نقد و بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 اپل (iPad Pro 12.9 2017)

تبلت های مجهز به صفحه نمایش بزرگ همیشه طرفداران منحصر به فرد خود را داشته‌اند و آیپد پرو 12 اینچی 2017 اپل (Apple iPad Pro 12 2017) یکی از این نوع تبلت هاست که از نمایشگری 12.9 اینچی بهره می‌برد. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 اپل بپردازیم و مروری بر اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی آن داشته باشیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

اپل در کنار آیفون های با کیفیت و درجه یک خودش از تبلت های اختصاصی تحت عنوان آیپد هم رونمایی می‌کند که تا چند وقت پیش از سیستم عامل iOS مشابه آیفون ها بهره‌مند می‌شدند اما حالا قابلیت استفاده از سیستم عامل اختصاصی تبلت های اپل با نام iPad OS را دارند که بعدا در مورد آن صحبت می‌کنیم. یکی از تبلت های پرطرفدار اپل تبلت iPad Pro 12inch 2017 این شرکت است که در ماه ژوئن (June) سال 2017 رونمایی شد. این تبلت از نمایشگری بزرگ بهره می‌برد و برای آن دسته افرادی مناسب است که علاقمند وبگردی، تماشای ویدیو و سایر اقدامات این چنینی هستند. قیمت آیپد پرو 12 اینچی 2017 اصلا مقرون به صرفه نیست و این تبلت در حال حاضر از گران ترین تبلت های بازار محسوب می‌شود.

طبیعتا تبلتی که صفحه نمایش بزرگی دارد از ابعاد بزرگی هم برخوردار خواهد بود و این امر سبب می‌شود که مشکلاتی هم در حین استفاده از آن به وجود آید. در ادامه این مطلب ما می‌خواهیم به نقد و بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 اپل بپردازیم و تجربه یک هفته‌ای استفاده خود از این محصول را با شما عزیزان به اشتراک قرار دهیم. بنابراین اگر قصد خرید این تبلت زیبا، بزرگ و قدرتمند را دارید توصیه می‌کنیم حتما تمام قسمت های این بررسی تخصصی را با دقت مطالعه کنید و با شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف دستگاه تصمیم نهایی خود مبنی بر خرید یا عدم خرید محصول را بگیرید. با فروشگاه هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 اپل (iPad Pro 12 2017): طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

اپل همیشه در زمینه کیفیت ساخت و طراحی پیشتاز بوده و محصولاتش از این دو نظر جزو بهترین های بازار هستند، بنابراین جای تعجبی نیست که شرایط کاملا مشابه در طراحی و ساخت تبلت iPad Pro 12inch 2017 هم اعمال شده باشد. فریم اصلی این تبلت از آلومینیوم طراحی شده و بدنه آن هم فلزی است. همچنین مقاومت بدنه تبلت در برابر تماس با اشیای نوک تیز خوب است و خیلی راحت روی آن خط و خش ایجاد نمی‌شود، اما با این حال توصیه داریم برای محافظت هرچه بیشتر از قاب پشت تبلت حتما از کاور و کیف تبلت استفاده کنید. اپل یک کاور اختصاصی را برای آیپد پرو 12 اینچی 2017 عرضه کرده که از کیبورد هم بهره می‌برد و ساختار آن به گونه‌ایست که می‌تواند در حالت ایستاده تبلت را روی میز نگه داشته و به کاربر اجازه تعامل مستقیم با آن را بدهد و از طریق کیبورد هم تایپ کردن مطالب را ساده تر کند.

 

بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017

 

متاسفانه کیف اختصاصی iPad Pro 12.9 2017 به طور پیش فرض و با همراه تبلت ارائه نمی‌شود و کاربران ملزم به پرداخت هزینه مجزا برای خرید آن خواهند بود که این موضوع به عقیده ما جالب نیست و بهتر بود تبلت با قیمت بالایی که دارد کیف اختصاصی خودش را هم ارائه می‌کرد. اپل همچنین برای تعامل بهتر با آیپد پرو 12.9 اینچی 2017 یک قلم استایلوس اختصاصی را هم ارائه کرده که متاسفانه آن هم به عنوان لوازم جانبی به فروش می‌رسد و به عنوان اقلام همراه تبلت در اختیار کاربر قرار داده نمی‌شود. بنابراین نداشتن کیبورد، کاور و قلم استایلوس اختصاصی در حالت پیش فرض یکی از اصلی ترین نقاط ضعف iPad Pro 12.9inch 2017 اپل است و ما انتظار داشتیم محصولی در این رده قیمتی موارد نام برده شده را به همراه خودش داشته باشد.

وقتی به قاب پشت تبلت نگاه کنید متوجه سادگی و در عین حال کیفیت خوب طراحی دستگاه خواهید شد. قاب پشت تبلت کاملا صیقلی و چشم‌نواز طراحی شده و لوگوی اپل درست وسط آن قرار دارد. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت تبلت هم لنز دوربین اصلی آن تعبیه شده و یک چراغ فلش LED چهارگانه هم درست زیر آن قابل رویت خواهد بود. تبلت آیپد پرو 12.9 اینچی 2017 اپل از نمای رو به رو هم جذاب و شیک به نظر می‌رسد. حاشیه های صفحه نمایش آن تقریبا باریک هستند و در لبه زیرین صفحه نمایش دستگاه یک اسکنر انگشت فیزیکی وجود دارد که نقش دکمه هوم (Home) را هم در حین استفاده از محصول ایفاء می‌کند. در بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 مشخص شد که کیفیت و دقت عملکرد اسکنر انگشت تبلت واقعا عالی است و به مرور زمان هم هیچ اختلال و مشکلی در آن ایجاد نمی‌شود.

 

بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017

 

وقتی تبلت اپل iPad Pro 12.9inch 2017 را در دست می‌گیرید، واقعا حس خوبی به شما منتقل می‌شود. اگرچه ابعاد تبلت بزرگ است و طول و عرض آن به ترتیب 305.7 در 220.6 میلیمتری هستند اما ضخامت بدنه محصول به شدت باریک است و به چیزی در حدود 6.9 میلیمتر می‌رسد! این ضخامت باریک سبب می‌شود که با در دست گرفتن تبلت نام برده شد حس بسیار خاصی به شما منتقل گردد و احساس کنید یک تبلت 12 اینچی بسیار ظریف و خوش ساخت را در دست دارید. یکی از نکات جالب طراحی این تبلت مربوط به بهره‌مندی آن از چهار اسپیکر قدرتمند استریو می‌شود که در چهار گوشه قاب دستگاه نصب شده‌اند و می‌توانند صدایی فراگیر را با بهترین کیفیت ممکن برایتان پخش کنند. بنابراین کیفیت صدای خوب و بهره‌مندی از اسپیکر های قدرتمند و چهارگانه یکی از ویژگی های خوب تبلت iPad Pro 12.9 2017 خواهد بود.

تبلت مذکور از نظر قابلیت های اتصال در دو نسخه وای فای آنلی (Wi-Fi Only) و پشتیبانی کننده از شبکه LTE سیم کارت عرضه شده که هیچکدام قابلیت انجام مکالمه مستقیم را ندارند. اگر می‌خواهید فقط با اتصال وای فای از تبلت مذکور استفاده کنید، نسخه وای فای آنلی آن برایتان مناسب خواهد بود اما اگر می‌خواهید در هر مکان و تحت هر شرایط از طریق سیم کارت قابلیت اتصال تبلت به شبکه های اینترنت را داشته باشید، بهتر است نسخه پشتیبانی کننده آن از شبکه LTE را تهیه کنید. اما یکی از اصلی ترین دغدغه های شما بعد از خرید iPad Pro 12.9inch 2017 مربوط به حمل و نقل آن خواهد بود.

وزن نسخه وای فای آنلی این تبلت به چیزی در حدود 677 گرم می‌رسد و نسخه پشتیبانی کننده آن از سیم کارت وزنی معادل 692 گرم دارد! این وزن نسبتا زیاد در کنار ابعاد بزرگ تبلت حمل و نقل آن را دشوار می‌کنند. بهترین راه برای اینکه مشکلی در حمل و نقل تبلت مورد نظر داشته باشید این است که تبلت را در کیف اختصاصی خودش قرار دهید با استفاده از یک کیف حمل و نقل کنید و از در دست گرفتن دائمی آن خودداری نمایید. به خاطر داشته باشید که بزرگ بودن صفحه نمایش تبلت سبب می‌شود که حساسیت آن در برابر ضربه و فشار هم بیشتر شود و کوچک ترین لغزشی ممکن است صدمات زیان‌آور بزرگی را به تبلت وارد کند.

 

بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017

 

بنابراین در مجموع می‌توان از این بخش نقد و بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 اینطور نتیجه‌گیری کرد که تبلت مذکور از کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر خوبی بهره می‌برد، اما با این حال قیمت آن نجومی به نظر می‌آید. با توجه به قیمتی که برای دستگاه در نظر گرفته شده بهتر بود کیبورد، کاور و قلم استایلوس آن به طور پیش فرض و به همراه باکس محصول ارائه می‌شد که اپل این کار را انجام نداده و موارد نام برده شده را به عنوان لوازم جانبی به فروش می‌رساند و کاربر را ملزم به پرداخت هزینه اضافه برای در اختیار داشتن لوازم مذکور که از اصلی ترین و کاربردی ترین ابزارها برای استفاده کامل از تبلت iPad Pro 12.9inch 2017 هستند می‌کند.

 

 نقد و بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 اپل (iPad Pro 12.9 2017): صفحه نمایش 

مسلما اصلی ترین ویژگی خاص تبلت iPad Pro 12.9 2017 اپل مربوط به اندازه صفحه نمایش آن می‌شود. نمایشگر این تبلت نسبت به تبلت های فعلی بازار به مراتب بزرگ تر است و این امر سبب شده که محصول به تبلتی عظیم‌الجثه تبدیل شود. صفحه نمایش تبلت مذکور 12.9 اینچی و از نوع IPS LCD است و رزولوشن 2048 در 2732 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 265 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی خوبی برای نمایشگری 12.9 اینچی خواهد بود. نسبت تصویر آن 4 به 3 در نظر گرفته شده و قابلیت تروتون (True-Tone) و تاچ سنسینگ 120 هرتزی (12Hz Touch Sensing) توسط آن پشتیبانی می‌شود.

اپل مدعی است که روی صفحه نمایش تبلت مورد نظر با یک لایه شیشه ضد خش و ضد چربی پوشانده شده اما به طور مستقیم و دقیق اشاره‌ای به جنس این مواد نداشته است، بنابراین اکیدا توصیه داریم برای محافظت از صفحه نمایش بزرگ تبلت از گلس محافظ ال سی دی استفاده کنید. همانطور که در بخش قبل گفتیم حاشیه های صفحه نمایش تبلت تقریبا باریک هستند و بدین ترتیب چیزی در حدود 76.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط نمایشگر آن احاطه می‌شود. اما کیفیت نمایش محتوا روی ال سی دی تبلت iPad Pro 12.9inch 2017 چطور است؟

 

بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017

 

در بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 مشخص شد که کیفیت محتوای روی نمایشگر تبلت واقعا خوب است و این موضوع سبب می‌شود که انجام کارهایی مثل وبگردی، پرسه زدن در یوتیوب و تماشای ویدیوهای آن و پخش فیلم و سریال در تبلت واقعا لذت بخش باشد. زاویه دید خوب، کنتراست مناسب، شارپنس مطلوب، شادابی خوب رنگ ها و بخش های مختلف تصویر از اصلی ترین ویژگی های مثبت ال سی دی آیپد پرو 12.9 اینچی 2017 اپل هستند که در بررسی محصل به وضوح قابل درک بودند. با توجه به اینکه صفحه نمایش تبلت بزرگ است واقعا تماشای فیلم و سریال در آن یا انجام وبگردی لذت خاصی را به کاربر منتقل می‌کند و تجربه آن تقریبا شبیه به تجربه دسکتاپ مانند و بکارگیری لپ تاپ خواهد بود. اما قدرت تولید روشنایی صفحه نمایش تبلت چطور است و تا چه میزان می‌توان در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم آفتاب از آن استفاده کرد؟

خوشبختانه نمایشگر 12.9 اینچی تبلت مورد نظر قدرت تولید روشنایی مطلوبی دارد. بدین سبب در محیط های باز و تحت تابش نور می‌توانید با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش بر روی 90 درصد بدون مشکل محتوای روی آن را مشاهده کرده و با دستگاه در تعامل باشید. البته در برخی مواقع که شدت نور مستقیم تابانده شده به صفحه نمایش تبلت خیلی زیاد باشد، شاید مجبور به تنظیم روشنایی آن بر روی مقدار 100 درصد شوید. بنابراین توان خوب صفحه نمایش تبلت در تولید روشنایی از دیگر ویژگی های مثبت آن محسوب می‌شود که استفاده از محصول در محیط های باز و خارج منزل و زیر نور آفتاب را به شکل مساعدی امکانپذیر می‌سازد. در مجموع اگر به تبلت های مجهز به صفحه نمایش بزرگ علاقه دارید مطمئن باشید آیپد پرو 12 اینچی 2017 یکی از بهترین گزینه های خرید تبلت پیش رویتان است.

 

 نقد و بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 اپل (iPad Pro 12.9 2017): سیستم عامل و بستر نرم افزاری 

همانطور که پیش از این هم اشاره کرده بودیم تبلت iPad Pro 12.9inch 2017 در ماه ژوئن سال 2017 معرفی شد و به طور پیش فرش از سیستم عامل iOS 10.3.2 بهره می‌برد. اما اپل در سپتامبر (September) 2019 به طور رسمی از سیستم عامل iPadOS رونمایی کرد که نسخه‌ای از سیستم عامل iOS است که به طور اختصاصی و با رابطی متفاوت برای نصب و استفاده در آیفون های اپل منتشر شده و تجربه‌ای متفاوت را برای علاقمندان به آیپدها به ارمغان می‌آورد. هم اکنون iPadOS 13.1.2 قابلیت دانلود و نصب در تبلت آیپد پرو 12 اینچی 2017 را دارد کاربران این تبلت می‌توانند از قابلیت های جدیدترین نسخه سیستم عامل مذکور در تبلت خود بهره ببرند.

 

بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017

 

اما از آنجایی که ما در بررسی گوشی و تبلت های خود از نسخه پیش فرض سیستم عامل آن ها استفاده می‌کنیم، آیپد پرو 12.9 اینچی 2017 را هم با iOS 10.3.2 بررسی کردیم. در بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 به وضوح مشخص بود که بستر نرم افزاری تبلت عملکرد روان و عالی دارد. هماهنگی بسیار خوب بستر نرم افزاری و سخت افزاری محصول از همان ابتدای کار قابل لمس بوده و شما هم به عنوان یک کاربر معمولی این مسئله را درک خواهید کرد. پرسه زدن در منوهای مختلف تبلت و اجرای اپلیکیشن های آن و انجام کارهایی همچون وبگردی یا پخش موزیک و ویدیو بدون کوچک ترین لگ و تاخیری در تبلت انجام می‌شود و این مسئله یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت iPad Pro 12.9inch 2017 محسوب می‌شود.

ما برای بررسی بهتر سرعت و کیفیت عملکرد بستر نرم افزاری تبلت، اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و فیسبوک را روی آن نصب کردیم و برای مدت زمان طولانی از آن ها استفاده به عمل آوردیم. نتیجه کار نشان داد که به مرور زمان و با نصب و استفاده از این برنامه ها هم هیچ لگ و تاخیری در بستر نرم افزاری تبلت به وجود نمی‌آید. حتی با نصب اپلیکیشن ها و بازی های سنگین و HD متعدد هم کیفیت عملکرد بستر نرم افزاری تبلت تحت تاثیر قرار نگرفته و افت نمی‌کند. قابلیت هایی مثل امکان استفاده از تبلت در حالت مولتی ویندو که سبب می‌شود نمایشگر تبلت به دو قسمت تقسیم شده و دو برنامه به طور همزمان در آن قابل اجرا و کنترل باشند از ویژگی های خوب بستر نرم افزاری آن است که در تبلتی با نمایشگر 12.9 اینچی کاربردی خواهد بود. بنابراین در مجموع بهره‌مندی از بستر نرم افزاری خوب و روان یکی از ویژگی های مثبت iPad Pro 12.9inch 2017 است.

 

 نقد و بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 اپل (iPad Pro 12.9 2017): پردازنده، رم و حافظه داخلی 

اپل همیشه از نظر قدرت پردازشی حرف اول را می‌زده و انتظار داریم تبلت iPad Pro 12.9inch 2017 هم با قیمت گرانی که دارد از قدرت پردازشی خوبی بهره ببرد، اگرچه طبیعتا با توجه به اینکه تبلت محصول سال 2017 است نباید به پردازنده خیلی جدیدی تجهیز شده باشد. تراشه‌ای که در قلب این تبلت به کار رفته، تراشه Apple A10x Fusion خواهد بود که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده است. این تراشه در سال 2017 برترین تراشه شرکت اپل بود اما حالا که در سال 2020 به سر می‌بریم، دیگر برترین تراشه اپل به شمار نمی‌رود. آیپد پرو 12.9 اینچی مدل 2017 اپل از رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد و از نظر حافظه داخلی شامل سه نسخه با ظرفیت های 64، 256 و 512 گیگابایتی می‌شود. نسخه‌ای از تبلت مذکور که ما در این بررسی از آن استفاده کردیم مجهز به حافظه 64 گیگابایتی بود. ضمنا تبلت Ipad Pro 12.9 2017 از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند.

 

بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017

 

برای درک قدرت عملکرد تبلت ما سه بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile)، فورتنایت (Fortnite) و آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) را روی دستگاه نصب و به طور پشت سر هم هر کدام را برای مدت زمان 10 دقیقه در تبلت اجرا کردیم. بعد از اینکه سه بازی مذکور برای مدت زمان 30 دقیقه در تبلت اجرا شدند، به بخش "Recent Apps" مراجعه داشتیم و جهش های سریعی مابین اپلیکیشن های اخیر دستگاه انجام دادیم تا قدرت عملکرد رم تبلت برایمان قابل درک باشد. نتیجه بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 نشان داد که تبلت مذکور علیرغم اینکه در سال 2017 معرفی شده بدون کوچک ترین مشکل از پس اجرای سه بازی سنگینی که نام بردیم بر می‌آید. در حین انجام این سه بازی حتی یک لحظه هم لگ و تاخیری در عملکرد تبلت مشاهده نشد اما بدنه آن داغ شد و سرعت خالی شدن شارژ باتری تقریبا 2.5 برابر بود.

بعد از اجرای بازی های نام برده شده به بخش "اپلیکیشن های اخیر" یا همان "Recent Apps" مراجعه کردیم و مشخص شد که جهش مابین برنامه ها در این بخش هم با سرعت مطلوبی انجام می‌گیرد. در ابتدای کار ممکن است تاخیرهای چند لحظه‌ای را مشاهده کنید اما ظرف چند ثانیه کل این تاخیرهای ناچیز هم از بین می‌رود و شما به راحتی قادر به جهش مابین برنامه های اخیر و فعال در پس زمینه دستگاه خواهید بود. بنابراین در مجموع باید اینطور گفت که اگرچه تبلت iPad Pro 12.9inch 2017 محصول سال 2017 است اما قدرت عملکرد و بازده پردازشی بسیار عالی دارد و همچنان که در سال 2020 هستیم می‌توان روی قدرت عملکرد آن حساب ویژه‌ای باز کرد. این تبلت از پس اجرا و انجام هر اقدامی که تبلت های جدیدتر قادر به انجام آن ها هستند بر می‌آید.

 

 نقد و بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 اپل (iPad Pro 12.9 2017): دوربین 

همانطور که می‌دانید عموما در طراحی تبلت ها و به ویژه تبلت هایی که اندازه و ابعاد بزرگ تری دارند به کیفیت دوربین اهمیت زیادی داده نمی‌شود، اما محصولات اپل نمی‌توانند در هیچ زمینه‌ای بی‌کیفیت باشند! از همین رو دوربین اصلی تبلت 12.9 اینچی هم از یک لنز 12 مگاپیکسلی و مشابه با لنز دوربینی تشکیل شده که در آیفون 7 شاهد بکارگیری آن بودیم. این لنز دوربین 12 مگاپیکسلی از دیافراگم F/1.8 بهره می‌برد و از قابلیت های تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، HDRو ضبط ویدیو های 4K با نرخ 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. ضمنا یک چراغ فلش LED چهارگانه هم برای این لنز دوربین در نظر گرفته شده است. اما کیفیت عملکرد آن چطور خواهد بود؟

 

بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017

 

در بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 مشخص شد که علیرغم انتظارات ما، دوربین اصلی تبلت کیفیت بسیار خوب و قابل قبولی دارد. در محیط های با نور مناسب می‌توانید عکس های بسیار عالی را با دوربین اصلی تبلت نام برده شده ضبط کنید و در محیط های با نور کم هم افت کیفیت عکس ها به اندازه‌ای نخواهند بود که آزاردهنده باشند. بنابراین علیرغم اینکه انتظار نداشتیم تبلت iPad Pro 12.9inch 2017 با بهره‌مندی از صفحه نمایش بزرگ از دوربین اصلی قدرتمندی بهره ببرد، دوربین اصلی آن واقعا کیفیت خوبی دارد و امکان ضبط عکس های مناسب در محیط ها و شرایط مختلف را فراهم می‌سازد. در سمت مقابل دوربین سلفی تبلت از یک لنز 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که آن هم از عکسبرداری پانوراما و HDR پشتیبانی می‌کند.

خوشبختانه کیفیت عملکرد دوربین سلفی این تبلت هم بسیار خوب است و با آن می‌توانید در محیط های با نور مناسب عکس های سلفی بسیار خوبی ضبط کنید. در محیط های با نور کم و تاریک کیفیت عملکرد دوربین سلفی افت می‌کند اما با این حال عکس های نسبتا قابل قبولی با آن قابل ضبط هستند. بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که تبلت آیپد پرو 12 اینچی 2017 از نظر کیفیت عملکرد دوربین فراتر از انتظارات ما عمل کرده است. البته با در نظر گرفتن این موضوع که تبلت مذکور قیمت بالایی دارد می‌توان درک کرد که چرا حتی دوربین های آن هم قدرتمند و با کیفیت در نظر گرفته شده‌اند. فراموش نکنید iPad Pro 12.9 2017 یک محصول بسیار گران قیمت است.

 

 نقد و بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 اپل (iPad Pro 12.9 2017): باتری و شارژدهی 

طبیعتا تبلتی که از یک صفحه نمایش 12.9 اینچی بهره می‌برد باید باتری بزرگ و با ظرفیت بالایی هم داشته باشد که بتواند انرژی مورد نیازش را تامین کند. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز ipad Pro 12.9inch 2017 در نظر گرفته شده از نوع لیتیوم یونی است و ظرفیت 10891 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند! در بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 مشخص شد که باتری تبلت با یک مرتبه شارژ تقریبا می‌تواند برای مدت زمان 1.5 الی 2 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را بدون نیاز به شارژر برای یک کاربر معمولی تامین کند. طبیعتا اگر مقدار استفاده شما از تبلت بیشتر از حد نرمال و معمول باشد، شارژ باتری دستگاه هم زودتر خالی می‌شود.

 

بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017

 

در نظر داشته باشید که انجام کارهایی مثل بازی کردن به شدت روی سرعت خالی شدن شارژ باتری موثر خواهد بود، بنابراین هرچقدر بیشتر برای گیمینگ از تبلت 12.9 اینچی مد نظر استفاده کنید، قدرت شارژدهی کمتری از باتری دستگاه دریافت خواهید کرد. اما شارژ کردن باتری 10891 میلی آمپر ساعتی تبلت چقدر زمان لازم دارد؟ متاسفانه آیپد پرو 12 اینچی 2017 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و بدین سبب با استفاده از شارژر اورجینال تبلت می‌تواند باتری آن را ظرف مدت زمانی در حدود 5 ساعت فول شارژ کرد! بنابراین توصیه داریم همیشه از هر فرصت مناسبی برای شارژ کردن باتری این تبلت استفاده کنید و اجازه ندهید که باتری آن کاملا خالی شود، چون در این حالت ملزم خواهید بود که حدود 5 ساعت برای فول شارژ مجدد باتری دستگاه صبر کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی آیپد پرو 12 اینچی 2017 اپل (Apple iPad Pro 12.9 2017) پرداختیم. این تبلت با صفحه نمایش بزرگ و 12.9 اینچی خود برای علاقمندان به وبگردی و تماشای فیلم و ویدیو یا افرادی که تمایل دارند کارایی یک لپ تاپ را از تبلت دریافت کنند، گزینه خرید مناسب است. ویژگی های مثبت دیگری مثل دوربین خوب، صفحه نمایش با کیفیت، قدرت پردازشی بالا و غیره هم در این تبلت وجود دارند اما با تمام این تفاسیر قیمت تبلت به شدت گران بوده و به عقیده ما ارزش خرید محصول را به شدت کم می‌کند. اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی iPad Pro 12.9inch 2017 در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی با کیفیت و جذاب
  • بهره‌مندی از اسکنر انگشت
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • بستر نرم افزاری روان و به روز
  • سخت افزار قدرتمند و بازده پردازشی خوب
  • دوربین مناسب
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • عدم ارائه قلم استایلوس، کیبورد و کاور به همراه دستگاه
  • سرعت شارژ پایین باتری
  • قیمت گران

معرفی و نگاه اجمالی به موبایل های سری Xiaomi mi 10 | پرچمداران جدید شیائومی

کمپانی در حال رشد شیائومی (Xiaomi) در تاریخ 13 فوریه از آخرین پرچمداران خود یعنی mi 10 و mi 10 pro در طی مراسمی که تنها به صورت انلاین قابل مشاهده بود، رونمایی کرد. پرچمداران جدید شیائومی از مشخصات سخت افزاری بالایی برخوردار هستند و بسیاری این سری از اسمارت فون‌ها را رقیبی قدرتمند برای سری Galaxy s20 کمپانی سامسونگ دانسته‌اند.

این که سری جدید mi 10 می‌تواند رقیبی قدرتمند برای پرچمداران سال 2020 باشد را تنها زمان مشخص خواهد کرد؛ اما چیزی که مشخص است، این است که شیائومی روز به روز در بین مردم محبوب تر می‌شود.

پس از مراسمی که به صورت آنلاین برای معرفی سری mi 10 برگذار شد؛ شیائومی اعلام کرد که در مراسم کنگره جهانی موبایل 2020، اقدام به معرفی بین المللی پرچمداران خود خواهد کرد که متاسفانه این مراسم به دلیل پیشگیری از انتقال ویروس کرونا لغو شد. اما در حال حاضر ما از تمامی جزئیات و اطلاعات مربوط به سری mi 10 به واسطه رونمایی آنلاین باخبرهستیم؛ و در فروشگاه اینترنتی هدف نگاهی اجمالی به سری جدید پرچمداران شیائومی خواهیم داشت.

 

طراحی ظاهری و نمایشگر :

 

معرفی سری Xiaomi mi 10

 

همانند نسل قبل پرچمداران شیائومی، پرچمداران سری mi 10 نیز طراحی بسیار مشابهی به یک دیگر دارند. در اولین نگاه شاهد صفحه نمایشی زیبا با لبه‌های خمیده هستیم که در سمت چپ به دوربین سلفی ختم می‌شود. در قسمت پشتی، پکیج دوربین اصلی قابل مشاهده است. خوشبختانه این محفظه از برآمدگی زیادی نسبت به بدنه دستگاه برخوردار نمی‌باشد که موجب می‌شود احتمال ورود خسارت به دوربین اصلی این اسمارت فون کاهش یابد.

نسخه پایه و نسخه pro سری mi 10 به نمایشگری یکسان مجهز شده‌اند. صفحه نمایش 6.67 اینچی به کار رفته در سری mi 10 با رزولوشن 1080x2340 پیکسلی و نرخ نوسازی 90 هرتز، به راحتی قادر است تا هر کاربری را تحت تاثیر قرار دهد.

ذکر این مطلب نیز خالی از لطف نیست که پنل به کار رفته در سری جدید mi 10 یک پنل OLED HDR10 Plus می‌باشد. اعداد و ارقام اعلام شده برای نمایشگر، کیفیت بسیار بالایی را برای کاربران متصور می‌سازد اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره بهتر است تا زمان عرضه عمومی صبر کنیم.

 

دوربین سلفی و دوربین اصلی :

 

معرفی سری Xiaomi mi 10

 

نکته‌ای که ترجیح می‌دهیم در ابتدای امر به شما بگوییم، این است که در زمان نگارش این مقاله بر اساس گزارشات Dxo mark، دوربین mi 10 pro بهترین دوربین موجود در بازار اسمارت فون‌ها می‌باشد. جایگاهی بسیار بزرگ که با سبقت شیائومی از کمپانی‌هایی همچون اپل (apple)، هوآوی (Huawei) و سامسونگ (Samsung) به دست آمده است.

هر دو نسخه منتشر شده از سری mi 10 به دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی مجهز شده‌اند که این دوربین قبلا در mi note 10 نیز دیده شده است. تصاویری که به وسیله شیائومی از کیفیت دوربین mi 10 منتشر شده؛ کیفیت بالایی را به رخ میکشد و جالب است بدانید که سری mi 10 نیز همانند سری s20 از فیلم برداری 8k پشتیبانی خواهد کرد. تلفن همراه mi 10 pro به واسطه برخورداری از دو لنز telephoto از زوم هیبریدی 10 برابری و زوم اپتیکال 2 برابری برخوردار می‌باشد.

در رابطه با دوربین سلفی نیز جزئیات زیادی منتشر نشده اما بر اساس اطلاعات در دسترس، هر دو نسخه mi 10 به دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی با رزولوشن تصویربرداری بالایی مجهز شده‌اند.

 

ویژگی‌های سخت افزاری و باتری :

 

xiaomiMi10series

 

هر دو گوشی mi 10 و mi 10 pro به آخرین نسل پردازنده‌های کوآلکام یعنی Snapdragon 865 مجهز شده‌اند که قدرت پردازشی فوق العاده بالای آن امروزه به یک ترند جهانی تبدیل شده است. با توجه به این که چیپ به کار رفته در سری جدید محصولات شیائومی اسنپ دراگون 865 می‌باشد؛ انتظار می‌رود که هر دو پرچمدار جدید این کمپانی از آخرین نسل اینترنت یعنی 5G پشتیبانی خواهند کرد. تلفن هوشمند Xiaomi mi 10 در دو نسخه 128 گیگابایت با 8 گیگ حافظه رم و 256 گیگابایت با 12 گیگ رم مورد عرضه عمومی قرار خواهد گرفت. حافطه رم در رابطه با گوشی mi 10 pro نیز به همین شکل است اما حافظه داخلی به ترتیب به مقادیر 256 و 512 گیگابایت افزایش یافته است.

نکته عجیبی که در رابطه با سری mi 10 به چشم می‌خورد این است که باتری نسخه pro حجمی کمتر از نسخه پایه دارد. تلفن هوشمند شیائومی mi 10 به یک باتری 4,780 میلی آمپری مجهز شده و این در حالیست که نسخه pro از ظرفیت 4,500 میلی آمپری برخوردار است. با توجه به جزئیات ذکر شده نسخه پایه سری mi 10، دوام باتری بیشتری نسبت نسخه حرفه‌ای خواهد داشت. سرعت شارژ در نسل جدید پرچمداران شیائومی پیشرفت قابل توجهی داشته است و آداپتور شارژ 50 واتی موجود در جعبه اسمارت فون‌های mi 10 pro قادر است تا نیمی از باتری این سری را تنها در مدت زمان 23 دقیقه شارژ کند. در نهایت باید بدانید که هر دو نسخه معمولی و pro از قابلیت‌هایی همچون شارژ وایرلس و شارژ معکوس پشتیبانی خواهند کرد.

 

قیمت و زمان عرضه :

xiaomi Mi 10 series

 

با توجه به لغو مراسم کنگره جهانی موبایل معروف به MWC، متاسفانه زمان دقیقی از رونمایی بین المللی سری جدید پرچمداران شیائومی در دسترس نیست؛ اما این کمپانی امیدوار است تا قبل از اتمام ماه فوریه در طی مراسمی از سری محصولات جدید خود رونمایی نماید. قیمت اعلام شده برای فروش افتتاحیه در چین، مبلغ 3,999 یِن اعلام شده که مبلغی معادل 570 دلار می‌باشد. با توجه به این که معرفی بین المللی سری جدید mi 10 هنوز صورت نگرفته، نمی‌توان قیمت قطعی برای فروش جهانی اعلام کرد و مبلغ اعلام شده تنها یک مقدار معادل است. مبلغ در نظر گرفته شده برای mi 10 pro نیز 4,999 ین می‌باشد و بر اساس گزارشات اعلام شده، سری پرچمداران Xiaomi mi 10 در نیمه دوم مارس مورد عرضه عمومی قرار خواهند گرفت.

به زودی و همزمان با عرضه عمومی سری Mi 10، منتظر نقد و بررسی تخصصی پرچمداران جدید شیائومی از فروشگاه اینترنتی هدف باشید.

 

منبع : Techradar

نقد و بررسی مچ بند هوشمند هوآوی HONOR Band 5 : همراه همیشگی شما

مچ بند هوشمند HONOR Band 5 گجتی بسیار جذاب از کمپانی آنر (Honor)، زیر برند مجموعه هوآوی (Huawei) می‌باشد که توانسته بسیار در نزد کاربران ایرانی مورد توجه قرار گیرد. مچ بند هوشمند Huawei HONOR Band 5 با استفاده از یک مانیتور OLED لمسی تمام رنگی، استفاده از تصاویر زمینه جذاب، امکانات فوق العاده کاربردی و متنوع و قیمت بسیار مناسب توانسته به رقیبی بسیار قدرتمند برای مچ بند هوشمند Xiaomi mi band 4 تبدیل شود. هوآوی با آگاهی از رقابت بالا در زمینه مچ بندهای سلامتی تصمیم گرفته تا قیمت مچ بند Huawei HONOR Band 5 را به طور بسیار سیاستمدارانه‌ای در نظر گیرد. آنر بند 5 با قیمت 37 دلاری خود در جایگاهی بالاتر از mi band 4 و پایین‌تر از سامسونگ Galaxy fit قرار می‌گیرد.

 

نقد و بررسی مچ بند هوشمند هوآوی HONOR Band 5 : معرفی اجمالی

 

مچ بند هوشمند HONOR Band 5

 

امروزه مچ بندهای سلامتی از جایگاه ویژه‌ای در زندگی کاربران برخوردار هستند و گاها فارغ از بحث سلامتی، به بخشی از استایل کاربران تبدیل شده‌اند. این گجت‌های کوچک و دوست داشتنی همواره سلامت بدن شما را تحت نظر خواهند داشت و شما را از وضعیت ضربان قلب، اکسیژن خون، سلامت خواب و کالری مصرفی روزانه آگاه خواهند کرد. دست بند سلامتی HONOR Band 5 را می‌توان یکی از محبوب ترین گجت‌های موجود در ایران دانست که موجب شد در فروشگاه اینترنتی هدف، به نقد و بررسی تخصصی این محصول بپردازیم.

مچ بند هوشمند هوآوی HONOR Band 5 با 21 سانتی متر طول و 1.7 سانتی متر عرض، از وزنی معادل 22 گرم برخوردار می‌باشد. آنر بند 5 در چهار رنگ سبز زیتونی، آبی نیمه شب، صورتی مرجانی و در نهایت مشکی، در دو مدل اسپرت و کلاسیک عرضه شده است. نمایشگر به کار رفته در این مچ بند هوشمند، به یک پنل OLED تمام رنگی 0.95 اینچی، با توان نمایش 16 ملیون رنگ مجهز شده است. بند اصلی مچ بند HONOR Band 5 از جنس سیلیکون ضد حساسیت می‌باشد که موجب شده به راحتی بر روی دست جای بگیرد و در صورت استفاده مداوم موجب خستگی مچ دست نشود. ارتباط دستبند هوشمند HONOR Band 5 با تلفن همراه شما از طریق نرم افزار اختصاصی شرکت هوآوی یعنی Huawei Health برقرار خواهد شد و اطلاعات بسیاری در رابطه با وضعیت تمرینات و سلامتیتان را در اختیار شما قرار خواهد داد. در انتها نیز باید بدانید که آنر در مچ بند هوشمند Honor band 5 از یک باتری 100 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده است؛ که بر اساس اعلام این شرکت در صورت استفاده معمولی به مدت 14 روز با یک بار شارژ همراه شما خواهد بود. در ادامه با بررسی تمامی جوانب دستبند هوشمند HONOR Band 5 همراه شما هستیم.

 

نقد و بررسی مچ بند هوشمند هوآوی HONOR Band 5 : طراحی ظاهری

 

مچ بند هوشمند HONOR Band 5

 

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم؛ مچ بندهای هوشمند علاوه بر خدماتی که ارائه می‌دهند می‌توانند به بخشی از پوشش افراد تبدیل شوند. کمپانی هوآوی با آگاهی از این موضوع زمان زیادی را صرف طراحی دستبند هوشمند آنربند 5 کرده و یک محصول جذاب و زیبا خلق کرده است. البته طراحی این سری شباهت بسیاری به نسل قبل این مچ بند، یعنی HONOR band 4 دارد. مچ بند هوشمند HONOR Band 5 در ابعادی معادل 21x1.7 سانتی متر طراحی شده و از وزن 23 گرمی برخوردار است. استفاده از سیلیکون ضدحساسیت در ساختار بندهای این دستبند سبب شده تا در صورت استفاده مداوم، دچار خستگی و یا مشکلات پوستی ناشی از حساسیت نشوید. البته لازم به ذکر است که بندهای به کار رفته در HONOR Band 5 به راحتی تعویض خواهند شد و می‌توانید از بند مورد علاقه خود بر روی آنربند 5 استفاده کنید.

با نگاه به قسمت زیرین دستگاه شاهد حسگر ضربان قلب و حسگر اندازه گیری سطح اکسیژن خون خواهید بود. خمیدگی بدنه در کنار ارگونومی دستگاه موجب می‌شود تا بدنه ساعت به خوبی بر روی دست کاربر بنشیند و داده‌هایی با کیفیت با درصد درستی بالا ارائه دهد. خوشبختانه برای شارژ کردن HONOR Band 5 نیازی به جداکردن بدنه از بندها نخواهید داشت که این یکی از نقاط برتری این مچ بند نسبت به Mi Band 4 می‌باشد.

 

نقد و بررسی مچ بند هوشمند هوآوی HONOR Band 5 : نمایشگر و سخت افزار

 

مچ بند هوشمند HONOR Band 5

 

هوآوی در دستبند HONOR Band 5 از یک مانیتور OLED رنگی 0.95 اینچی بهره گیری کرده است. در تست‌های ما روشنایی مانیتور کاملا راضی کننده بود؛ به شکلی که حتی در صورت تابش مستقیم خورشید، به راحتی قادر به مشاهده محتوای مانیتور خواهید بود. کیفیت ارائه شده به وسیله این مانیتور معادل 240x120 پیکسل می‌باشد که کیفیت قابل قبولی برای آنربند 5 محسوب می‌شود. مانیتور به کار رفته در این دستبند از نوع لمسی بوده و قادر به شناسایی لمسی چندگانه می‌باشد.

همانند سایر مچ بندهای چینی، اطلاعات سخت افزاری HONOR Band 5 نیز به وسیله شرکت سازنده فاش نشده است؛ اما جزئیاتی در این باره موجود است که دانستن آن‌ها به هنگام خرید مچ بند هوشمند HONOR Band 5 به شما کمک خواهد کرد. دستبند سلامتی HONOR Band 5 فاقد امکاناتی همچون حافظه داخلی، پشتیبانی از سیم کارت، وایفای (WiFi) و NFC می‌باشد. در عوض به بلوتوث نسخه 4.2 مجهز شده است که ارتباطی با کیفیت و پایدار را برای کاربر فراهم می‌آورد.

 

نقد و بررسی مچ بند هوشمند هوآوی HONOR Band 5 : نرم افزار و رابط کاربری

 

مچ بند هوشمند HONOR Band 5

 

همانند سایر محصولات هوآوی، مچ بند HONOR Band 5 نیز به یک سیستم عامل و رابط کاربری اختصاصی مجهز شده است که برای فعالیت کامل وابسته به اپلیکیشن اختصاصی هوآوی با نام Huawei Health می‌باشد. همان طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، آنربند 5 فاقد حافظه داخلی می‌باشد؛ بنابراین تمامی آمار و نتایج جمع آوری شده به وسیله HONOR Band 5 از طریق ارتباط بلوتوث به نرم افزار هوآوی هلث انتقال می یابد و شما از طریق این نرم افزار قادر به مشاهده وضعیت سلامتی و تمرینات خود خواهید بود.

بسیاری از تنظیمات مربوط به HONOR Band 5 از طریق نرم افزار Huawei Health در دسترس می‌باشند. به عنوان مثال اگر از واچ فیس دستبند خود لذت نمی‌برید؛ می‌توانید با مراجعه به قسمت فروشگاه در نرم افزار سلامت هوآوی اقدام به دانلود واچ فیس‌های جدید نمایید. قابلیت‌های گوناگونی نیز از طریق رابط کاربری HONOR Band 5 در دسترس شما خواهند گرفت که از میان آن‌ها می‌توان به کرنومتر و تایمر اشاره کرد. برخی از ویژگی‌های ارائه شده بر روی آنربند 5 نیز تنها بر روی اسمارت فون‌های هوآوی و آنر قابل دسترسی هستند.

 

مچ بند هوشمند HONOR Band 5

 

به عنوان مثال، امکان کنترل موسیقی در حال پخش، در آپدیت جدیدی به HONOR Band 5 اضافه شده است اما امکان استفاده از آن تنها بر روی محصولات هوآوی و آنر امکان پذیر است؛ به علاوه آنر بند ۵ به یک ریموت کنترل دوربین مجهز شده است که با بازکردن اپلیکیشن دوربین EMUI به‌صورت خودکار دکمه شاتری بر روی دستبند ظاهر می‌شود.

خوشبختانه نسخه گلوبال HONOR Band 5 به طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی میکند و با اتصال تلفن همراه خود به نسخه گلوبال آنر بند 5 قادر خواهید بود تا تمامی اعلانات فارسی و انگلیسی تلفن همراه خود را بر روی این مچ بند هوشمند دریافت کنید. در نظر داشته باشید که به دلیل سیستم امنیتی اندروید، قادر به پاسخ دادن، تایید یا رد کردن اعلانات نخواهید بود و تنها قادر به مشاهده اعلانات هستید.

به دلیل اختصاصی بودن سیستم عامل و رابط کاربری به کار رفته در HONOR Band 5، شاهد ارتباط خوب این دستبند سلامتی با سایر تلفن‌های همراه بودیم. حرکت در بین منوهای آنر بند 5 به راحتی صورت می‌گیرد و کار با رابط کاربری حس خوشایندی را به کاربر منتقل می‌سازد.

 

نقد و بررسی مچ بند هوشمند هوآوی HONOR Band 5 : ورزش و سلامتی

 

مچ بند هوشمند HONOR Band 5

 

زمانی که از دستبندهای سلامتی صحبت می‌کنیم همان‌طور که از نامشان مشخص است؛ ویژگی‌های سلامتی این نوع دستبندهاست که توجه ویژه‌تری را می‌طلبد، چرا که اطلاعات جمع آوری شده به وسیله آن‌ها می‌تواند زندگی کاربران را تحت تاثیر قرار دهد؛ در صورت گزارش اطلاعات اشتباه، امکان دارد نگاه ما به‌ سلامت جسممان تحت تأثیر قرار گیرد و به طبع آن رویه غلطی را پیش بگیریم که ممکن است برایمان خطر ساز باشد.

فعالیت‌های ورزشی : هوآوی آنر بند 5 به طور پیش فرض قادر به رهگیری و ثبت آمار 12 ورزش مختلف از جمله دویدن، شنا، کوه نوردی، دوچرخه سواری و ... می‌باشد. بر اساس تست‌های صورت گرفته در فروشگاه اینترنتی هدف، دقت اندازه گیری و ثبت اطلاعات HONOR Band 5 در بسیاری از موارد صحیح و راضی کننده بود؛ اما در برخی موارد نیز این مچ بند سلامتی دچار اشتباه می‌شد. به عنوان مثال زمانی که شما در حال دویدن هستید و تصمیم به استراحت می‌گیرید؛ در صورت حرکت دادن دستتان ممکن است که قدم‌های کاذب در پروسه ورزش شما درج شود. برای این که از این گونه اشتباهات جلوگیری کنید، نیاز به دقت عمل بیشتری در کار با HONOR Band 5 خواهید داشت و با کنترل دستی ثبت نتایج می‌توانید جلوی بروز این مشکلات را بگیرید.

سلامت قلب : پس از اولین اتصال مچ بند سلامتی HONOR Band 5 به تلفن همراه خود، تمامی ویژگی‌های این دستبند در اختیار شما قرار خواهد گرفت. یکی از مفیدترین ویژگی‌های HONOR Band 5 توانایی پایش ضربان قلب و غلظت اکسیژن جاری خون به صورت 24 ساعته می‌باشد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید به طور دائمی از وضعیت ضربان قلب خود با خبر باشید و برای دستبند، قانونی تعریف کنید که اگر ضربان قلب شما از مقدار مشخصی بالاتر یا پایین تر رفت؛ از طریق یک لرزش قابل توجه شما را باخبر سازد. این قابلیت باعث شده تا کاربرانی که از مشکلات قلبی رنج می‌برند، توجه بسیاری به آنر بند 5 داشته باشند.

سلامت خواب : امروزه مسئله‌ای به نام سلامت خواب بسیار مورد توجه جامعه پزشکی قرار گرفته و بر اساس گفته فعالان این حوزه، سلامت خواب یکی از مهم ترین اجزای سلامتی می‌باشد. کمپانی بزرگ هوآوی با اطلاع از این موضوع اقدام به ارائه یک قابلیت کاربردی با نام Huawei TruSleep در مچ بند سلامتی HONOR Band 5 نموده است. اگر این دستبند سلامتی را به هنگام خواب از دست خود جدا نکنید؛ می‌توانید با فعال کردن حالت TruSleep نموداری از وضعیت خواب خود دریافت کنید. داده‌های جمع آوری شده در زمان خواب عبارتند از :

  • بررسی کیفیت خواب (خواب عمیق، سبک، خواب و بیدار)
  • کیفیت تنفس و دفعات تنفسی در هنگام خواب
  • پایش ضربان قلب در بازه‌های مختلف زمانی
  • تعداد دفعات بیدار شدن از خواب

 

امروزه با افزایش بیماری‌های ناشی از خواب ناسالم، بسیاری از پزشکان با تجویز بندهای سلامتی همچون HONOR Band 5 اقدام به بررسی و تحلیل داده‌های خواب کاربران می‌نمایند و بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته پیشنهادهای پزشکی خود را ارائه می‌دهند.

 

نقد و بررسی مچ بند هوشمند هوآوی HONOR Band 5 : باتری

 

مچ بند هوشمند HONOR Band 5

 

هوآوی در دستبند سلامتی HONOR Band 5 از یک باتری 100 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده است که بر اساس اعلام این شرکت تا 14 روز با یک بار شارژ همراه کاربر خواهد بود. شارژ باتری از طریق سوکت‌های گیره‌ای به کار رفته در شارژر موجود در بسته انجام خواهد شد و خوشبختانه برای شارژ آنر بند 5 نیازی به جداسازی بدنه از بندها نمی‌باشد. مدت دوام باتری اعلام شده به وسیله آنر صرفا معیاری بر روی کاغذ است و دوام باتری ارتباط مستقیمی با نحوه استفاده کاربر از مچ بند هوشمند خواهد داشت. بر اساس آزمایشات ما در زمانی که HONOR Band 5 به مدت 16 ساعت در روز از طریق بلوتوث به تلفن همراه متصل بود و سیستم کنترل ضربان قلب بر روی حالت هوشمند قرار داشت؛ آنر بند 5 توانست به مدت 7 روز دوام بیاورد. در شرایطی دیگر، پایش‌های خودکار خواب و ضربان قلب را خاموش کردیم و صرفا از قدم شمار و ساعت Honor band 5 استفاده شد که در این حالت دوام باتری به مقدار قابل توجه 18 روز افزایش یافت. در مجموع عملکرد باتری HONOR Band 5 برای ما راضی کننده بود و با استفاده بهینه، این مچ بند هوشمند به طور میانگین تا 10 روز با یک بار شارژ همراه شما خواهد بود.

 

نتیجه نهایی :

 

مچ بند هوشمند HONOR Band 5

 

مچ بند هوشمند هوآوی HONOR Band 5 یک دستبند سلامتی اقتصادی با امکانات بسیار کاربردی و ظاهر کاربر پسند می‌باشد که توانسته در میان کاربران ایرانی به خوبی جای باز کند. قیمت HONOR Band 5 در کنار قابلیت‌هایی هچون سیستم عامل اختصاصی، حسگر کنترل اکسیژن خون، ردیاب فعالیت‌های ورزشی و پشتیبانی کامل از زبان شیرین فارسی در نسخه گلوبال سبب شده تا این دستنبد به رقیب قدرتمندی برای Mi band 4 تبدیل شود. با خرید آنربند 5 و همگام سازی آن با تلفن همراه اندرویدی و یا IOS خود، می‌توانید به خوبی با این مچ بند تعامل داشته باشید و اطلاعات دریافتی همچون وضعیت خواب، ضربان قلب و یا آمار ورزشی خود را مشاهده کنید. علاوه بر همه موارد ذکر شده HONOR Band 5 دارای ظاهر جذابیست که می‌تواند به استایل شما رنگ و بویی تازه ببخشد. با دوام باتری 14 روزه، دستبند هوشمند آنر بند پنج می‌تواند به همراه همیشگی شما تبدیل شود.

 

نقاط قوت :

  • ظاهر زیبا
  • دوام باتری بالا
  • کنترل هوشمند فعالیت‌های ورزشی کاربر
  • مانیتور OLED تمام رنگی
  • توانایی سنجش غلظت اکسیژن خون
  • پشتیبانی کامل نسخه گلوبال از زبان فارسی 

 

نقاط ضعف :

  • کمبود تجهیزات جانبی در بازار ایران

نقد و بررسی نوکیا 6.1 پلاس (Nokia 6.1 Plus): خوش قیمت و زیبا

یکی از گوشی های پرفروش شرکت نوکیا که واقعا از ظاهری زیبا، سخت افزاری خوب و قیمتی مناسب بهره می‌برد و می‌تواند برای علاقمندان به اسمارتفون های اندرویدی میان رده گزینه خرید عالی باشد، گوشی Nokia 6.1 Plus است که به آن Nokia X6 هم گفته می‌شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی نوکیا 6.1 پلاس بپردازیم و مروری بر اصلی ترین ویژگی های آن داشته باشیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

شرکت نوکیا در ماه جولای (July) سال 2018 از گوشی اندرویدی جدیدی تحت عنوان نوکیا 6.1 پلاس (Nokia 6.1 Plus) رونمایی کرد که در برخی از بازارهای جهانی به آن نوکیا ایکس 6 یا Nokia X6 هم گفته می‌شود. این گوشی به عنوان یک اسمارتفون میان رده ترکیبی از چند ویژگی مثبت را ارائه کرده که قیمت مناسب، سخت افزار خوب و سبک طراحی و ظاهر زیبا از اصلی ترین آن ها هستند. قیمت نوکیا 6.1 پلاس واقعا در مقایسه با قابلیت ها و کیفیت ساخت محصول مطلوب و رقابتی در نظر گرفته شده و این موضوع می‌تواند یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن محسوب شود. اما آیا خرید Nokia 6.1 Plus برای شما گزینه مناسبی است؟

برای پاسخگویی به این سوال باید در قدم اول نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون را بهتر بشناسید و سپس این ویژگی ها را با ویژگی هایی که خودتان انتظار دارید گوشی ارائه کند مقایسه نمایید. اگر ویژگی های مثبت گوشی با نیازهای شما هم راستا بودند، بنابراین نوکیا 6.1 پلاس گزینه خرید خوبی برایتان خواهد بود اما این ویژگی ها تطابقی با نیازها و اولویت های مورد نظرتان نداشتند، طبیعتا بهتر است به دنبال خرید گوشی دیگری باشید. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی نوکیا 6.1 پلاس بپردازیم و تجربه یک هفته‌ای استفاده هود از این گوشی موبایل را با شما عزیزان به اشتراک قرار دهیم. در انتهای مطلب هم برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این گوشی را با توجه به قیمت و رده کیفی تولید محصول مشخص می‌کنیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی نوکیا 6.1 پلاس (Nokia 6.1 Plus): طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

به عقیده ما یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی Nokia X6 که توانسته منجر به افزایش استقبال کاربران از این محصول شود مربوط به سبک طراحی مدرن و طاهر خوبی می‌شود که در آن بکار گرفته شده است. البته مناسب دانستن سبک طراحی و ظاهر گوشی های موبایل می‌تواند تا حدی سلیقه‌ای هم باشد و شاید برخی افراد از سبک طراحی گوشی نوکیا 6.1 پلاس چندان خوششان نیاید، اما به هر صورت سبک طراحی و ظاهر این گوشی منطبق با معیارهای روز است و نمی‌توان منکر این امر شد. فریم اصلی این گوشی از آلومینیوم ساخته شده و جنس قاب پشت آن از گوریلاگلس 3 است. نوکیا حتی روی صفحه نمایش و پنل جلوی گوشی نام برده شده را هم با یک لایه شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده تا مقاومت بدنه دستگاه در قبال تماس با اشیای نوک تیز تقویت شود.

 

 بررسی نوکیا 6.1 پلاس

 

خوشبختانه در بررسی نوکیا 6.1 پلاس هم متوجه شدیم که قاب پشت و پنل جلوی آن مقاومت خوبی در برابر خراشیده شدن دارند اما اینطور نیست که هیچ چیز نتواند روی آن خط و خش ایجاد کند. بنابراین اگر فرد حساسی هستید، توصیه داریم حتما برای محافظت از قاب پشت گوشی از کاور و گارد موبایل استفاده کنید و برای محافظت از پنل جلوی آن هم یک لایه گلس محافظ ال سی دی را روی صفحه نمایش گوشی نصب نمایید. بدنه گوشی نوکیا 6.1 Plus ابعاد 8 در 71 در 147.2 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 151 گرم می‌رسد. بنابراین گوشی سنگین و بزرگ نیست و بدین ترتیب حمل و نقل و استفاده از آن به سادگی با یک دست امکانپذیر خواهد بود.

وقتی به قاب پشت گوشی نگاه کنید متوجه طراحی نسبتا خاص تر آن در مقایسه با گوشی های برندهای دیگری هوآوی، شیائومی و سامسونگ خواهید شد. در بخش فوقانی قاب پشت گوشی دو لنز دوربین اصلی آن در داخل یک قسمت بیضی شکل تعبیه شده‌اند و زیر این دو لنز هم چراغ فلش LED دوبلی نصب است. در بخش زیرین این قسمت بیضی شکل هم اسکنر انگشت دایره‌ای شکلی دیده می‌شود که امکان تایید هویت کاربر و قفل گشایی از نمایشگر یا انجام سایر تایید های امنیتی را مقدور می‌سازد. در بررسی Nokia 6.1 Plus مشخص شد که سرعت و دقت عملکرد اسکنر انگشت گوشی خوب و قابل قبول است اما به مرور زمان تا حدی از کیفیت عملکرد آن کاسته می‌شود.

یکی از ویژگی هایی که در طراحی قاب پشت گوشی Nokia 6.1 Plus لحاظ شده و ما خیلی طرفدار آن نیستیم مربوط به برآمدگی قسمت بیضی شکل در بر گیرنده دوربین های اصلی گوشی می‌شود. این برآمدگی می‌تواند احتمال ایجاد شدن خط و خش روی شیشه محافظ لنز دوربین اصلی دستگاه را افزایش دهد، بنابراین شاید بهتر باشد از گلس محافظ دوربین برای اطمینان از به وجود نیامدن خط و خش روی دوربین محصول استفاده کنید. گوشی نوکیا X6 در سه رنگ آبی، مشک و سفید عرضه شده و هر سه رنگ آن از نمای پشت واقعا جذاب و زیبا هستند. گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و به شیار هیبریدی مجهز است که امکان نصب همزمان دو سیم کارت یا نصب یک سیم کارت یک رم Micro SDXC را فراهم می‌سازد. ضمنا پورت شارژر گوشی از نوع سی (USB Type C) است و دستگاه به سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری هم مجهز خواهد بود.

 

 بررسی نوکیا 6.1 پلاس

 

اما گوشی از نمای رو به رو چطور به نظر می‌رسد؟ نوکیا سعی کرده حاشیه های صفحه نمایش Nokia 6.1 Plus را باریک طراحی کند و این موضوع سبب شده ظاهر گوشی از نمای رو به رو هم به روز و جذاب به نظر برسد. در بخش فوقانی صفحه نمایش یک ناچ تقریبا مستطیل شکل با لبه های بدون زاویه تعبیه شده که لنز دوربین سلفی دستگاه و خروجی اسپیکر مکالمه آن را در بر می‌گیرد. نوکیا می‌توانست در کنار این دو، یک چراغ فلش LED برای دوربین سلفی یا حداقل یک چراغ نوتیفیکیشن را هم در ناچ (Notch) ضمیمه کند اما متاسفانه هیچ خبری از این دو نیست و ناچ موبایل مذکور فقط خروجی اسپیکر و لنز دوربین سلفی را در بر می‌گیرد. نوکیا X6 یا 6.1 پلاس از قابلیت اسکن چهره هم پشتیبانی می‌کند که البته عملکرد آن مبتنی بر لنز دوربین سلفی گوشی خواهد بود و به طبع کیفیت و امنیت خیلی بالایی ندارد و در محیط های تاریک عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

نکته آخری که به آن اشاره می‌کنیم مربوط به حاشیه لبه زیرین صفحه نمایش گوشی می‌شود که نسبت به سه حاشیه دیگر نمایشگر کمی ضخیم تر طراحی شده و نام Nokia در این بخش قابل رویت است. به عقیده ما اگر این بخش حذف می‌شد و به جای آن گوشی از صفحه نمایش بزرگ تر و کاملا بدون حاشیه‌ای بهره‌مند می‌شد، ظاهر آن به مراتب خاص و شیک تر به نظر می‌رسید. به طور کلی و با توجه به قیمتی که برای گوشی Nokia 6.1 Plus در نظر گرفته شده، مطمئنا این اسمارتفون از کیفیت ساخت، سبک طراحی و ظاهر عالی بهره می‌برد و این موضوع قطعا یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت دستگاه خواهد بود.

 

 نقد و بررسی نوکیا 6.1 پلاس (Nokia 6.1 Plus): صفحه نمایش 

صفحه نمایشی که در گوشی Nokia 6.1 Plus بکار رفته 5.8 اینچی و از نوع IPS LCD خواهد بود. رزولوشن 2280 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی پلاس توسط آن ارائه شده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 432 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی فوق‌العاده عالی برای یک گوشی در رده قیمتی نوکیا 6.1 پلاس است و می‌تواند از بارزترین ویژگی های مثبت این اسمارتفون به شمار آید. صفحه نمایش گوشی حاشیه های باریکی دارد و به لطف این امر چیزی در حدود 81.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه با نمایشگر آن احاطه شده که نسبت تصویر به بدنه خوبی است و منجر به زیبا و جذاب به نظر رسیدن گوشی از نمای رو به رو می‌شود. ضمن اینکه روی صفحه نمایش Nokia X6 یک لایه شیشه گوریلاگلس 3 هم نصب شده تا از آن در برابر خط و خش محافظت کند.

با وجود نصب بودن شیشه گوریلاگلس 3 روی صفحه نمایش گوشی توصیه داریم که حتما یک لایه گلس محافظ ال سی دی را هم روی آن نصب کنید و بدین ترتیب از آن محافظت به عمل آورید. همانگونه که در بخش قبل گفته بودیم در لبه زیرین صفحه نمایش دستگاه لوگوی Nokia حک شده و در بخش فوقانی آن هم ناچ مستطیل شکلی تعبیه شده که لنز دوربین سلفی و خروجی اسپیکر مکالمه را در بر می‌گیرد. اما بهتر است در این بخش نقد و بررسی نوکیا 6.1 پلاس بیشتر روی کیفیت عملکرد صفحه نمایش آن تمرکز کنیم. قبل از هر چیز بگوییم که صفحه نمایش 5.8 اینچی برای آن دسته افرادی که خیلی به نمایشگر های بزرگ علاقه دارند چندان مناسب نیست و در حال حاضر نمایشگری با اندازه متوسط در اسمارتفون ها محسوب می‌شود. وضوح تصویر ، شادابی، شارپنس و کنتراست صفحه نمایش گوشی Nokia 6.1 Plus خوب است و این موضوع در بررسی محصول به وضوح قابل درک بود.

 

 بررسی نوکیا 6.1 پلاس

 

تراکم پیکسلی بالای صفحه نمایش دستگاه سبب شده که محتوا با کیفیت بسیار خوبی روی آن به تصویر کشیده شده و قابل رویت باشد. بنابراین شک نداشته باشید از دیدن ویدیو، فیلم و کلیپ های یوتیوب در نمایشگر Nokia 6.1 Plus لذت خواهید برد. شارپنس بسیار خوب محتوای روی نمایش این گوشی واقعا یکی از ویژگی های مثبت آن خواهد بود. اما نمایشگر IPS LCD گوشی از نظر روشنایی چطور عمل می‌کند؟ در بررسی Nokia 6.1 مشخص شد که پنل نمایشگر آن از این نظر وضعیت کاملا معمولی دارد و برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از گوشی استفاده کنید و محتوای روی صفحه نمایش آن را ببینید می‌بایست حتما روشنایی آن را حداقل بر روی 100 درصد تنظیم نمایید.

متاسفانه حتی اگر در حالتی که مقدار نور صفحه نمایش روی 100 درصد تنظیم شده، شدت نور تابانده شده به ال سی دی گوشی زیاد باشد، احتمال بروز مشکل در تفکیک محتوای نمایشگر وجود دارد و ممکن است در اینگونه مواقع خیلی خوب و واضح قادر به دیدن محتوای صفحه نمایش نباشید. بنابراین در مجموع باید رزولوشن و تراکم پیکسلی خوب را از ویژگی های مثبت صفحه نمایش Nokia 6.1 Plus محسوب کنیم که منجر به ارائه شارپنس مطلوب و تصاویر با کیفیت تر می‌شوند اما از سمت دیگر توان نه چندان عالی نمایشگر IPS LCD گوشی در تولید روشنایی می‌تواند در برخی مواقع و شرایط خاص کمی آزاردهنده باشد.

 

 نقد و بررسی نوکیا 6.1 پلاس (Nokia 6.1 Plus): سیستم عامل و بستر نرم افزاری 

سیستم عامل پیش فرض نصب و راه اندازی شده روی گوشی نوکیا X6 یا 6.1 Plus نسخه 8 سیستم عامل اندروید است که اصطلاحا با لقب اوریو (Android 8.0 Oreo) شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که هم اکنون آپدیت اندروید 9 پای (Android 9 Pie) هم برای این اسمارتفون منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود و نصب خواهد بود، اما ما گوشی را با همان سیستم عامل پیش فرض خودش بررسی و استفاده کردیم. نکته مهمی که در رابطه با سیستم عامل این اسمارتفون باید به آن اشاره کنیم مربوط به مبتنی بودن آن بر اندروید وان (Android One) می‌شود، اما این موضوع به چه معناست؟

پروژه اندروید وان مربوط به نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید گوگل می‌شود که تجربه‌ای نزدیک به اندروید خام و اصل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و شرکت سازنده رابط کاربری اختصاصی را روی آن نصب نمی‌کند. گوشی هایی که سیستم عامل آن ها مبتنی بر اندروید وان باشند حداقل تا 3 سال آپدیت های امنیتی اندروید و تا 2 سال آپدیت های سیستم عامل اندروید را تقریبا بدون وقفه دریافت خواهند کرد. بنابراین سیستم عامل گوشی Nokia 6.1 Plus می‌تواند تجربه‌ای نزدیک به اندروید خام را برایتان به ارمغان آورد. در بررسی نوکیا 6.1 پلاس مشخص شد که بستر نرم افزاری دستگاه عملکرد واقعا خوب و روانی در مقایسه با قیمت گوشی دارد و به راحتی می‌توان اقداماتی از قبیل پرسه زدن در منوی تنظیمات، وبگردی، ارسال پیامک، برقراری تماس، نصب و استفاده از برنامه هایی همچون تلگرام، اینستاگرام و غیره را بدون لگ و تاخیر در گوشی انجام داد.

 

 بررسی نوکیا 6.1 پلاس

 

گزینه ها و آپشن های نسبتا خوبی هم در بستر نرم افزاری گوشی برای شخصی سازی و اعمال تغییرات خاص ارائه شده‌اند و اپلیکیشن های Bloatware (برنامه هایی که به طور پیش فرض روی گوشی نصب هستند و بخش قابل ملاحظه‌ای از حافظه داخلی آن را اشغال می‌کنند) روی آن نصب نیستند. به عنوان مثال یکی از امکانات شخصی سازی که در تنظیمات گوشی ارائه شده مربوط به امکان ایجاد یک نوار مشکی رنگ در بخش فوقانی صفحه نمایش گوشی و پنهان سازی ناچ می‌شود. کاربرانی که خیلی موافق تجهیز نمایشگر گوشی ها به ناچ هستند با این روش قادر به پنهان سازی این قسمت در گوشی Nokia X6 خواهند بود. اما یک نکته مهم دیگر هم در بررسی بستر نرم افزاری نوکیا 6.1 پلاس مشهود بود!

این نکته مربوط به تاثیر مستقیم حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه دستگاه بر روی سرعت عملکرد بستر نرم افزاری می‌شود. در بررسی گوشی مشخص شد که درست مثل دیگر گوشی های میان رده اگر حافظه داخلی دستگاه تحت فشار قرار گیرد، لگ و تاخیرهایی در بستر نرم افزاری آن ایجاد می‌شوند. پس اگر می‌خواهید بهترین بازده را از بستر نرم افزاری گوشی نام برده شده دریافت کنید می‌بایست تا حد امکان از پر شدن حافظه داخلی آن جلوگیری نمایید و از ذخیره سازی اطلاعات بی‌مورد در گوشی اجتناب بورزید. فراموش نکنید گوشی نوکیا 6.1 پلاس یک گوشی میان رده و خوش قیمت است و بیشتر برای انجام کارهای روزمره عادی طراحی شده و بستر نرم افزاری آن در همین اندازه بازده ارائه می‌کند.

 

 نقد و بررسی نوکیا 6.1 پلاس (Nokia 6.1 Plus): پردازنده، رم و حافظه داخلی 

طبیعتا نباید از یک گوشی میان رده و خوش قیمت انتظار داشت که قدرت پردازشی عالی داشته باشد. نوکیا 6.1 پلاس از تراشه اسنپدراگون 636 کوالکام بهره می‌برد که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Kyro 260 Silver هستند و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته دیگر آن از نوع Kyro 260 Gold هستند و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی آدرنو 509 هم در این تراشه به منظور تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی تعبیه شده است. نوکیا 6.1 پلاس از نظر رم در دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی روانه بازار شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی می‌شود. ضمنا این گوشی از اتصال رم Micro SDXC پشتیبانی می‌کند.

 

 بررسی نوکیا 6.1 پلاس

 

قبل از هر چیز باید بگوییم که ما برای بررسی نوکیا 6.1 پلاس از نسخه پایه محصول با رم 3 و حافظه 32 گیگابایتی استفاده کردیم. برای تست بازده و قدرت عملکرد این اسمارتفون ما بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را در آن نصب و برای مدت زمان 15 دقیقه اجرا کردیم. نتیجه بررسی نشان داد که گوشی مذکور از پس اجرای بازی پابجی موبایل بر می‌آید اما بعد از 10 دقیقه اجرای این بازی به تدریج شدت حرارت بدنه دستگاه افزایش پیدا می‌کند و گاها لگ و تاخیرهای ریزی هم در آن دیده می‌شوند که البته قابل چشم پوشی هستند. بعد از اجرای بازی هم جهش هایی مابین اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) داشتیم که نشان داد کیفیت عملکرد رم گوشی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و لگ و تاخیر محسوسی در این مرحله نمایان نمی‌شود.

بنابراین با توجه به اینکه گوشی Nokia 6.1 Plus یک اسمارتفون میان رده و خوش قیمت است باید بگوییم که بازده پردازشی آن خوب و قابل قبول بوده و نباید انتظار بیشتری هم از یک گوشی در این رده داشته باشید. با نوکیا 6.1 پلاس می‌توانید روزانه گیم های اندرویدی سنگین مثل پابجی موبایل را هم برای بازه های زمانی کوتاه انجام دهید اما اجرای طولانی مدت این بازی ها به شدت می‌تواند روی بازده و کیفیت عملکرد گوشی و سرعت خالی شدن باتری و تاثیر منفی بگذارد. در یک جمله می‌توان اینطور گفت که نوکیا 6.1 پلاس از پس اجرای بازی های سنگین اندرویدی بر می‌آید اما برای انجام این بازی ها ساخته نشده است! ضمنا همانطور که در بخش قبل گفتیم افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه گوشی به طور مستقیم روی کیفیت عملکرد و بازده دستگاه تاثیر می‌گذارد و برای دستیابی به بهترین نتیجه باید تا حد امکان از پر شدن حافظه دستگاه جلوگیری کنید.

 

 نقد و بررسی نوکیا 6.1 پلاس (Nokia 6.1 Plus): دوربین 

دوربین اصلی گوشی Nokia X6 یا Nokia 6.1 Plus از دو لنز 16 و 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب دیافراگم F/2.0 و F/2.4 دارند. لنز دوربین 16 مگاپیکسلی آن از نوع واید (Wide) است و لنز دوربین 5 مگاپیکسلی دستگاه از نوع عمقی (Depth Sensor) خواهد بود و عکسبرداری در حالت پرتره را با کیفیت و امکانات بیشتر امکانپذیر می‌کند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، HDR، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدیو های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط آن پشتیبانی می‌شوند. ضمنا یک چراغ فلش LED دوبل هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده است. اما همه می‌دانیم که برای بررسی کیفیت عملکرد دوربین گوشی ها صرفا نمی‌توان به آمار و ارقام اعتماد کرد و باید به بررسی های عملی روی آورد.

ما کیفیت عملکرد دوربین گوشی Nokia 6.1 Plus را در دو محیط با نور مناسب و با نور کم بررسی کردیم. در حالت او عملکرد دوربین اصلی گوشی خوب بود و با آن عکس های بسیار مناسبی ضبط شدند. جزئیات تصویر و وضوح آن ها در این شرایط بالاست و کنتراست مطلوبی هم از این عکس ها دریافت می‌شود. عکسبرداری پرتره هم در محیط های با نور خوب به شکل خوبی با دوربین اصلی گوشی قابل انجام خواهد بود و تفکیک فضای پس زمینه و سوژه اصلی با دقت قابل قبولی انجام می‌شود. بنابراین در مجموع دوربین اصلی گوشی در محیط های با نور خوب عملکرد مطلوبی دارد.

 

 بررسی نوکیا 6.1 پلاس

 

اما در محیط های با نور کم و تاریک افت کیفیت چشمگیری در عملکرد دوربین اصلی گوشی نمایان می‌شود. در بررسی نوکیا 6.1 پلاس مشخص شد که عکس های ضبط شده با دوربین اصلی آن در محیط های این چنینی نویزهای بسیار زیادی دارند و شارپنس و کنتراست خوب خود را از دست می‌دهند. عکس های پرتره هم در این شرایط تقریبا وضعیت مشابهی خواهند داشت و متاسفانه استفاده از چراغ فلش LED دوگانه هم نمی‌تواند در محیط های تاریک و کم نور به بهبود کیفیت عملکرد دوربین کمک قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. اما در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده است. با توجه به اینکه این لنز دوربین 16 مگاپیکسلی است، سطح انتظارات از آن هم بالاتر می‌رود.

در بررسی گوشی Nokia 6.1 Plus مشخص شد که دوربین سلفی آن در محیط های با نور مناسب واقعا بازده مطلوبی دارد و می‌توانید با آن عکس های سلفی بسیار خوبی ضبط کنید. در محیط های با نور کم و تاریک کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی افت می‌کند اما مقدار افت آن به قدری نیست که آزاردهنده باشد و مانع ضبط عکس های خوب شود. این موضوع یکی از ویژگی های بسیار خوب دوربین سلفی گوشی نوکیا 6.1 پلاس است که هم در محیط های با نور خوب عملکرد مطلوبی دارد و هم می‌تواند در محیط های با نور کمتر عکس های سلفی مناسبی ضبط کند و افت کیفیت زیادی نداشته باشد. پس به طور کلی گوشی Nokia 6.1 Plus با توجه به قیمت خودش از دوربین اصلی و به ویژه دوربین سلفی خوبی بهره می‌برد.

 

 نقد و بررسی نوکیا 6.1 پلاس (Nokia 6.1 Plus): باتری و شارژدهی 

شرکت نوکیا از باتری خیلی قدرتمندی برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی Nokia 6.1 Plus استفاده نکرده و این موضوع می‌تواند کمی ناامیدکننده باشد. باتری که در این اسمارتفون بکار رفته از نوع لیتیوم یونی است و ظرفیت 3060 میلی آمپر ساعتی دارد. در بررسی گوشی مشخص شد که با یک مرتبه شارژ باتری این گوشی، یک کاربر معمولی تقریبا 1 روز قادر به استفاده از آن خواهد بود و در صورتی که میزان استفاده کاربر از دستگاه بیش از حد نرمال و میانگین باشد، زودتر از یک روز هم نیازمند شارژ مجدد باتری گوشی خواهد بود. پس قدرت شارژدهی ضعیف را می‌توان از نقاط ضعف گوشی Nokia 6.1 Plus دانست.

 

 بررسی نوکیا 6.1 پلاس

 

خوشبختانه گوشی نام برده شده از تکنولوژی شارژ سریع 3.0 کوالکام (Quick Charge 3.0) پشتیبانی به عمل می‌آورد و شارژر اورجینال گوشی 18 واتی است . بدین سبب تقریبا فول شارژ باتری گوشی ظرف مدت زمانی در حدود 60 دقیقه قابل انجام خواهد بود. پس هرچقدر قدرت شارژدهی باتری دستگاه ضعیف است، سرعت شارژ مجدد آن خوب بوده و وضعیت مطلوبی را ارائه می‌کند. با شارژر فابریک این گوشی می‌توانید باتری موبایل خود را در کمتر از 10 دقیقه بیش از 20 درصد شارژ کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی نوکیا 6.1 پلاس (Nokia 6.1 Plus) پرداختیم. این گوشی برای آن دسته افرادی مناسب است که می‌خواهند یک اسمارتفون میان رده خوب و با کیفیت داشته باشند و هزینه چندان زیادی را هم صرف خرید گوشی نکنند. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی Nokia 6.1 Plus یا Nokia X6 در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و ظاهر زیبا
  • بدنه فلزی و شیشه‌ای
  • رزولوشن و تراکم پیکسلی عالی صفحه نمایش
  • بهره‌مندی از اندروید وان و مزیت های آن
  • رم و پردازنده مناسب (با توجه به قیمت)
  • دوربین سلفی خوب
  • سرعت شارژ عالی باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • روشنایی نه چندان خوب صفحه نمایش
  • شارژدهی ضعیف باتری

بررسی و معرفی اجمالی پرچمداران جدید Galaxy S20 سامسونگ

در طی مراسم Unpacked the Samsung 2020 این کمپانی بزرگ از آخرین محصولات خود از جمله گوشی هوشمند تاشو خود با نام گلکسی Z Flip و پرچمداران جدیدی سری S با نام‌های Galaxy S20, S20 Plus, S20 Ultra رونمایی نمود. البته باید نماد «5G» را نیز در انتهای تمامی این اسامی قرار داد؛ چرا که تمامی پرچمداران جدید سامسونگ از آخرین نسل فناوری اینترنت 5G پشتیبانی خواهند کرد. اولین چیزی که در جزئیات سری S20 توجه ما را به خود جلب کرد؛ تلاش سامسونگ برای استفاده از بهترین سخت افزار و آخرین امکانات نرم افزاری در سری جدید پرچمدارانش بود.

احتمالا شما هم مثل ما به دنبال تفاوت‌های سه نسخه معرفی شده به وسیله سامسونگ هستید، بنابراین بهتر است بدانید که در این باره می‌توانیم به مثال خوب، عالی و بهترین اشاره کنیم. گلکسی S20 به یک صفحه نمایش 6.2 اینچی، گلکسی S20 plus به یک صفحه نمایش 6.7 اینچی و در نهایت گلکسی S20 ultra به یک صفحه نمایش 6.9 اینچی مجهز شده است. در این میان Galaxy S20 ultra به بهترین دوربین سامسونگ مجهز شده که از تکنولوژی mmWave برخوردار می‌باشد و عریض ترین فریم تصویربرداری را دارد.

 

GalaxyS20series

 

سامسونگ سال‌های بسیاریست که در رده اول شرکت‌های سازنده موبایل قرار گرفته و حتی کمپانی نامدار اپل (Apple) نیز توانایی پس گرفتن این جایگاه را ندارد. شرکت سامسونگ دلیل پرش ناگهانی این شرکت از نام گذاری S10 به S20 را ارائه یک ساختار جدید عنوان نموده است؛ اما این کار از نظر کاربران حرفه‌ای قابل قبول نبوده است، چرا که تغییر آنچنان بزرگی در سری گلکسی S20 نسبت به نسل قبل دیده نمی‌شود. به هر حال سامسونگ تلاش خواهد کرد تا در ماه فوریه تمامی نگاه‌ها را به سمت خود جذب کند. سری S20 به خوبی نشان از موبایل‌های نسل قبل از خود دارد. همچنان کیفیت بدنه بسیار چشم گیر است؛ نمایشگر با اولین نگاه شما را جذب خواهد کرد و شیشه به کار رفته در پشت دستگاه همانند گذشته به شدت جاذب اثر انگشت می‌باشد!

 

GalaxyS20series

 

تغییرات محدودی در طراحی سری گلکسی S20 نسبت به نسل قبل دیده می‌شود. حفره به کار رفته برای دوربین سلفی کوچکتر شده و به قسمت میانی انتقال یافته است؛ برآمدگی استفاده شده برای دوربین‌های اصلی به شکل یک مستطیل بزرگ درآمده تا توانایی میزبانی از دوربین‌های بیشتری را دارا باشد و متاسفانه جک هدفون در این سری حذف شده است.

همان طور که در بخش‌های قبل نیز اشاره کردیم؛ تنها تفاوت میان صفحه نمایش های سه نسخه منتشر شده از اسمارت فون‌های Galaxy S20 در ابعاد آن‌ها می‌‌باشد. صفحه نمایش های به کار رفته در سری گلکسی S20 به یک پنل OLED HDR plus مجهز شده‌اند که کیفیت بسیار بالایی را برای کاربران فراهم خواهد آورد و حس دلنشینی را در هنگام استفاده از گلکسی‌های جدید به کاربر انتقال خواهد داد. نرخ نوسازی به 120 هرتز افزایش یافته است که تاثیر آن در عملکرد گیمینگ Galaxy S20 به خوبی قابل مشاهده است. قسمت جالب کار زمانی مشخص شد که سامسونگ اعلام کرد :« تنطیم نرخ نوسازی به صورت هوشمندانه به وسیله پردازنده صورت خواهد گرفت و همواره بر روی یک مقدار مشخص نخواهد بود. با توجه به فعالیتی که در حال انجام آن هستید؛ نرخ نوسازی بین دو مقدار 60 و 120 هرتز جابه‌جا خواهد شد که این موضوع موجب افزایش دوام باتری می‌شود.»

 

GalaxyS20series

 

در قسمت دوربین سری گلکسی شاهد پیشرفت قابل قبولی هستیم. زمانی که کمپانی‌های اپل و گوگل در حال کار بر روی سیستم نرم افزاری تلفن‌های تولیدی خود هستند؛ سامسونگ سیاست همیشگی خود در برابر مشکلات را پیش گرفته، که عبارت است از ارائه سخت افزار قوی‌تر برای حل مشکل!

البته این موضوع به معنای عدم توجه این کمپانی به بستر نرم افزاری دوربین نیست، بلکه مشکل دیگری با این سیاست سامسونگ به وجود آمده که آن، افزایش چشم گیر قیمت محصولات این شرکت است. اگر بخواهیم معیار کیفیت پیکسلی را مبنا قرار دهیم؛ به ترتیب شاهد دوربین‌های 48 ,64, 108 مگاپیکسلی در سری جدید گلکسی S20 خواهیم بود. نکته‌ عجیبی که در این باره به آن برخوردیم؛ تنظیم پیش فرض کیفیت تصاویر بر روی 12 مگاپیکسل می‌باشد که کاربران می‌توانند از طرق تنظیمات دوربین آن را تا حداکثر کیفیت ارائه شده ارتقا دهند. از نظر کاربران حرفه‌ای، پیکسل بالا نوعی سیاست فریب دهنده از طرف کمپانی سازنده است؛ چرا که شرکت سازنده سعی کرده به جای حل مشکلات نرم افزاری برای گرفتن تصاویر بهتر، با بالا بردن کیفیت پیکسلی اقدام به فریب دادن کاربران عادی کند. سامسونگ با اطلاع از این موضوع اعلام کرده است که اسمارت فون‌های سری S20 به سنسورهایی مجهز شده‌اند که به وسیله یک نرم افزار خودگردان اداره می‌شوند و قادر به کارهایی هستند که سایر تلفن‌های هوشمند فاقد آن هستند. همچون زوم 100 برابری که در Galaxy S20 Ultra ارائه شده است.

 

GalaxyS20series

 

سامسونگ علاقه زیادی به اضافه کردن ویژگی‌های مختلف به دوربین محصولات خود دارد؛ که این کار سبب افزایش شدید فشار پردازشی بر روی دوربین و پردازنده خواهد شد. کمپانی سامسونگ برای حل این مشکل ویژگی بسیار جذابی به پرچمداران جدید خود افزوده است. برای تست این ویژگی کافیست یک سوژه انتخاب کنید و به مدت 10 ثانیه یا بیشتر انگشت خود را بر روی دکمه تصویربرداری (Shutter) نگه دارید؛ پس از انجام این کار لیستی از خروجی‌های قابل پردازش به شما نشان داده خواهد شد که عبارتند از : ویدیو عادی، ویدیو با افکت حرکتی آهسته (Slowmotion)، تصویر متحرک (Gif)، تصاویر پرتره و ... که شما می‌توانید از میان تمامی آن‌ها یک یا چند مورد را انتخاب کرده و در حافظه داخلی ذخیره کنید. البته ویژگی‌های دیگر همچون فیلم برداری 8K نیز به سری گلکسی S20 اضافه شده است که عملا زیاد کاربردی نخواهند بود و توضیحات بیشتر در این باره را به نقد و بررسی تخصصی موکول خواهیم کرد.

 

GalaxyS20series

 

سامسونگ به افزودن ویژگی‌های بسیار زیاد و البته اضافی(!) به اکوسیستم اندروید خام شهرت دارد. عادتی که خوشبختانه در چندسال اخیر درحال کمرنگ شدن است. اما یکی از این ویژگی‌ها از نظر ما کارآمد بود که آن «انتشار ارتباط بلوتوث» نام دارد. این ارتباط از طریق شبکه بلوتوث و ارتباط هات اسپات صورت خواهد گرفت. فرض کنید موبایل سری S20 خود را با بلندگو بلوتوث یا دستگاهی مانند سیستم صوتی ماشین خود همگام سازی (Pair) کرده‌اید و شخص دیگری می‌خواهد موسیقی را روی آن دستگاه پخش کند؛ در این صورت می توانید Galaxy S20 خود را به عنوان نوعی پل تنظیم کنید. شخص دیگر از طریق بلوتوث با اسمارت فون شما جفت می‌شود، سپس از طریق Wi-Fi Direct، محتوای دوست شما بر روی سیستم مورد نظر پخش خواهد شد.

به عبارتی می‌توان گفت با استفاده از این قابلیت دو دستگاه به یک سیستم بلوتوث متصل شده‌اند و دیگر ارتباط یک به یک نمی‌باشد.

 

GalaxyS20series

 

همانند تمامی تلفن‌های هوشمند سری S، سری گلکسی S20 نیز به برترین سخت افزارهای ارائه شده مجهز شده است. پردازنده به کار رفته در هر سه مدل Galaxy S20، به وسیله کمپانی کوالکام تولید شده و Snapdragon 865 می‌باشد. تمامی نسخه‌های سری S20 از تکنولوژی‌هایی مانند شارژ سریع، شارژ بی‌سیم، شارژ معکوس، بلوتوث نسخه 5.0، اتصال Wifi نسخه 6.0 و ... پشتیبانی خواهند کرد. تمامی مدل‌های عرضه شده از حافظه رم 12 گیگابایتی برخوردار می‌باشند و به 128 گیگابایت حافظه داخلی (در حالت پایه) مجهز شده‌اند. البته اگر به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با خرید Galaxy S20 plus و یا Galaxy S20 Ultra، به فضایی تا حداکثر 512 گیگابایت دسترسی داشته باشید. علاوه بر این با خرید گلکسی S20 اولترا با حافظه داخلی 512 گیگابایت؛ فضای RAM شما به 16 گیگابایت افزایش خواهد یافت.

 

GalaxyS20series

 

در رابطه با ظرفیت باتری‌ها، دوباره شاهد اختلاف میان پرچمداران جدید سامسونگ بودیم. گلکسی S20 به باتری 4000 میلی آمپری، S20 plus به باتری 4500 میلی آمپری و S20 ultra، به یک باتری 5000 میلی آمپری مجهز شده است. این موضوع سبب شده تا گلکسی S20 ultra، از وزن و ضخامت بیشتری نسبت به سایر نسخه‌ها برخوردار باشد.

در انتها لازم به ذکر است که تمامی مدل‌های سری گلکسی S20 از تاریخ 6 مارس مورد عرضه عمومی قرار خواهند گرفت و قیمت پایه از 1,000 دلار شروع و بسته به مدل تا 1,600 دلار افزایش خواهد یافت. به زودی در فروشگاه اینترنتی هدف، منتظر نقد و بررسی تخصصی و جزبه‌جز پرچمداران سری Galaxy S20 باشید.

 

منبع : theVerge