانیه امکان فیلم‌برداری دارند، عملکرد ضعیف‌تری دارد. روی کیفیت Full HD 1080p هم این گوشی قادر به ضبط ویدیو 60 فریم بر ثانیه نیست و تنها می‌توانید تا 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید.

 

باتری و شارژدهی

 

باتری شارژدهی  Galaxy M51

 

به مهم‌ترین بخش گوشی سامسونگ Galaxy M51 رسیدیم. باتری این گوشی نه‌تنها در بین گوشی‌های هم‌رده بلکه در بین گوشی‌های پرچمدار بازار هم بی‌رقیب است. سامسونگ از یک باتری با ظرفیت 7 هزار میلی‌آمپر استفاده کرده است. در استفاده‌ی عادی روزانه می‌توانید تا سه روز از گوشی استفاده کنید و نیازی به شارژر نداشته باشید اما در تست‌های تخصصی انجام شده ظرفیت باتری این گوشی عملکرد خودش را دقیق‌تر نشان می‌دهد. در برقراری تماس صوتی تا 53 ساعت به صورت مداوم باتری برای شما شارژدهی خواهد داشت. در هنگام وب‌گردی از طریق Wi-Fi هم تا 17 ساعت و هنگام تماشا فیلم 25 ساعت و 14 دقیقه می‌توانید روی شارژدهی گوشی Galaxy M51 حساب کنید.

همان‌طور که مشخص است این باتری با این ظرفیت کاملا مناسب افرادی است که به دلیل مشغله کاری مجبور هستند ساعات زیادی را خارج از خانه سپری کنند. با خرید گوشی Galaxy M51 حتی دیگر نیازی به پاور بانک هم نخواهید داشت. شارژر 25 واتی از نوع Type-C درون جعبه گوشی به فناوری شارژ سریع مجهز شده و می‌تواند در مدت 1 ساعت و 47 دقیقه شارژ گوشی را از صفر به 100 درصد برساند. با اینکه سایر رقبای این گوشی در مدت زمان کمتری به صورت کامل شارژ می‌شوند اما باید توجه داشت که ظرفیت این باتری بین 3 تا 4 هزار میلی‌آمپر بیشتر است و این مدت زمان شارژ شدن کاملا طبیعی است. گوشی سامسونگ Galaxy M51 همچنین از فناوری شارژ معکوس هم پشتیانی می‌کند و می‌توانید با اتصال یک گوشی یه یک گوشی دیگر، گوشی خود را شارژ کنید.

 

جمع‌بندی موبایل Samsung Galaxy M51

 

 Galaxy M51

 

گوشی سامسونگ گلگسی M51 یک گوشی میان‌رده با ارزش خرید بالا است. به صورت کلی در بخش عملکرد می‌توان امتیاز قابل‌قبولی را به این گوشی داد زیرا سیستم سخت افزاری آن فراتر از استفاده‌ی روزمره بوده و همچنین از ماژول چهارتایی دوربین برای عکاسی در حالت‌های مختلف در آن استفاده شده است. پنل صفحه نمایش این گوشی هم از نوع Super AMOLED Plus با رزولوشون 1080x2400 است که کیفیت بسیار خوبی دارد. میزان شارژدهی گوشی Galaxy M51 هم به واسطه‌ی باتری 7 هزار میلی‌آمپری آن بسیار قدرتمند است و خیال شما را از بابت شارژدهی راحت می‌کند. استفاده از بدنه‌ی کاملا پلاستیکی و همچنین صفحه‌ نمایش 60 هرتزی و عدم استفاده از گواهینامه‌های ضد آب IP را نمی‌توان به عنوان ایراد این گوشی درنظر گرفت زیرا در این رده‌ی کاربری، برای کاهش هزینه‌ها این موارد منطقی هستند. اما حسگر اثر انگشت گوشی به‌جای قاب پشتی و یا زیر صفحه نمایش به لبه‌ی کناری منتقل شده که جایگاهی مناسبی نیست. همچنین امکان فیلم‌برداری 60 فریم بر ثانیه با موبایل وجود ندارد که در مقایسه با سایر رقبا می‌توان آن را به‌عنوان نقطه‌ی ضعف گوشی سامسونگ Galaxy M51 به‌حساب آورد.

 

نکات مثبت:

  • شارژدهی فوق‌العاده باتری 7 هزار میلی‌آمپری
  • صفحه نمایش 6.7 اینچی با پنل Super AMOLED Plus
  • سیستم پردازشی کارآمد
  • دوربین‌های با کیفیت

نکات منفی:

  • محل نامناسب حسگر اثر انگشت
  • عدم پشتیبانی از فیلم‌برداری 60 فریم بر ثانیه

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy S20 FE | یک گوشی قدرتمند در کلاس میان رده ها

موبایل سامسونگ Galaxy S20 FE از خانواده‌ی گوشی‌های رده بالا سامسونگ به‌حساب می‌آید که با حفظ یک سری المان‌های مثبت پرچمداران این خانواده با قیمتی بسیار مناسب‌تر روانه بازار شده است. گوشی سامسونگ گلگسی اس 20 اف‌ای یک موبایل میان‌رده رو به بالا است که با توجه به قیمت آن ارزش خرید بالایی دارد.

تقریبا همه‌ی المان‌هایی که گوشی‌های پرچمدار دارند را می‌توان در سامسونگ گلگسی اس 20 اف‌ای مشاهده کرد. صفحه ‌نمایش با کیفیت 6.5 اینچی و پشتیبانی از نرخ نوسان تصویر 120 هرتز و HDR، صفحه‌ نمایش Galaxy S20 FE را تبدیل به یکی از بهترین صفحه ‌نمایش‌های موبایل در بازار کرده است. ماژول دوربین سه تایی برای عکاسی در حالت‌های واید، آلترا واید (فوق‌عریض) و تله‌فوتو برای گوشی درنظر گرفته شده است. علاوه بر عکاسی با کیفیت بالا، این موبایل قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 4K و فریم‌ریت 60 است. همچنین دوربین سلفی گوشی هم کیفیت بالایی داشته از سنسور 32 مگاپیکسلی در آن استفاده شده است. طراحی زیبای بدنه، پشتیبانی از گواهینامه‌ی IP68 (مقاوم در برابر آب و خاک) و همچنین شارژدهی مناسب از دیگر ویژگی‌های مثبت موبایل گلسی اس 20 اف‌ای است.

با اینکه FE انتهای نام این گوشی به‌معنای نسخه‌ی طرفداران (Fan Edition) است اما این گوشی با توجه به امکانات و قیمتی که دارد گزینه‌ی اید‌ه‌آلی برای همه کسانی است که به‌دنبال یک گوشی حرفه‌ای با قیمت مناسب هستند. استفاده از 6 رنگ مختلف در طراحی گوشی هم نشان‌دهنده‌ی این است که سامسونگ قصد داشته طیف گسترده‌ای از مخاطبین را با انواع سلیقه‌ها مورد هدف قرار دهد.

قیمت موبایل سامسونگ Galaxy S20 FE با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد بسیار مناسب بوده و جز گوشی‌هایی با ارزش خرید بالا در بازار است. با خرید سامسونگ Galaxy S20 FE به یک گوشی میان رده‌ی حرفه‌ای دسترسی خواهید داشت. در ادامه دقیق‌تر به بررسی این موبایل می‌پردازیم.

 

طراحی و کیفیت ساخت موبایل Samsung Galaxy S20 FE

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy S20 FE

 

موبایل سامسونگ Galaxy S20 FE زبانِ طراحی آشنایی دارد. جلوی موبایل به صورت کامل با صفحه‌ نمایش پوشیده شده است. دوربین سلفی موبایل هم از حاشیه‌ی بالای صفحه‌ جدا شده و به صورت دایره‌ای کوچک بر روی خود صفحه ‌نمایش قرار گرفته است. حاشیه‌ی اطراف صفحه ‌نمایش به نسبت سایر گوشی‌ها کمی بیشتر است. با اینکه حدود 85 درصد سطح جلویی موبایل با نمایشگر پوشیده شده است اما به دلیل استفاده از صفحه ‌نمایش تخت، حاشیه‌های اطراف کاملا مشخص هستند. بر روی نمایشگر از محافظ صفحه‌ی Gorilla Glass 3 استفاده شده است که باعث ایجاد مقاومت خوبی در برابر خط و خش می‌شود.

حسگر اثر انگشت موبایل هم به زیر صفحه ‌نمایش منتقل شده است و با لمس ناحیه‌ی پایینی گوشی می‌توانید قفل گوشی را باز کنید. حسگر زیر صفحه‌ نمایش این گوشی به نسبت موبایل‌های شیائومی عملکرد ضعیف‌تری داشته و برای عالی شدن جای‌ کار دارد.

بدنه‌ی گوشی از جنس پلاستیک است که با توجه به رده کاربری گوشی کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. اما سامسونگ در Galaxy S20 FE با استفاده از روکش مات، جلوه‌ی دیگری به این گوشی داده است. در واقع با در دست گرفتن موبایل اصلا حس یک گوشی پلاستیکی میان‌رده به شما منتقل نمی‌شود. روکش مات این موبایل در برابر جذب اثر انگشت هم مقاوم است. البته کل بدنه از جنس پلاستیک نیست و از چارچوب فلزی آلومینیومی استفاده شده است.

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy S20 FE

 

بر روی قاب پشتی گوشی در قسمت بالا تنها ماژول دوربین و فلش دیده می‌شود که به صورت مستطیلی سمت چپ قاب به‌زیبایی جای گرفته‌اند. بر روی قسمت پایینی موبایل هم لوگو سامسونگ دیده می‌شود. طراحی ساده و شیک سامسونگ، ظاهر زیبایی به موبایل Galaxy S20 FE بخشیده است. همان‌طور که اشاره شد، با توجه به سلیقه خود می‌توانید یکی از 6 رنگ سرمه‌ای، یاسی، سبز، قرمز، نارنجی و سفید گوشی را انتخاب کنید.

صفحه ‌نمایش موبایل 6.5 اینچی بوده و ابعاد گوشی 159.8x74.5x8.4 میلی‌متر است. وزن Samsung Galaxy S20 FE هم با توجه به سایز و جنس بدنه کاملا مناسب بوده و 190 گرم وزن دارد. در مجموع این موبایل در بخشی طراحی و کیفیت امتیاز بالایی دارد. با خرید Galaxy S20 FE می‌توانید در بین گوشی‌های میان‌رده به یک محصول با کیفیت و جذاب دسترسی داشته باشید.

 

صفحه ‌نمایش گوشی سامسونگ گلگسی اس 20 اف‌ای

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy S20 FE

 

سامسونگ Galaxy S20 FE از یک صفحه نمایش بزرگ با اندازه‌ی 6.5 اینچی و کیفیت Full HD بهره می‌برد. رزولوشن تصویر موبایل 1080x2400 بوده و نسبت تصویر آن‌ هم 20 به 9 است. سامسونگ از پنل صفحه نمایش Super AMOLED خود بر روی این گوشی استفاده کرده که شفافیت و کیفیت تصویر بسیار خوبی دارد. تراکم پیکسلی این موبایل هم 393 پیکسل در هر اینچ است. پنل این نمایشگر همچنین از استاندارد HDR10+ پشتیبانی می‌کند که باعث تقویت رنگ‌های صفحه نمایش می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مثبت صفحه نمایش گوشی Galaxy S20 FE پشتیبانی از نرخ نوسان تصویر 120 هرتز است. 120 هرتز بودن صفحه نمایش باعث می‌شود که المان‌های درون سیستم نرم افزاری با بالاترین سرعت و بدون هیچ تاری و محو شدگی جابه‌جا شوند. نرخ نوسان تصویر بالای 60 هرتز همچنین برای اجرای بازی‌های موبایل نیز کاربرد دارد و مخصوصا در بازی‌های اکشن شوتر اول‌شخص، تجربه‌ی بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. در کنار این ویژگی‌های مثبت، طبیعتا صفحه نمایش منابع بیشتری را هم برای پردازش تصاویر استفاده می‌کند، از همین رو در هنگام کار با گوشی در حالت 120 هرتز شارژ گوشی زودتر نسبت به حالت 60 هرتز خالی خواهد شد.

در مجموع صفحه نمایش موبایل سامسونگ Galaxy S20 FE با استفاده‌ی از پنل Super AMOLED، پشتیبانی از HDR10+ و همچنین 120 هرتزی بودن، جز صفحه نمایش‌های بسیار با کیفیت موبایل‌ها در بازار به‌حساب می‌آید. عملکرد صفحه‌ نمایش با وجود کیفیت Full HD کاملا توان رقابت با گوشی‌های پرچمدار را دارد. از همین رو با خرید Galaxy S20 FE با قیمت مناسب می‌توانید به یک نمایشگر 6.5 اینچی با کیفیت دسترسی داشته باشید.

 

سیستم سخت ‌افزاری

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy S20 FE

 

سامسونگ در گوشی Galaxy S20 FE از دو مدل پردازنده استفاده کرده است. در نسخه‌ی بین‌المللی شاهد پردازنده‌ی هشت هسته‌ای با چیپست Qualcomm Snapdragon 865 هستیم اما مدلی که در ایران به‌صورت رسمی عرضه شده است از پردازنده‌ی Exynos 990 استفاده می‌کند. در واقع مدل اولی با پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون نسخه‌ی 5G و مدل دوم با پردازنده‌ی اکسینوس نسخه‌ی 4G/LTE گوشی Galaxy S20 FE است.

طبیعتا قدرت پردازشی پرازنده‌ی هشت‌ هسته‌ای Qualcomm Snapdragon 865 بالاتر از پرازنده‌ی Exynos 990 است و پایداری بسیار بیشتری دارد. در مدل 4G که در بازار ایران موجود است شاهد یک پردازنده‌ی 2 هسته‌ای اکسینوس M5 با سرعت 2.73 گیگاهرتز، یک پردازنده‌ی 2 هسته‌ای Cortex-A76 با سرعت 2.5 گیگاهرتز و یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Cortex-A55 با سرعت 2 گیگاهرتز هستیم. این پردازنده‌ها متناسب با نیازی که از موبایل دارید به صورت خودکار فعال می‌شوند تا بهترین عملکرد را از سیستم پردازشی موبایل تجربه کنید.

در کنار پردازنده اصلی، از پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) مدل Mali G77 MP11 هم استفاده شده است که مکمل خوبی برای چیپست Exynos سامسونگ به‌حساب می‌آید اما قدرتی مثل پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 650 که در مدل 5G استفاده شده است را ندارد. حافظه‌ی رم موبایل Samsung Galaxy S20 FE در دو مدل 6 و 8 گیگابایتی عرضه شده است. حافظه‌ی رم متناسب با حافظه‌ی داخلی موبایل تغییر می‌کند. برای مثال در مدل رم 6 گیگابایتی تنها 128 گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای ذخیره اطلاعات برای شما درنظر گرفته شده است. اما مدل رم 8 گیگابایتی، علاوه بر مدل با ظرفیت 128 گیگابایت، مدل دیگری با ظرفیت 256 گیگابایت هم دارد. البته بابت ذخیره‌ی اطلاعات جای نگرانی وجود ندارد، زیرا سامسونگ در این گوشی از حافظه‌ی MicroSD تا ظرفیت 1 ترابایت استفاده می‌کند. به قول شعار تبلیغاتی سامسونگ؛ حالا شما می‌توانید عکس و فیلم‌های خود را پاک کنید چون خودتان می‌خواهید، نه اینکه مجبور هستید! البته لازم به ذکر است که اسلات قرارگیری حافظه‌ی MicroSD با اسلات سیم‌ کارت دوم یکی است. یعنی اگر بخواهید همزمان از دو سیم کارت روی گوشی استفاده کنید، جایی برای اضافه کردن MicroSD باقی نمی‌ماند.

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy S20 FE

 

عملکرد نسخه‌ی 4G موبایل Galaxy S20 FE با پردازنده‌ی Exynos انتظارها را برآورده نمی‌کند. اگر قصد خرید موبایل برای تجربه بازی‌های سنگین دارد، سامسونگ Galaxy S20 FE با پردازنده‌ی اکسینوس به شما پیشنهاد نمی‌شود. زیرا این پردازنده عملکرد پایداری در اجرای عملیات‌های سنگین ندارد و باعث ایجاد افت فریم و همچنین لگ می‌شود. همچنین این پردازنده به نسبت پردازنده‌های Snapdragon حرارت بیشتری تولید کرده و باعث گرم شدن گوشی می‌شود. از آن جایی که جنس بدنه‌ی گوشی هم از پلاستیک است، گرما تولید شده به شکل محسوسی به دست شما منتقل می‌شود و ممکن است برای همه کاربران گوشی رضایت‌بخش نباشد.

توان پردازشی موبایل سامسونگ Galaxy S20 FE در کلیه امور روزانه بسیار خوب بوده و مشکلی از این بابت نخواهید داشت اما اگر قصد خرید گوشی Galaxy S20 FE را دارید، توجه داشته باشید که در هنگام پردازش‌های سنگین ممکن است پردازنده‌ی موبایل انتظارات شما را برآورده نکند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy S20 FE

 

سامسونگ Galaxy S20 FE را با اندروید 10 روانه بازار کرد اما این گوشی به اندروید 11 هم بروزرسانی شده است. مشابه سایر خانواده‌های گوشی‌های سامسونگ بر روی اس‌ 20 اف‌ای هم از رابط کاربری One UI استفاده شده است که در هنگام عرضه نسخه‌ی 2.5 آن در دسترس بود ولی نسخه‌ی One UI 3.0 هم برای آن منتشر شده است. محیط گوشی سامسونگ با رابط کاربری One UI بسیار ساده و شیک است. در نسخه‌ی جدید حالت Dark Mode هم برای گوشی در دسترس قرار گرفته است. همچین از قابلیت‌های جدید رابط کاربری می‌توان به نرم‌افزارهای لبه‌ی کناری (Edge Screen) گوشی اشاره کرد. می‌توانید یک لیستی از نرم‌ افزارها را همیشه در کنار صفحه برای خود آماده داشته باشید تا صرفا با کشیدن انگشت در لبه‌ی کناری لیست کشویی نرم‌ افزارها برای شما باز شود. همچنین در بخش ارتباطات بی‌سیم با تلویزیون و سایر دستگاه‌ها از طریق Wi-Fi Direct بهبودهایی در نسخه‌ی جدید رابط کاربری گوشی Galaxy S20 FE اعمال شده است.

 

دوربین گوشی سامسونگ Galaxy S20 FE

 

دوربین گوشی Samsung Galaxy S20 FE

 

سامسونگ از سه دوربین مختلف برای عکاسی و فیلم‌برداری در موبایل Galaxy S20 FE استفاده کرده است. دوربین اول و اصلی گوشی، دوربین واید (Wide) با سنسور 12 مگاپلیکسلی است که علاوه بر ثبت تصاویر با کیفیت بالا، امکان فیلم‌برداری 4K و Full HD در دو حالت 30 و 60 فریم بر ثانیه را دارد. دوربین دوم این گوشی، یک دوربین اولتراواید یا همان فوق‌ عریض (Ultra-Wide) که از سنسور 12 مگاپیکلسی در ساخت آن استفاده شده است. با توجه به نوع دروبین‌ها و کیفیت بالا آن‌ها، سامسونگ به‌خوبی در بخش دوربین، این گوشی را در این رنج قیمت وارد بازار کرده است و شما با خرید موبایل گلگسی S20 FE می‌توانید به امکانات عکاسی کاملی دسترسی داشته باشید. شفافیت و جزییات تصاویر در دوربین‌های تله‌فوتو و اولتراواید به‌خوبی دوربین‌های پرچمدار بازار نیستند ولی اصلا شما را نارضی نمی‌کنند. لازم به‌ذکر است که دوربین اصلی واید 12 مگاپیکسلی Galaxy S20 FE همان دوربینی است که در گوشی پرچمدار Galaxy S20 مورد استفاده قرار گرفته.

دوربین سوم، دوربین تله‌فوتو (Telephoto) با سنسور 8 مگاپیکسلی است که تا 3 برابر زوم اپتیکال را پشتیبانی می‌کند. جالب است بدانید که امکان تصویر برداری با 30 برابر زوم دیجیتال هم وجود دارد. با اینکه لنز دوربین تا سه برابر زوم را بدون افت کیفیت برای شما انجام می‌دهد، ولی در زوم بیشتر طبیعتا با افت کیفیت تصویر روبرو هستیم، اما دوربین Galaxy S20 FE مخصوصا روز در نور طبیعی حتی در زوم 30 برابری هم جزییات اصلی تصویر را به‌خوبی حفظ می‌کند و در مجموع تصویر رضایت‌بخشی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy S20 FE

 

به جز حالت‌های عکاسی عادی، سامسونگ از حالت‌های ویژه عکاسی Pro برای تنظیم دستی لنز دوربین‌ها، حالت HDR، حالت پاناروما و Live Focus برای ثبت تصاویر پرتره با تمرکز بر روی یک سوژه در مرکز تصویر، استفاده کرده است. همچنین در حالت Night می‌توانید تصاویر بسیار با کیفیت و پرنوری در شرایط نوری ضعیف بگیرید. در این حالت دوربین گوشی چند ثانیه مشغول به نورگیری شده و سپس در محیط تاریک برای شما یک تصویر قابل‌قبول از سوژه ثبت می‌کند. حالت‌های فیلم‌برداری مختلفی مانند Pro Video، Super Slow-Motion و همچنین تایم‌لپس هم برای دوربین گوشی Galaxy S20 FE درنظر گرفته شده است.

دوربین سلفی سامسونگ Galaxy S20 FE سنسوری 32 مگاپیکسلی داشته و می‌تواند تصاویر بسیار با کیفیتی را برای شما ثبت کند. کیفیت تصاویر دوربین سلفی در نور کم با کمی نویز همراه است که در این رده گوشی طبیعی است. حالت‌ عکاسی پرتره روی دوربین سلفی هم درنظر گرفته شده که می‌توانید تصاویر جذابی را با آن ثبت کنید. علاوه بر عکاسی، این دوبین سلفی قادر به فیلم‌برداری با کیفیت 4K و 60 فریم بر ثانیه را دارد که بسیار عالی است.

 

باتری و شارژدهی

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy S20 FE

 

گوشی Samsung Galaxy S20 FE به باتری قدرتمند 4500 میلی‌آمپری مجهز شده است که تا یک روز کامل می‌تواند خیال شما را از بابت شارژدهی راحت کند. در تست‌های انجام شده زمانی که صفحه نمایش روی حالت 120 هرتز بود، موبایل قادر به پخش 15 ساعت و 30 دقیقه ویدیو بود که عملکرد بسیار خوبی برای یک گوشی در این رده قیمت است. در حالت 120 هرتز همچنین می‌توانید 13 ساعت و 40 دقیقه هم مشغول وب‌گردی شوید. اما در حالت 60 هرتز اوضاع طبیعتا بهتر هم می‌شود و می‌توانید تا 18 ساعت و 38 دقیقه با Galaxy S20 FE فیلم تماشا کنید یا 14 ساعت و 47 دقیقه وب‌گردی کنید.

با اینکه عملکرد باتری در هنگام پردازش‌های سنگین مانند بازی متفاوت است و میزان شارژدهی آن کمتر می‌شود اما به صورت کلی می‌توان در بخش باتری و شارژدهی امتیاز خوبی به موبایل Galaxy S20 FE داد. همچنین لازم به ذکر است که این گوشی به فناوری شارژ سریع مجهز شده و می‌توانید در مدت زمان حدود 1 ساعت و 30 دقیقه‌ای کل ظرفیت باتری را شارژ کنید.

 

جمع‌بندی موبایل Samsung Galaxy S20 FE

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy S20 FE

 

اگر به‌دنبال خرید یک گوشی با کیفیت و کارآمد در بین گوشی‌های میان‌رده هستید، حتما Galaxy S20 FE را در لیست بررسی خود قرار دهید. سامسونگ در ساخت این گوشی از امکانات کاملی استفاده کرده و می‌توان گلگسی S20 FE را یک سطح بالاتر از گوشی‌های میان‌رده بازار درنظر گرفت. صفحه ‌نمایش 6.5 اینچی با کیفیت Full HD و پنل Super AMOLED با پشتیبانی از نرخ نوسان تصویر 120 هرتز و HDR نمایشگر این گوشی را در بین بهترین نمایشگرها قرار می‌دهد.

دوربین Galaxy S20 FE هم در حالت‌های مختلف می‌توانید با آن عکاسی و فیلم‌برداری کنید. سه دوربین واید، اولتراواید و تله‌فوتو به همراه یک دوربین 32 مگاپیکسلی سلفی با قابلیت فیلم‌برداری 4K ترکیب دوربین‌های گوشی را هم کامل می‌کنند. تنها ایرادتی که می‌توان به گوشی وارد کرد داغ شدن گوشی در هنگام پردازش‌های سنگین است که آن هم به‌واسطه‌ی پرازنده‌ی Exynos است اما در تجربه‌ی کلی روزانه و کاربری عمومی به مشکلی بر نخواهید خورد. در انتها لازم به‌ذکر است که گوشی گواهینامه IP68 دارد و این گواهینامه تضمین می‌کند که گوشی در برابر آب و خاک مقاوم است و می‌تواند تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام بیاورد.

قیمت گوشی سامسونگ Galaxy S20 FE را هم می‌توان به‌عنوان یکی از نکات مثبت گوشی درنظر گرفت، زیرا رنج قیمتی آن به نسبت امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد بسیار خوب است و می‌توان به‌عنوان جمع‌بندی گفت که سامسونگ Galaxy S20 FE ارزش خرید بالایی دارد.

 

نکات مثبت:

  • طراحی ساده و زیبا بدنه
  • صفحه‌ نمایش 120 هرتزی با کیفیت Full HD
  • دوربین‌های با کیفیت
  • شارژدهی مناسب باتری
  • گواهینامه‌ی IP68

نکات منفی:

  • داغ شدن گوشی هنگام پردازش سنگین به‌خاطر پردازنده‌ی Exynos