نقد و بررسی Nokia 7.2 : میان رده خوش دست نوکیا

یکی از گوشی های جدید شرکت نوکیا که به عنوان یک اسمارتفون میان رده و نسبتا خوش قیمت روانه بازار شده، گوشی نوکیا 7.2 است. این گوشی برای آن دسته افرادی مناسب است که می‌خواهند با صرف هزینه نه چندان زیاد یک گوشی با کیفیت و خوب داشته باشند که تجربه‌ای نزدیک به اندروید خام را در اختیارشان قرار دهد. در ادامه به نقد و بررسی Nokia 7.2 می‌پردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی خواهیم داشت. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

شرکت نوکیا از آن دسته کمپانی های قدیمی است که با اوج گرفتن سیستم عامل اندروید به شدت تحت فشار قرار گرفت و با پافشاری مبنی بر عدم استفاده از این سیستم عامل در گوشی هایش تا مرز ورشکستگی کامل پیش رفت و برای چند سال فعالیت خود در حوزه موبایل را متوقف کرد. اما بعد از چند سال دوباره نوکیا شروع به تولید و عرضه گوشی های هوشمند کرده و این بار گوشی هایش را با تجهیز به سیستم عامل اندروید روانه بازار می‌کند. یکی از جدیدترین گوشی های این شرکت فنلاندی که در ماه سپتامبر (September) سال 2019 شاهد رونمایی از آن بودیم گوشی Nokia 7.2 است. این گوشی به دلیل ظاهر زیبا و سخت افزار خوبش توانسته مورد استقبال کاربران و علاقمندان به گوشی های موبایل قرار گیرد.

گوشی نوکیا 7.2 در واقع یک اسمارتفون میان رده و خوش ساخت است که با بهره‌مندی از اندروید 9 پای مبتنی بر اندروید وان (Android One) تجربه‌ای نزدیک و مشابه با اندروید خام را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. قیمت Nokia 7.2 نسبتا خوب و رقابتی در نظر گرفته شده و این موضوع هم توانسته منجر به توجه هر چه بیشتر کاربران به این اسمارتفون شود. اما برای شناسایی بهتر نقاط قوت و ضعف این گوشی ما می‌خواهیم در قالب نقد و بررسی Nokia 7.2 تجربه یک هفته‌ای استفاده از این موبایل را با شما به اشتراک قرار دهیم. بنابراین اگر قصد خرید نوکیا 7.2 را دارید تا انتهای این مقاله با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

گوشی نوکیا 7.2 ظاهر زیبا و جذابی دارد و این موضوع سبب می‌شود که خیلی از کاربران در نگاه اول جذب سبک طراحی دستگاه شوند. فریم اصلی این گوشی از پلاستیک ساخته شده اما هر دو پنل جلو و قاب پشت آن با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده‌اند تا مقاومت خوبی در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیای نوک تیز ارائه کنند. اگرچه با این حال توصیه می‌کنیم برای محافظت از دستگاه حتما از گارد موبایل استفاده کنید. بدنه گوشی Nokia 7.2 ابعاد 8.3 در 75.2 در 159.9 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 180 گرم می‌رسد، بنابراین این گوشی از بدنه‌ای نسبتا ضخیم و وزنی متعادل بهره‌مند است. گوشی مذکور قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را هم دارد.

 

نقد و بررسی Nokia 7.2

 

وقتی از نمای رو به رو به گوشی نوکیا 7.2 نگاه کنید متوجه خواهید شد که سبک طراحی پنل جلوی آن از سبک طراحی گوشی های مدرن پیروی می‌کند و به نوعی حالتی به روز دارد. حاشیه های صفحه نمایش گوشی نسبتا باریک هستند و طبق آمار چیزی در حدود 82.4 درصد از مساحت پنل جلوی دستگاه با نمایشگر آن احاطه می‌شود. در بخش فوقانی صفحه نمایش این گوشی زائده کوچکی برای نصب لنز دوربین سلفی دستگاه تعبیه شده و در لبه زیرین صفحه نمایش هم لوگوی Nokia به وضوح قابل رویت خواهد بود. روی پنل جلوی گوشی هیچ دکمه فیزیکی وجود ندارد و ظاهرا پنل جلوی دستگاه با یک لایه شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده است.

در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که پنل جلوی گوشی در برابر تماس با اشیای نوک تیز می‌تواند حساس عمل کند، بنابراین بهتر است حتما روی آن یک لایه گلس محافظ ال سی دی نصب شود. چهار گوشه قاب دستگاه حالتی انحنادار دارند و این موضوع با نگاه کردن از نمای رو به رو به گوشی کاملا قابل درک خواهد بود. اما قاب پشت گوشی طراحی نسبتا متفاوتی نسبت به گوشی های امروزی دارد. تفاوت طراحی آن به ویژه در بخش فوقانی قاب پشت و محل نصب لنز های دوربین اصلی دستگاه مشاهده می‌شود. در بخش فوقانی قاب پشت نوکیا 7.2 یک بخش دایره‌ای شکل و مشکی رنگ تعبیه شده که سه لنز دوربین اصلی دستگاه و چراغ فلش LED آن را در بر می‌گیرد.

 

نقد و بررسی Nokia 7.2

 

درست زیر بخش دایره‌ای شکل روی قاب پشت گوشی هم اسکنر انگشت دستگاه نصب است. در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که اسکنر این گوشی عملکرد خوب و مطمئنی دارد و سرعت عمل آن هم مطلوب است. البته در شرایطی که انگشت کاربر خیس یا کثیف باشد، اختلال هایی در عملکرد اسکنر انگشت به وجود می‌آید که امری طبیعی خواهند بود. در بخش میانی قاب پشت گوشی هم نام Nokia هک شده است. وقتی گوشی نوکیا 7.2 را در دست بگیرید، حس خوبی به شما منتقل می‌شود. درست است که بدنه گوشی ضخیم طراحی شده اما با این حال خوش دست بودن آن غیر قابل انکار خواهد بود.

طبیعتا با توجه به اینکه گوشی مذکور یک اسمارتفون میان رده و نسبتا خوش قیمت است از قابلیت هایی مثل ضد آب بودن پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین در حین استفاده از این گوشی باید دقت کنید که دستگاه با آب در تماس مستقیم قرار نگیرد. به طور کلی می‌توان از این بخش بررسی Nokia 7.2 اینطور نتیجه گیری کرد که گوشی نام برده شده کیفیت ساخت خوبی دارد و از نظر ظاهر و سبک طراحی هم یک گوشی مناسب است. به همین جهت می‌تواند گزینه خرید خوبی برای علاقمندان به برند نوکیا و محصولات این شرکت فنلاندی باشد.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : صفحه نمایش 

صفحه نمایشی که در گوشی نوکیا 7.2 از آن استفاده شده از نوع IPS LCD بوده و اندازه 6.3 اینچی دارد. رزولوشن صفحه نمایش دستگاه هم 2280 در 1080 پیکسل (فول اچ دی پلاس) در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب تراکم پیکسلی صفحه نمایش گوشی به چیزی در حدود 400 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم روی صفحه نمایش گوشی نوکیا 7.2 با یک لایه شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده است اما بهتر است خیلی به مقاومت این شیشه گوریلاگلس اکتفا نکنید و حتما از گلس محافظ ال سی دی برای محافظت از نمایشگر گوشی استفاده به عمل آورید. نمایشگر نوکیا 7.2 حاشیه های نسبتا باریکی دارد و بدین ترتیب چیزی در حدود 82.4 درصد از مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد.

 

نقد و بررسی Nokia 7.2

 

زائده کوچک لبه فوقانی صفحه نمایش گوشی که مربوط به محل نصب لنز دوربین سلفی می‌شود هم از نمای رو به رو به وضوح قابل رویت خواهد بود و از دیگر ویژگی های نمایشگر 6.3 اینچی گوشی است. ضمنا نمایشگر دستگاه از قابلیت HDR10 و نمایشگر همیشه روشن (Always on Display) پشتیبانی می‌کند و به موجب آن همیشه برخی از اطلاعات خاص نظیر زمان، تاریخ و نوتیفیکیشن بعضی از اپلیکیشن ها روی صفحه نمایش دستگاه (حتی در حالت خاموش بودن نمایشگر) نشان داده می‌شود. اما کیفیت عملکرد نمایشگر گوشی چطور است؟ در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی کیفیت خوبی در ارائه محتوا دارد. تراکم پیکسلی و رزولوشن خوب نمایشگر دستگاه سبب می‌شوند که محتوا بر روی آن شاداب و شارپنس به نظر آیند. تفکیک پذیری رنگ ها هم با کیفیت خوبی در نمایشگر گوشی انجام خواهد شد و کنتراست مطلوبی هم توسط آن ارائه می‌شود.

بنابراین صفحه نمایش 6.3 اینچی گوشی نوکیا 7.2 از نظر کیفیت عملکرد خوبی دارد. نکته بعدی مربوط به توانایی نمایشگر دستگاه در تولید روشنایی می‌شود. هر چقدر صفحه نمایش گوشی قابلیت تولید روشنایی بیشتری داشته باشد، بکارگیری آن در محیط های باز و تحت تابش نور هم ساده تر خواهد شد. خوشبختانه در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که با تنظیم شدت روشنایی نمایشگر گوشی بر روی 90 درصد می‌توان در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم از گوشی استفاده کرد و محتوای روی نمایشگر آن را دید. بنابراین روشنایی خوب هم از دیگر ویژگی های مثبت نمایشگر گوشی نوکیا 7.2 است. پس به طور کلی این گوشی از صفحه نمای خوبی بهره می‌برد و به ویژه با توجه به ابعاد بزرگش برای تماشای فیلم و ویدیوی های یوتیوب و وبگردی بسیار مناسب خواهد بود.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : سیستم عامل و بستر نرم افزاری 

همانطور که می‌دانید نوکیا بعد از پیش رفتن با مرکز ورشکستگی و ورود دوباره‌اش به صنعت موبایل، گوشی های جدیدش را با تکیه بر سیستم عامل اندروید روانه بازار می‌کند. نوکیا 7.2 هم از این قاعده مستثنی نیست و به طور پیش فرض از اندروید 9 پای (Android 9 Pie) مبتنی بر اندروید وان (Android One) بهره می‌برد. اما منظور از مبتنی بودن سیستم عامل این گوشی بر اندروید وان چیست؟ اندروید وان در واقع نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید است که تقریبا تجربه یکسانی با اندروید خام را برای کاربران به ارمغان می‌آورد و هیچ رابط کاربری اضافه‌ای روی آن نصب نیست! بدین ترتیب علاقمندان به اندروید خام گوگل می‌توانند با خرید Nokia 7.2 تجربه بسیار خوبی داشته باشند و آپدیت های اندروید را هم سریع تر از گوشی های دیگر دریافت کنند.

 

نقد و بررسی Nokia 7.2

 

عموما گوشی هایی که مبتنی بر اندروید وان هستند حداقل تا 3 سال آپدیت های سیستم عامل اندروید را بدون تاخیر دریافت خواهند کرد و پیش‌بینی می‌کنیم نوکیا 7.2 هم دقیقا به همین صورت باشد، اگرچه در مورد این موضوع تاییدیه رسمی ارائه نشده است. در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که سیستم عامل این گوشی و بستر نرم افزاری دستگاه بسیار خوب و روان بر روی آن پیاده سازی شده‌اند. سرعت عملکرد بستر نرم افزاری گوشی خوب است و پرسه زدن در بخش های مختلف دستگاه نظیر منوی تنظیمات، اجرای مرورگر و جستجو در وب، تماشای ویدیو از گالری یا اپلیکیشن یوتیوب، استفاده از برنامه های محبوبی مثل اینستاگرام، تلگرام و غیره به راحتی در دستگاه قابل انجام خواهد بود. بنابراین بستر نرم افزاری گوشی نوکیا 7.2 وضعیت مطلوبی دارد و مبتنی بودن آن بر اندروید وان می‌تواند یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبتش باشد.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : پردازنده، رم و حافظه داخلی 

نوبت به یکی از مهم ترین بخش های نقد و بررسی Nokia 7.2 می‌رسد. در این بخش سعی می‌کنیم ابتدا مروری بر مشخصات پردازنده، رم و حافظه داخلی گوشی داشته باشیم و سپس پتانسیل و قدرت عملکرد دستگاه را مورد ارزیابی قرار دهیم. تراشه‌ای که در قلب گوشی نوکیا 7.2 بکار رفته تراشه اسنپدراگون 660 کوالکام خواهد بود که از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Kyro 260 Silver هستند و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. چهار هسته دیگر آن هم از نوع Kyro 260 Gold بوده و فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Adreno 512 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت.

با توجه به اینکه تراشه بکار رفته در قلب نوکیا 7.2 یک تراشه میان رده است، بنابراین نباید انتظارات خیلی بالایی از آن داشته باشیم. گوشی از نظر رم شامل دو نسخه مختلف با ظرفیت های 6 و 4 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی هم در دو نسخه مختلف با ظرفیت های 64 و 128گیگابایتی روانه بازار شده است. بنابراین بهره‌مندی نسخه پایه این گوشی از حافظه 64 گیگابایتی می‌تواند یکی از ویژگی های خوب آن به شمار آید. ضمنا Nokia 7.2 از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) در آن می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 512 گیگابایتی افزایش داد. لازم به ذکر است نسخه‌ای از گوش مذکور که ما در بررسی Nokia 7.2 از آن استفاده کردیم نسخه مجهز به رم 4 و حافظه 64 گیگابایتی آن بود.

 

نقد و بررسی Nokia 7.2

 

همانطور که در بخش قبل گفتیم گوشی به لطف بهره‌مندی از اندروید 9 پای مبتنی بر اندروید وان برای انجام کارهای روزمره به هیچ مشکلی بر نخواهد خورد، اما قدرت دستگاه در اجرای بازی های سنگین و HD اندرویدی چطور است؟ برای پاسخگویی به این سوال ما بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی دستگاه نصب و آن را برای مدت زمان 15 دقیقه اجرا کردیم. سپس از بازی خارج شدیم و مابین اپلیکیشن های پس زمینه (Recent Apps) جهش هایی داشتیم تا سرعت عملکرد رم دستگاه برایمان قابل درک شود. نتیجه بررسی Nokia 7.2 نشان داد که این گوشی از پس اجرای بازی پابجی موبایل بر می‌آید و با افت فریم، لگ و تاخیر رو به رو نخواهد شد. فقط در چند دقیقه آخر اجرای بازی بود که افت فریم های بسیار ناچیزی در آن قابل مشاهده بودند.

به محض خارج شدن از بازی و مراجعه به بخش اپلیکیشن های اخیر و انتخاب چند برنامه از این بخش متوجه شدیم که کمی تاخیر در عملکرد گوشی به وجود آمده اما این تاخیر ها ناچیز بودند و وقوع آن ها در یک گوشی میان رده توجیه‌پذیر خواهد بود. ضمن اینکه تقریبا هر بار بعد از چند ثانیه تاخیرهای مذکور کاملا از بین می‌رفتند و گوشی با سرعت خوب و عادی به کار خود ادامه می‌داد. نکته بعدی که در بررسی نوکیا 7.2 متوجه آن شدیم مربوط به ارتباط حجم اطاعات ذخیره شده در حافظه گوشی با سرعت عمل دستگاه می‌شد. هر چقدر حجم اطلاعاتی که در حافظه دستگاه ذخیره می‌کنید بیشتر باشد، احتمال بروز لگ و تاخیر در عملکرد آن افزایش می‌یابد، بنابراین برای دستیابی به بهترین نتیجه در گوشی نوکیا 7.2 سعی کنید از پر شدن حافظه آن و استفاده از رم میکرو اس دی خودداری نمایید.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : دوربین اصلی و سلفی 

یکی دیگر از مهم ترین بخش های بررسی Nokia 7.2 مربوط به دوربین آن می‌شود. دوربین اصلی این گوشی از سه لنز مختلف تشکیل شده که به ترتیب 48، 8 و 5 مگاپیکسلی و از نوع واید (Wide)، اولترا واید (Ultrawide) و عمقی (Depth Sensor) هستند. دوربین اصلی این گوشی از یک چراغ فلش LED بهره می‌برد و قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری با زاویه دید گسترده، HDR و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه توسط آن پشتیبانی می‌شوند. با توجه به این ترکیب انتظار داریم که دوربین اصلی گوشی عملکرد خوبی داشته باشد و با آن بتوان عکس های خوبی را ضبط کرد. در بررسی Nokia 7.2 هم دقیقا شاهد همین امر بودیم. عکس هایی که در محیط های با نور مناسب توسط دوربین این گوشی ضبط می‌شوند کیفیت بسیار خوبی دارند. عکس های پرتره و اولتراواید هم در این شرایط کیفیت مطلوبی خواهند داشت. اما در محیط های کم نور و تاریک کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی تا حدی افت می‌کند و نویزهای تصویر زیاد می‌شوند. استفاده از چراغ فلش LED هم در اینگونه مواقع خیلی نمی‌تواند به بهبود کیفیت عکس ها کمک کند.

دقت عمل دوربین عمقی و 5 مگاپیکسلی گوشی نوکیا 7.2 خوب است اما اینطور نیست که بدون باگ و مشکل باشد. در برخی عکس های پرتره مشاهده شد که قسمت هایی مثل موی سر سوژه اصلی عکس به خوبی از پس زمینه تفکیک نشدند. این مسئله به ویژه در شرایطی بیشتر رخ می‌دهد که در پس زمینه یک تصویر متحرک و شلوغ (مثل برگ درختان) وجود داشته باشد. اما در مجموع عملکرد سه لنز دوربین اصلی گوشی نوکیا 7.2 با توجه به قیمت گوشی، کاملا خوب و قابل قبول خواهد بود. توصیه داریم برای دستیابی به بهترین نتیجه از عکس هایی که با دوربین اصلی این گوشی ضبط می‌شوند، در محیط های با نور خوب و پشت به آفتاب اقدام به عکسبرداری نمایید.

 

نقد و بررسی Nokia 7.2

 

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.2 را ارائه می‌کند. در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که دوربین سلفی این گوشی عملکرد خوبی دارد و با آن می‌توانید عکس های مناسبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید. دوربین سلفی گوشی در محیط های با نور مناسب بهترین بازده را ارائه خواهد کرد و در محیط های تاریک، بسته و با نور کم با افت کیفیت رو به رو می‌شود. پس در مجموع می‌توان گفت که نوکیا 7.2 از دوربین اصلی و سلفی خوبی بهره می‌برد، اما اینطور نیست که دوربین گوشی بی‌رقیب باشد و در رده قیمتی خودش از بهترین ها به شمار آید.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : باتری و شارژدهی 

در آخرین بخش نقد و بررسی Nokia 7.2 در رابطه با ظرفیت باتری این گوشی، دوام شارژ باتری و همچنین سرعت شارژ مجدد آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته یک باتری لیتیوم یونی است که ظرفی 3500 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به دیگر مشخصات دستگاه پیش‌بینی می‌کنیم که باتری آن بازده معمولی داشته باشد. در بررسی نوکیا 7.2 مشخص شد که یک کاربر معمولی با یک مرتبه شارژ باتری آن تقریبا می‌تواند 1 روز بدون مشکل از آن استفاده کند. بنابراین قدرت شارژدهی باتری نوکیا 7.2 کاملا معمولی است. ضمنا انجام کارهایی مثل اجرای بازی های HD و سنگین در دستگاه به شدت منجر به افزایش سرعت خالی شدن شارژ باتری دستگاه می‌شود. گوشی نوکیا 7.2 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و شارژر فابریک گوشی مذکور 10 واتی است. بدین سبب تقریبا می‌توان در مدت زمان 70 دقیقه باتری آن را از صفر تا صد درصد شارژ کرد. بنابراین به طور کلی می‌توان اینطور گفت که قدرت شارژدهی و همچنین سرعت شارژ مجدد باتری گوشی Nokia 7.2 وضعیت کاملا معمولی دارد و می‌توانست از این بهتر هم باشد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی Nokia 7.2 پرداختیم. این گوشی با بهره‌مندی از اندروید 9 پای مبتنی بر اندروید وان می‌تواند برای آن دسته افرادی که دوست دارند یک گوشی اندرویدی خوش قیمت، میان رده و مجهز به اندروید خام داشته باشند گزینه خرید عالی باشد. قیمت نوکیا 7.2 نسبتا رقابتی در نظر گرفته شده است و بدین ترتیب دستگاه می‌تواند برای علاقمندان محصولات برند نوکیا گزینه خرید خوبی باشد. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر خوب و زیبا
  • خوش دست بودن دستگاه
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • بهره‌مندی از اندروید 9 پای مبتنی بر اندروید وان
  • دوربین مناسب

 

نقاط ضعف:

  • فریم پلاستیکی
  • عدم بهره‌مندی از استاندارد ضد آب

آموزش فیلم برداری از صفحه در اندروید، ویندوز و iOS

مقدمه :

فیلم برداری از صفحه (Screen recording) همانند عکس گرفتن از صفحه (Screen shot) یکی از کاربردی ترین مسائل در کار کردن با تلفن‌های همراه و سیستم‌های رومیزی است. ضبط کلیپ‌های آموزشی، سند برداری و ذخیره رویدادهای مهم از جمله کاربردهای فیلم برداری از صفحه می‌باشد. به لطف پیشرفت‌های نرم افزاری موجود در سال‌های اخیر و همه گیرشدن تلفن‌های همراه هوشمند، امروزه بسیاری از شرکت‌ها و توسعه دهندگان نرم‌ افزار این قابلیت را ایجاد کرده و به صورت درون ساختاری (Builtin app) در سیستم عامل‌ها و یا رابط کاربری خود قرار داده‌اند. ما در این مقاله به صورت کامل و با استفاده از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها نحوه فیلم برداری از صفحه را به شما معرفی خواهیم کرد. پس اگر قصد فیلم برداری از صفحه نوت بوک و رایانه‌های رومیزی (Windows)، آیفون (iOS) و یا هر مدل از گوشی‌های اندرویدی همچون : سامسونگ (Samsung)، هوآوی (Huawei)، شیائومی (Xiaomi) و وان پلاس (OnePlus) و ... را در ذهن دارد؛ در فروشگاه اینترنتی هدف همراه ما باشید.

 

فیلم برداری از صفحه در سیستم عامل Windows :

 

screen recording in windows

 

خوشبختانه کمپانی مایکروسافت و خالق سیستم عامل ویندوز، در آخرین نسخه از این سیستم عامل یعنی Windows 10 از یک ابزار کاربردی برای فیلم برداری از صفحه برخوردار است و برای برخورداری از این ویژگی شما برخلاف گذشته نیاز به نصب نرم افزارهای جانبی نخواهید داشت. نحوه فیلم برداری از صفحه در ویندوز 10 به شکل زیر است :

  • در اولین قدم کلید‌های Windows+G را به صورت همزمان فشار دهید.
  • پس از چند ثانیه صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود و از شما می‌پرسد که مایل به باز شدن نرم‌افزار مدیریت بازی‌ها (Game Bar) هستید؟ در این مرحله شما با کلیک بر روی گزینه Yes, this is a game به مرحله بعد خواهید رفت.
  • نوار ابزار کوچکی به شما نشان داده خواهد شد که دارای ابزار و کلیدهای مختلفی است ولی ما در این جا به دنبال ضبط تصاویر صفحه هستیم؛ پس بر روی کلید Record که با یک دایره توپُر کوچک مشخص شده است کلید می‌کنیم.
  • نوار ابزار اکنون به قسمت دیگری از صفحه منتقل می شود و ضبط برنامه در حال اجرا بلافاصله آغاز خواهد شد. برای قطع فیلم برداری از صفحه در هر لحظه می توانید ، بر روی دکمه Stop (مربع) کلیک کنید.
  • در پایان و در صورت موفقیت آمیز بودن ضبط تصاویر، پیامی در قسمت پایین صفحه ظاهر می‌شود که با کلیک بر روی آن می توانید فیلم ایجاد شده را مشاهده کنید.

 

تمام! با این روش شما به راحتی قادر هستید با سریع ترین روش به فیلم برداری از صفحه بپردازید. لازم است بدانید که فیلم‌های ضبط شده در قسمت Videos و در پوشه Captures قرار خواهند گرفت. پس از این که برای بار اول مراحل بالا را انجام دادید؛ قادر خواهید بودن که مستقیما و با استفاده از کلیدهای ترکیبی Windows+Alt+R به فیلم برداری از صفحه بپردازید.

متاسفانه در نسخه‌های قبل از ویندوز 10 شما مجبور به استفاده از نرم‌افزارهای جانبی هستید که طریقه کار با آن‌ها نیز تفاوت زیادی با نکات گفته شده در این آموزش ندارد. از بهترین این نرم افزارها می‌توان به Camtasia studio، OBS studio و یا نرم افزار FlashBack اشاره کرد.

 

فیلم برداری از صفحه در سیستم عامل Android :

در ابتدای این مطلب لازم است بدانید که فیلم برداری از صفحه در سیستم عامل اندروید تنها از ورژن 5 به بالا امکان پذیر است؛ پس اگر از سیستم عاملی با ورژن پایین‌تر برخوردار هستید، لازم است که سیستم عامل خود را روت (Root) کنید. در این قسمت برای راحتی بیشتر شما کاربر عزیز تصمیم گرفتیم که بر حسب شرکت سازنده، بهترین و سریع ترین راه‌ها برای فیلم برداری از صفحه در هر مدل تلفن همراه را به شما معرفی کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

screen recording در سامسونگ

 

سامسونگ :

کاربران تلفن‌های همراه سامسونگ که از Android 7 یا بالاتر برخوردار هستند؛ می‌توانند از ابزار قرار گرفته در تلفن همراه خود برای ضبط تصاویر صفحه استفاده کنند. برای این کار کافیست تا با پایین کشیدن نوار اعلانات (Notification Bar) بر روی گزینه Screen Recorder و یا Record Screen ضربه بزنید. دلیل تفاوت این دو گزینه به تغییرات رابط کاربری اسمارت فون‌های سامسونگ در چند سال اخیر بر‌می‌گردد که در گوشی های بعد از نیمه دوم سال 2018 گزینه Record Screen به Screen Recorder تغییر یافته است. پس از ضربه زدن بر روی این گزینه، نوار اعلان بسته خواهد شد و منوی بیضی شکلی در گوشه بالایی سمت راست ظاهر خواهد شد که امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در هر مرحله با کلیک بر روی گزینه توقف ضبط (مربع کوچک) ضبط تصاویر صفحه متوقف می‌شود و شما میوانید فیلم ذخیره شده را در گالری مشاهده نمایید.

 

screen recording در هواوی

 

هوآوی و آنِر (Honor) :

به لطف رابط کاربری قدرتمند EMUI که از ابتدا در ساختار گوشی‌های هوآوی جا گرفته شما قادر خواهید بود با نگه داشتن چند ثانیه‌ای کلیدهای Power+Volume UP (نیرو+افزایش صدا) به ضبط تصاویر صفحه بپردازید. پس از فشردن این کلیدها ضبط صفحه آغاز خواهد شد و تایمر نشان دهنده وضعیت ضبط در کنار دکمه توقف ضبط (مربع قرمز) در قسمت بالایی سمت چپ صفحه ظاهر خواهد شد و شما قادر خواهید بود که در هر لحظه ضبط تصاویر صفحه را قطع کنید. همچنین از طریق نوار اعلان هم قادر به انجام کار این خواهید بود که در صورت استفاده از نوار اعلانات و با ضربه زدن بر روی گزینه Screen recorder (دوربین با نقطه کوچک) می توانید انتخاب کنید که در هنگام ضبط، میکروفون فعال و یا غیرفعال باشد که با استفاده از این ابزار می‌توان ویدیوهای آموزشی را به خوبی ضبط و مورد تحلیل قرار داد.

 

screen recorder در شیائومی

 

شیائومی :

اسمارت فون‌های شیائومی از یک نرم افزار اختصاصی با امکانات ویژه برای فیلم برداری از صفحه برخوردار هستند؛ به شکلی که با کلیک بر روی Screen Recorder در لیست نرم افزارها، شما وارد فضای فیلم برداری از صفحه می‌شوید که در این فضا لیستی از امکانات و تنظیمات همچون : رزولوشن (Resolution) فیلم برداری، کیفیت پیکسلی، نرخ فریم و تنظیمات صدا در اختیار شما قرار می‌گیرد و پس از انتخاب تنظیمات دلخواه با کلیک بر روی دکمه قرمز در پایین صفحه، فیلم برداری از صفحه آغاز خواهد شد. لازم است بدانید که در صورتی که شما از منوی کشویی (Drawer) استفاده می‌کنید؛ نرم افزار Screen Recorder در پوشه Tools تلفن همراه شما قرار گرفته است.

 

وان پلاس (One Plus) :

بخش زیادی از کاربران وان پلاس فکر می‌کنند که این ویژگی به صورت داخلی در تلفن همراهشان موجود نیست و به همین دلیل به نصب نرم افزارهای جانبی روی می‌آورند؛ در صورتی که با پایین کشیدن نوار اعلانات و ضربه زدن زدن بر روی قسمت ویرایش گزینه‌های نوار اعلانات (مداد کوچک در قسمت بالایی صفحه) می توانید گزینه Screen Recorder را به لیست امکانات نوار اعلان اضافه کنید. پس از انجام مراحل قبل در هر لحظه می توانید با پایین کشیدن نوار اعلانات و کلیک بر روی گزینه Screen Recorder به منوی ضبط تصاویر صفحه دسترسی داشته باشید و به راحتی و با استفاده از تنظیمات در دسترس، به ضبط تصاویر صفحه بپردازید.

در صورتی که تلفن همراه شما فاقد امکانات ذکر شده می‌باشد؛ تنها راه باقی مانده برای شما استفاده از نرم افزارهای جانبی می‌باشد که در میان لیست عظیم این نرم افزارها میتوان به : AZ Screen Recorder و DU Screen Recorder اشاره کرد؛ که قوی ترین نرم افزارهای موجود در این زمینه می‌باشند و نحوه کار با آن‌ها دقیقا مشابه با راهنمای گفته شده برای تلفن‌های همراه شیائومی می‌باشد.

 

فیلم برداری از صفحه در سیستم عامل iOS :

 

screen recording

 

فیلم برداری از صفحه در آیفون (iPhone) و آیپدهای شرکت اپل به دلیل سیاست‌های امنیتی این شرکت کاری نسبتا دشوار است که به لطف آپدیت iOS 11 و نسخه‌های بعد از آن، این کار مقداری آسان شده است. فیلم برداری از صفحه در صورتی که شما از نسخه‌های قدیمی‌تر از iOS 11 استفاده می‌کنید کاری بسیار پر دردسر با پروسه طولانیست که فقط و فقط از طریق مک بوک‌های این شرکت قابل انجام است؛ پس اگر شما نیز جزئی از این دسته هستید، یا باید سیستم عامل iOS خود را به نسخه‌های جدیدتر بروزرسانی نمایید و یا یک مک بوک تهیه کنید! ولی اگر از سیستم عامل iOS 11 و یا نسخه‌های جدیدتر برخوردار هستید در ادامه با نحوه فیلم برداری از صفحه در سیستم عامل iOS همراه ما باشید.

  • در اولین قدم به تنظیمات آیفون و یا آیپد خود مراجعه کنید.
  • پس از باز شدن لیست تنظیمات به قسمت Control Center یا مرکز کنترل مراجعه خواهید کرد.
  • بر روی گزینه Customize Controls ضربه بزنید.
  • در این مرحله لیستی از امکاناتی که می‌توان به مرکز کنترل اضافه کرد را مشاهده می‌کنید. لیست را به سمت بالا بکشید تا به گزینه Screen Recording برسید و پس از آن بر روی علامت به علاوه (+) سبز رنگ ضربه بزنید تا به لیست امکانات Control Center اضافه شود.
  • بر روی کلید Home ضربه بزنید تا به صفحه اصلی برگردید و انگشتتان را از پایین صفحه به سمت بالا بکشید تا به قسمت Control Center وارد شوید.
  • در این مرحله متوجه آیکون جدیدی می‌شوید که به کنترل سنتر اضافه شده و ظاهری شبیه به دکمه ضبط دارد. با کلیک بر روی آن شمارش معکوس از عدد 3 شروع شده و پس از پایان شمارش معکوس، فیلم برداری از صفحه آغاز خواهد شد.
  • بعد از شروع فیلم برداری نوار قرمز رنگی در بالای صفحه ظاهر خواهد شد که هر زمان که تصمیم به پایان فیلم برداری گرفتید لازم است که بر روی این نوار ضربه بزنید. پس از انجام این کار پیامی برای شما به نمایش در خواهد آمد که در صورتی که از پایان ضبط مطمئن هستید، بر روی گزینه Stop ضربه بزنید.

 

در این مرحله پروسه فیلم برداری از صفحه با موفقیت به پایان رسیده و شما می توانید فیلم ذخیره شده را در نرم افزار Photos مشاهده نمایید.

 

سخن نهایی :

در این مقاله به معرفی بهترین ابزارها برای فیلم برداری از صفحه در معروفترین سیستم عامل‌ها همچون : اندروید، ویندوز و iOS پرداختیم. هدف اصلی ما در این مقاله معرفی ابزارهای درون سیستمی (Builtin apps) و پرهیز از نصب نرم‌ افزارهای جانبی بود. نرم افزارهای جانبی گوناگونی نیز وجود دارند که امکانات مختلف و متفاوتی را در اختیار ما قرار می‌دهند؛ پس اگر شما نیز اطلاعاتی در دست دارید و یا نرم افزارهایی می شناسید که دارای امکانات مناسبی هستند و به افزایش کیفیت این مقاله کمک می کنند؛ لطفا از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U

 مقدمه

Nettop یا mini pc یک رایانه ی رومیزی فاقد تجهیزات قدیمی کم مصرف از جمله فلاپی درایو، سی دی رام و ... است که برای انجام کارهایی همچون مرورگری وب، دسترسی به اپلیکیشن های تحت وب، پردازش سند و پخش فایل صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می گیرد. در مقایسه با رایانه های رومیزی معمول، مینی پی سی ها نه فقط کوچکتر و ارزان قیمت تر هستند بلکه مصرف انرژی کمتری نیز دارند. یکی از تولیدکنندگان این دسته محصولات، شرکت هترون است. شعار شرکت: هترون دوست جهانی دیجیتال شما است؛ یعنی کاملاً می توانید به آن اعتماد کنید. می توانید مطمئن باشید که تمامی محصولات و راهکارهای ارائه شده توسط هترون منطبق با نیازهای شما و دنیای دیجیتال بوده، به خوبی ارزیابی و آزموده شده و در نتیجه دامنه ی گسترده ای از تجهیزات الکترونیکی مبتنی بر IT و قابل استفاده را در اختیار کاربران قرار می دهد. ما در فروشگاه اینترنتی هدف به نقد و بررسی یکی از این محصولات به نام مینی پی سی miter mi765U هترون (Mini PC Hatron mi765u Mite) خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U: طراحی و کیفیت ساخت

مینی پی سی هترون miter mi765U با قیمت مناسب، ابعاد 200x126x72.5 میلی‌متر، ظاهری خاص، با برخورداری از پردازنده اینتل Core i7-6500U، گرافیک اینتل 5500 Intel HD، حافظه داخلی 120 گیگابایت و ظرفیت 8 گیگابایت RAM DDR3، در عین حال که به زیبایی فضای داخلی و محل کار آسیبی وارد نمی کند، به فضای کمی برای جایگذاری نیاز داشته و قادر است برنامه های زیادی را اجرا کرده و بسیاری از نیازهای کاربران را برآورده نماید.  مینی پی سی هترون miter mi765U با بهره مندی از حافظه داخلی SSD از سرعت بالای راه اندازی سیستم عامل و خواندن و نوشتن فایل در مقایسه با هارد دیسک های معمولی برخوردار است. استفاده از حافظه ی SSD باعث شده تا در مقایسه با هارد دیسک های معمولی به فضای کمتری در طراحی نیاز باشد. وجود پورت شبکه WLAN و برخورداری از 2 عدد پورت USB 3.0 و 4 عدد پورت USB 2.0 به کاربر اجازه می دهد تا با خرید مینی پی سی هترون miter mi765U بصورت کابلی یا وایرلس به دیگر تجهیزات سازگار متصل شده و فعالیت هایی همچون به اشتراک گذاری فایل، پرینت، تأمین فضای ذخیره سازی و .... را انجام دهد. وجود پورت VGA و HDMI نیز امکان اتصال به نمایشگر و پخش باکیفیت تصاویر را فراهم می آورد. ظاهر هیت سینک مانند بدنه ی مینی پی سی هترون miter mi765U به تبادل حرارت کمک شایانی می نماید. وجود ورودی ها و خروجی های صوتی نیز امکان اتصال به تجهیزات صوتی را فراهم می آورد. همچنین برای تأمین امنیت دستگاه، دو محل قفل نیز در پشت دستگاه تعبیه شده است تا به غیر از صاحب اصلی دستگاه امکان جابجا کردن خود دستگاه و دسترسی به محتوای آن وجود نداشته باشد.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U: کارایی و عملکرد

مینی پی سی هترون miter mi765U از پردازنده ی Core i7-6500U برخوردار است، پردازنده نسل ششمی پیشرفته و مدرن ULV (بسیار کم مصرف) دو هسته ای SoC چهارنخی مبتنی بر معماری Skylake با فرکانس 2.5GHz تا 3.1GHz، چهار مگابایت حافظه نهان با معماری 14nm که در سال 2015 معرفی گردید. این پردازنده یک سر و گردن بالاتر از اینتل دوهسته ای میان رده i3 وi5 بوده ولی از نظر عملکرد و نتایج مقایسه، پایین تر از i7 چهارهسته ای جای گرفته است. پردازنده skylake جایگزین Broadwell و Haswell شده ولی از همان ریز معماری در هر کلاس TDP از 4.5W تا 45W برخوردار است. TDP یا توان حرارتی طراحی عبارت است از ماکسیمم حرارت تولید شده توسط یک تراشه یا یکی از اجزای رایانه (CPU،GPU یا ...) که سیستم خنک کننده منطبق با آن برای انتشار حرارت طراحی شده است. بهبودهای ایجاد شده در Slylake عبارتند از افزایش بافر، بهبود پیش واکشی و پیش بینی انشعاب و افزایش بهره عملکرد بواسطه ی هایپرتردینگ. در مجموع عملکرد در هر کلاک به میزان 5% تا 10% در مقایسه با Haswell و کمتر از 5% در مقایسه با Broadwell افزایش یافته که برای یک معماری جدید، در حد متوسط محسوب می شود. طبق نرخ کلاک و معماری بهبود یافته، عملکرد آن مشابه Core i5-4300MHaswell ,37W یا Core i7-5600U (broadwell.15W) خواهد بود. بنابراین از توان کافی برای کارهای دفتری و چندرسانه ای و اپلیکیشن های پرتقاضا و چند وظیفه ای برخوردار است. i7-6500 کم مصرف بوده و در مقایسه با همتایان خود گرمای کمتری تولید می کند. مصرف توان این پردازنده 15 وات است که از نظر مصرف همانند core i3 و i5 است در حالیکه quad-core i7 حدود 75 وات مصرف می کند. پس این پردازنده بسیار مناسب کارها و تجهیزاتی است که نیازمند ذخیره انرژی هستند.

 

نمودار مقایسه

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U

 

مینی پی سی miter mi765U هترون درعین حال از عملکرد خوبی برای کارهای گرافیکی و ویرایش فیلم برخوردار می باشد. در مقایسه با Broadwell i7550U، عملکرد فوق العاده ای ندارد ولی با ترفندهایی راندمان توان را افزایش داده و با تأکید روی محتوای 4K، نمایش ویدئویی باکیفیت بالاتر و مطلوب تری را امکان پذیر می نماید. این تراشه از یک پردازنده گرافیکی HD Graphics 520 اختصاصی برخوردار است که در فرکانس 300MHz و فرکانس burst 1.05GHz عمل می کند. همچنین از 32GB حافظه DDR4-2133 دوکاناله EEC پشتیبانی می نماید. 4 مگابایت حافظه نهان این پردازنده باعث شده تا کاربر افزایش سرعت قابل توجهی را تجربه کند. مینی پی سی هترون miter mi765U مجهز به یک پورت HDMI است که یک رابط صوتی تصویری اختصاصی برای انتقال داده های غیرفشرده ی ویدئویی و داده های فشرده یا غیرفشرده ی صوتی دیجیتال از یک دستگاه با منبع سازگار با HDMI می باشد. HDMI همان جایگزین دیجیتال استانداردهای ویدئوی آنالوگ است.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U

 

مینی پی سی هترون miter mi765U مجهز به یک Intel HD Graphics 5500 (GT2) است، یک کارت گرافیک مجتمع Broadwell که در سال2015 معرفی گردید. HD Graphic 5500 نسخه ی میان رده ای از خانواده ی Broadwell GPU و شامل یک slice یا 24EU (EU همان واحد اجرایی یا Execution Unit است) می باشد. ماکسیمم فرکانس پردازنده گرافیکی بین 850 تا 950 مگاهرتز متغیر است. مینی پی سی هترون miter mi765U دارای حافظه داخلی 120 گیگابایت و 8 گیگابایت حافظه یRAM DDR3 دو کاناله می باشد که باعث شده تا عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با مدل 4400 یا 5000 داشته باشد. با توجه به امکانات فوق، امکان اجرای بازی های منتشر شده در سال 2014 و 2015 با تنظیمات سطح پایین روی مینی پی سی miter mi765U هترون وجود دارد. مصرف توان این پردازنده بدلیل بهره گیری از فناوری 14nm تنها 15W TDP می باشد. TDP می تواند به 7.5 تا10W نیز کاهش یافته که اثر فوق العاده ای روی عملکرد خواهد داشت. هرچند Intel HD Graphics 5500 بعنوان پردازنده گرافیکی بازی معرفی نشده است ولی قادر است بازی های معمول را به راحتی اجرا کند. در تست بازی این پردازنده گرافیکی توانسته است بازی League of Legends یکی از بازی های محبوب را با تنظیمات سطح متوسط با کیفیت 1080p 1920×1080 و تنظیمات گرافیک محیطی روی بالاترین درجه و سایه ها روی متوسط اجرا کند. راندمان بازی بین 35 تا 40 فریم در ثانیه است. در نتیجه حس بازی مطلوبی برای کاربر ایجاد می شود. همچنین بازی DOTA2 را با کیفیت 720p (1280×720) و 40 فریم در ثانیه بازی را اجرا می کند. بازی Minecraft با کیفیت خوب و 35 فریم در ثانیه، بازی Counter Strike: Global Offensive با جزئیات با کیفیت 720p و 35 تا 45 فریم در ثانیه، بازی Battlefield 4 با رزولوشن 720p و 20 تا 25 فریم در ثانیه. مینی پی سی هترون miter mi765U با برخورداری از کارت گرافیک Intel HD Graphics 5500 می تواند ویدئو با کیفیت Full HD و Ultra HD (4K) را به راحتی نمایش داده و در طی پخش ویدئو در یوتیوب با کیفیت full HD و 4k راندمان CPU حدود 2% افزایش می یابد در حالیکه راندمان GPU بین 10% تا 15% بهبود پیدا می کند. سرعت این پردازنده نسبت به نسل های قبلی به مراتب بهتر است. ولی در مقایسه با کارت های ویدئویی میان رده ای همچون Nvidia GeForce GT 840M در سطح پایین تری قرار دارد. نقطه قوت این گرافیک ارزان قیمت بودن، کم مصرف بودن و دمای کمتر در مقایسه با GPUهای اختصاصی است.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U

 

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد200x126x72.5 میلی‌متر
  • ورودی برق DC از طریق آداپتور
  • 4xUSB 2.0 , 2xUSB 3.0
  • پورتLAN وWLAN
  • 8گیگابایت RAM DDR3
  • Intel Core i7-6500U

 

نتیجه گیری

با توجه به نیازهای متنوع تخصصی چندرسانه ای و پردازشی کاربران دنیای دیجیتال و رویارویی آن ها با محدودیت های هزینه گذاری و تأمین فضا، حضور تجهیزات فشرده که به فضای کمتری نیاز داشته باشد، ارزان قیمت که فشار اقتصادی زیادی را به کاربر وارد نکند و دارای راندمان و عملکرد بالا که بتواند بسیاری از نیازهای محاسباتی و چندرسانه ای کاربران را برآورده کند، بسیار احساس می شود. از جمله تجهیزاتی که می تواند از عهده ی برآورده کردن این نیازها برآید، مینی پی سی Hatron mi765u Mite است. با توجه به قیمت مینی پی سی هترون miter mi765U در مقایسه با قیمت مینی پی سی های هم رده، برخورداری از پردازنده ی میان رده و قدرتمند اینتل Core i7-6500U و کارت گرافیک HD Graphics 5500، وجود پورت های متعدد ارتباطی برای انتقال و دریافت داده و اتصال به صفحات نمایش مختلف با کیفیت در حد 4K و نقد و بررسی فوق میتوان مینی پی سی Hatron mi765u Miter را بعنوان یک گزینه ی مطلوب برای انجام کارهای خانگی و دفتری در نظر گرفت.

 

نقاط قوت

  • طراحی نوین
  • تعدد پورت های اتصالی USB
  • پورت VGA ,HDMI
  • پورت LAN وWLAN 
  • ساختار خنک کنندگی سنجیده

 

نقاط ضعف

  • استفاده از پردازنده ی نسل ششمی
  • کارت گرافیک میان رده

13 بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

برنامه های متعددی وجود دارند که امکان وصل کردن گوشی های اندرویدی به کامپیوتر را میسر می‌سازند، اما در بین این برنامه ها برخی از آن ها واقعا عملکرد عالی دارند و خیلی راحت تر امکان اشتراک گذاری و رد و بدل فایل به صورت بیسیم مابین گوشی و کامپیوتر را فراهم می‌کنند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در مورد بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر صحبت کنیم و در این راستا 13 روش بیسیم و برنامه مختلف را خدمتتان معرفی نماییم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر : مقدمه

اتصال گوشی به کامپیوتر یکی از کارهای مهمی است که چه بخواهید و چه نخواهید ملزم به انجام آن خواهید بود. البته وصل کردن گوشی های موبایل به کامپیوتر و لپ تاپ می‌تواند با اهداف مختلفی انجام شود و همیشه یک هدف ثابت را در پی ندارد. به عنوان مثال ممکن است شما برای بکاپ گرفتن از آیفون خود از طریق نرم افزار آیتیونز (iTunes) آن را به کامپیوتر متصل کنید که پیش از این در مقاله "آموزش بکاپ و ریستور آیفون با آیتیونز (iTunes) و آیکلود (iCloud)" به صحبت در رابطه با آن پرداخته بودیم. اما تقریبا در اغلب مواقع اتصال گوشی به کامپیوتر با هدف رد و بدل فایل انجام می‌شود!

به منظور رد و بدل فایل مابین گوشی و کامپیوتر می‌توان از روش های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال روش وای فای یا بیسیم یکی از این روش هاست که به طور مختصر در مقاله "آموزش اتصال گوشی به کامپیوتر با WiFi" به صحبت در مورد آن پرداختیم. اما آیا می‌دانید که با استفاده از برنامه های خاصی می‌توان خیلی راحت اتصال و ارتباط مابین گوشی و کامپیوتر را برقرار کرد؟ در ادامه این مقاله می‌خواهیم به معرفی 13 روش بیسیم و برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر بپردازیم که عملکرد عالی دارند و با آن ها می‌توانید از اتصال بیسیم گوشی و کامپیوتر و رد و بدل فایل مابین آن ها لذت ببرید. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

برنامه AirDroid

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

اگر می‌خواهید به ساده ترین شکل ممکن ارتباط مابین گوشی و کامپیوترتان برقرار شود، برنامه AirDroid این امکان را برایتان فراهم می‌سازد. برای استفاده از این ابزار باید نسخه مربوط به کامپیوتر آن را بر روی سیستم خود نصب کنید که حجم بسیار پایینی دارد. سپس نسخه اندرویدی آن را هم از گوگل پلی استور (Google Play Store) دانلود و بر روی گوشی نصب نمایید. حالا تعامل و اتصال مابین ابزار روی کامپیوتر و گوشی را برقرار کنید و از طریق رابط وب به رد و بدل فایل مابین گوشی و کامپیوتر بپردازید. بنابراین اگر به دنبال یک برنامه و ابزار ساده و کاربردی به منظور اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر هستید، برنامه AirDroid از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود.

 

برنامه AirStream

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

اپلیکیشن AirSteam تمام فایل های روی کامپیوتر را در گوشی استریم می‌کند و دسترسی به پوشه های مختلف را هم امکانپذیر می‌سازد. به بیان دیگر با استفاده از این برنامه می‌توانید از طریق موبایل به کنترل فایل های روی کامپیوتر بپردازید. جالب است بدانید که تمام فایل های روی کامپیوتر با استفاده از ابزار AirStream از طریق گوشی قابل مدیریت خواهند بود و محدودیتی از نظر نوع فایل ها وجود ندارد و کاربر فقط به فایل های ویدیو و موزیک محدود نمی‌شود. برای استفاده از این برنامه هم باید نسخه اندرویدی آن را روی گوشی نصب کنید و ابزار مخصوص کامپیوتر آن را هم روی کامپیوتر خود راه اندازی نمایید. بعد از اینکه ارتباط مابین کامپیوتر و گوشی برقرار شد می‌توانید بدون محدودیت به رد و بدل فایل مابین گوشی و کامپیوتر پرداخته و از انجام بیسیم این کار لذت ببرید.

 

برنامه Polkast

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

به دنبال بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر هستید؟ ابزاری که با عنوان Polkast معرفی شده می‌تواند از بهترین گزینه های پیش رویتان باشد. این برنامه برخلاف اغلب برنامه های مشابه مبتنی بر سرور های ابری نیست و یک تونل اختصاصی و مخفی ایجاد می‌کند و از طریق آن تونل که طبیعتا ضریب امنیت بالاتری نسبت به سرور های ابری دارد، امکان دسترسی به فایل های مختلف و رد و بدل آن ها مابین کامپیوتر و گوشی را فراهم می‌سازد.

این برنامه حتی از قابلیت سرچ و جستجو هم بهره می‌برد و به کاربر این امکان را می‌دهد که از طریق موبایل خود به جستجوی فایل های مورد نظرش که در کامپیوتر ذخیره شده‌اند بپردازد و در صورت تمایل جابجایی فایل را به صورت بیسیم انجام دهد. اگر به دنبال یک برنامه خوب و با کیفیت هستید که امکان وصل کردن موبایل اندرویدی به کامپیوتر را فراهم کند، برنامه Polkast از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود.

 

برنامه Pushbullet

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

یکی از بهترین برنامه هایی که با هدف ایجاد بستر مناسب برای رد و بدل بیسیم فایل مابین گوشی های اندرویدی و کامپیوتر ارائه شده و توانسته طی چند وقت اخیر محبوبیت ویژه‌ای در بین کاربران برای خود ایجاد کند، برنامه Pushbullet است. این برنامه علاوه بر اینکه از رد و بدل فایل مابین گوشی و کامپیوتر پشتیبانی می‌کند امکان نمایش مستقیم نوتیفیکیشن های گوشی بر روی دسکتاپ یا همان صفحه کامپیوتر را هم مقدور می‌سازد. با استفاده از برنامه Pushbullet حتی می‌توانید فایل های خاص مورد نظرتان را در دیگر گوشی های موبایل هم اجرا نمایید. بدین منظور ابزار نام برده شده فایل هایی که کاربر تمایل داشته باشد اشتراک گذاری شوند را در یک سرور خاص آپلود خواهد کرد. پس برنامه Pushbullet را هم به عنوان یکی دیگر از بهترین برنامه های موجود برای وصل کردن گوشی اندروید به کامپیوتر به خار بسپارید.

 

برنامه Mobizen

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

یکی دیگر از برنامه های خوبی که در لیست ما جای گرفته برنامه Mobizen است که امکان کنترل گوشی اندرویدی از طریق کامپیوتر را فراهم می‌کند و از انتقال فایل هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. با استفاده از این برنامه حتی می‌توانید از صفحه گوشی ویدیو یا عکس ضبط کنید یا از محتوا و اطلاعات آن بکاپ بگیرید و حتی پروسه ریستور اطلاعات را انجام دهید. این برنامه حتی از امکان ارسال پیامک مستقیم از طریق کامپیوتر در شرایطی که گوشی به آن متصل باشد را هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

 

برنامه Transfer Companion

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

اگر می‌خواهید یک برنامه بسیار کاربردی روی کامپیوتر خود نصب کنید که امکان اتصال وایرلس با بیسیم گوشی به PC را فراهم سازد، برنامه Transfer Companion از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود. این برنامه بسیار ساده و سبک است و هر فردی می‌تواند خیلی راحت از آن استفاده کند. امکانات بسیار زیادی از قبیل امکان ارسال و دریافت پیامک، اشتراک گذاری عکس ها، موزیک و رد و بدل انواع فایل مابین گوشی و کامپیوتر از طریق وای فای با برنامه Transfer Companion در اختیار کاربر قرار داده می‌شوند. پس Transfer Companion هم می‌تواند به عنوان بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر در لیست ما جای داشته باشد.

 

برنامه Dr.Fone Transfer

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

سری برنامه ها و ابزارهای Dr.Fone از شناخته شده ترین برنامه هایی هستند که قابلیت های گوناگونی را در راستای اتصال گوشی به PC فراهم می‌سازند. با استفاده از Dr.Fone Transfer می‌توانید به سادگی هر فایلی که مورد نظرتان باشد را به صورت وایرلس مابین کامپیوتر و گوشی رد و بدل نمایید. با استفاده از این برنامه جالب حتی می‌توانید نسبت به کنترل مستقیم گوشی از طریق کامپیوتر هم وارد عمل شوید.

 

برنامه ES File Explorer

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

اپلیکیشن ES File Explorer در اصل یک برنامه فایل منیجر (File Manager) یا مدیریت فایل است و در این زمینه از بهترین اپلیکیشن های موجود به شمار می‌رود. اما آیا می‌دانید که این برنامه از قابلیت اتصال بیسیم گوشی به کامپیوتر و رد و بدل وایرلس فایل هم پشتیبانی می‌کند؟ راه اندازی و استفاده از قابلیت مذکور هم در اپلیکیشن ES File Explorer سخت نیست و ملزم به این خواهد بود که گوشی و کامپیوتر هر دو به یک شبکه وای فای یکسان و مشابه وصل شوند. دسترسی به فایل های کامپیوتر فقط برای پوشه های خاصی امکانپذیر خواهد بود که کاربر تمایل به اشتراک گذاری آن ها داشته باشد. بنابراین برنامه ES File Explorer می‌تواند به صورت دو منظوره در گوشی شما نصب شود و هم یک برنامه مدیریت فایل باشد و هم نقش برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر را ایفاء کند.

 

برنامه SHAREit

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

برنامه SHAREit از شناخته شده ترین و محبوب ترین برنامه هایی است که کاربران از آن برای انتقال فایل مابین گوشی های موبایل خود استفاده می‌کنند. اما آیا می‌دانید که این برنامه امکان رد و بدل فایل مابین گوشی های اندرویدی و کامپیوتر را هم تحت پشتیبانی قرار می‌دهد؟ نحوه رد و بدل فایل در این حالت هم درست مثل همان حالت ارسال و دریافت فایل مابین دو گوشی خواهد بود و اتصال مابین گوشی و کامپیوتر به طور مستقیم و بیسیم برقرار می‌شود. سرعت رد و بدل فایل هم در برنامه نام برده شده معادل 20 مگابیت در ثانیه خواهد بود که برای انتقال فایل های سنگین نسبتا مناسب است.

 

برنامه Xender

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

برنامه بعدی که می‌تواند کاندید کسب عنوان بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر باشد، اپلیکیشن Xender خواهد بود. این برنامه رابط بسیار ساده و روانی دارد و به راحتی در گوشی های اندرویدی قابل نصب خواهد بود. پس از نصب برنامه در گوشی کافیست که مرورگر کامپیوتر را اجرا کنید و به آدرسی که توسط برنامه ارائه شده بروید تا ارتباط تحت وب مابین اپلیکیشن و کامپیوتر برقرار شود. حالا می‌توانید بدون محدودیت به رد و بدل فایل مابین دو سیستم بپردازید. سرعت انتقال فایل در برنامه Xender حدود 4 الی 6 مگابیت در ثانیه است که مقدار بالایی نخواهد بود و طبیعتا برای انتقال فایل های سنگین از این طریق زمان نسبتا زیادی باید صرف گردد.

 

برنامه Feem

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

برنامه Feem از دیگر برنامه هایی است که می‌توانید از آن برای رد و بدل فایل مابین گوشی و کامپیوتر خود به صورت بیسیم استفاده کنید. این برنامه امکان رد و بدل فایل مابین تمام گجت هایی که به یک شبکه وای فای مشترک متصل شده باشند را فراهم می‌کند. بنابراین برای استفاده از آن لازم است که کامپیوتر و گوشی شما به یک شبکه وای فای یکسان وصل شوند. سپس باید برنامه Feem در هر دو گجتی که قرار است انتقال فایل مابین آن ها صورت گیرد نصب و اجرا شود.

دقت داشته باشید که شبکه وای فایی مشترکی که برای رد و بدل فایل از طریق برنامه Feem مورد استفاده قرار می‌گیرد نیازی به فعال بودن و رد و بدل دیتا ندارد، بلکه فقط مشخص کننده مسیر برقرار ارتباط گجت هاست. بنابراین یک شبکه محلی یا اصطلاحا لوکال نتورک هم می‌تواند برای استفاده از اپلیکیشن Feem و رد و بدل اطلاعات مابین گجت های گوناگون متصل به آن کافی باشد. برنامه مذکور یکی از بهترین برنامه های موجود برای اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر است.

 

برنامه Resilio Sync

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

اگر می‌خواهید رد و بدل فایل مابین کامپیوتر و گوشی شما به امن ترین روش ممکن انجام گیرد و خیالتان از این نظر راحت باشد، برنامه Resilio Sync را مورد استفاده قرار دهید. این برنامه شبیه به رد و بدل فایل در سرویس های ذخیره سازی ابری عمل می‌کند اما مبتنی بر هیچ سرویس ذخیره ابری نیست و در واقع قلب کامپیوتر شما در این حالت نقش سرور ابری را ایفاء خواهد کرد! بنابراین وقتی از این برنامه استفاده می‌کنید رد و بدل فایل مستقیما مابین گوشی و کامپیوتر انجام می‌گیرد و پای هیچ شبکه وای فای یا ابری در میان نخواهد بود.

این برنامه با سیستم عامل های مختلف ویندوز، لینوکس و مک سازگاری دارد و رابط آن بسیار ساده طراحی شده است. جالب تر از همه اینکه برنامه Resilio Sync به طور کاملا رایگان ارائه شده و شامل هیچ تبلیغ و خرید درون برنامه‌ای هم نمی‌شود. بنابراین اگر به دنبال یک برنامه امن و مطمئن و کاملا رایگان برای اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر هستید، برنامه Resilio Sync می‌تواند بهترین گزینه باشد. لازم به ذکر است که این برنامه قبلا با نام BitTorrent Sync شناخته می‌شد.

 

برنامه های ذخیره سازی ابری

 

بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

 

یکی دیگر از بهترین روش هایی که با استفاده از آن می‌توانید به رد و بدل فایل مابین گوشی و کامپیوتر یا هر گجت دیگری که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد بپردازید، مربوط به استفاده از برنامه های ذخیره سازی ابری می‌شود. به عنوان مثال سرویس گوگل درایو (Google Drive) می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد و به راحتی امکان رد و بدل فایل مابین کامپیوتر و گوشی اندرویدی را فراهم کند. برای استفاده از سرویس های ذخیره سازی ابری به منظور رد و بدل فایل باید از اینترنت فعال استفاده شود و حجم اینترنت هم مصرف خواهد شد.

روند کار بدین صورت است که فایل مورد نظر که برای اشتراک گذاری و ارسال در گجت های دیگر انتخاب شده در اکانت گوگل درایو آپلود می‌شود و سپس آن فایل از گوشی و دیگر گجت هایی که می‌خواهید فایل در آن ها ذخیره باشد دانلود خواهد شد. سرعت دانلود و آپلود در این شرایط به حجم فایل و سرعت اینترنت شما بستگی دارد. بنابراین از هر سرویس ذخیره سازی ابری می‌توانید برای اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر و رد و بدل بیسیم فایل مابین آن ها استفاده کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 13 برنامه‌ و روشی پرداختیم که امکان اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر و رد و بدل فایل مابین آن ها را فراهم می‌کنند. البته ممکن است در برخی از این برنامه ها و روش های نام برده شده محدودیت هایی هم وجود داشته باشد، اما مطمئن باشید آن ها بهترین گزینه و آپشن های پیش رویتان هستند. اگر احساس می‌کنید این برنامه ها نمی‌توانند آنطور که باید و شاید نیازتان را برطرف سازند، بهتر است از اتصال باسیم و مستقیم گوشی به کامپیوتر به منظور انتقال فایل استفاده کنید. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro (ردمی نوت 8 پرو)

گوشی ردمی نوت 8 پرو شیائومی (Xiaomi Redmi Note 8 Pro) یکی از اسمارتفون های میان رده و خوش قیمتی است که با داشتن دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی و باتری 4500 میلی آمپر ساعتی توانسته مورد استقبال و توجه افراد علاقمند به دنیای تکنولوژی و موبایل قرار گیرد. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

در ماه آگوست (August) سال 2019 شرکت شیائومی از گوشی جدیدی تحت عنوان Xiaomi Redmi Note 8 Pro رونمایی کرد. این گوشی در واقع یک اسمارتفون میان رده است که از کیفیت ساخت خوبی بهره می‌برد. قیمت شیائومی Redmi Note 8 Pro در مقایسه با خیلی از گوشی های هم رده خودش به مراتب مقرون به صرفه تر در نظر گرفته شده و این موضوع از اصلی ترین ویژگی های مثبت دستگاه به شمار می‌‍رود. اما شاید مهم ترین و جالب ترین ویژگی خاص این گوشی مربوط به بهره‌مندی از لنز دوربین چهارگانه با لنز اصلی 64 مگاپیکسلی باشد! همچنین باتری 4500 میلی آمپر ساعتی آن هم از ویژگی های مهم دستگاه محسوب می‌شود.

اما آیا خرید ردمی نوت 8 پرو شیائومی انتخاب مناسبی برای شماست؟ به منظور شناخت بهتر این گوشی باید آن را در عمل مورد ارزیابی قرار داد، چون تجربه نشان داده صرفا نباید به اعداد و ارقامی که نشان دهنده مشخصات فنی گوشی هستند اعتماد کنیم. در همین راستا ما قصد داریم در این مطلب به نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro بپردازیم و تجربه استفاده یک هفته‌ای خود از گوشی مذکور را با شما به اشتراک قرار دهیم. بنابراین اگر قصد خرید این اسمارتفون میان رده و خوش قیمت را دارید، بهتر است تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

شیائومی همیشه سعی می‌کند ظاهر گوشی های خودش را زیبا و جذاب طراحی نماید و ردمی نوت 8 پرو هم از این قاعده مستثنی نیست. بدنه این گوشی به طور کامل با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده و براق و جذاب به نظر می‌آید. جالب است بدانید که فریم اصلی گوشی فلزی نیست و از مواد پلاستیکی تشکیل شده است، اما این موضوع مشکلی برای کاربر ایجاد نمی‌کند و اصلا در حالت عادی قابل درک نخواهد بود. مطمئنا شیائومی برای کاهش هزینه تولید دستگاه استفاده از فریم پلاستیکی را به فریم فلزی ترجیح داده است. بدنه گوشی ابعاد 8.8 در 76.4 در 161.4 میلیمتری دارد و بدین ترتیب دستگاه بزرگ و ضخیم است و استفاده تک دست از آن خیلی آسان نخواهد بود.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro

 

وزن ردمی Note 8 Pro شیائومی هم به چیزی در حدود 200 گرم می‌رسد که وزن نسبتا بالایی برای یک گوشی موبایل در ابعاد ردمی نوت 8 پرو خواهد بود. مطمئنا تجهیز گوشی به باتری 4500 میلی آمپر ساعتی سبب شده که دستگاه بدنه‌ای ضخیم تر داشته باشد و از وزن بیشتری هم برخوردار شود. در بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro مشخص شد که گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و شیار سیم کارت دوم آن به صورت هیبریدی طراحی شده و می‌توان در آن سیم کارت یا رم میکرو اس دی (Micro SD) نصب کرد. وقتی از نمای رو به رو به گوشی نگاه کنید، صفحه نمایش بدون حاشیه آن توجهتان را جلب می‌کند!

نمایشگر این گوشی تقریبا 84.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و هیچ دکمه فیزیکی هم روی پنل جلوی گوشی نصب نیست. در بخش فوقانی صفحه نمایش یک زائده کوچک به منظور نصب لنز دوربین سلفی تعبیه شده که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود. جالب است بدانید که در کنار لنز دوربین سلفی گوشی یک چراغ LED کوچک هم نصب شده که نقش چراغ نوتیفیکیشن را ایفاء می‌کند و با چشمک زدن نشان می‌دهد که در گوشی اعلان های بررسی نشده وجود دارند. گوشی نام برده شده از سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری و پورت شارژ تایپ سی (USB Type C) هم بهره می‌برد.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro

 

وقتی از نمای پشت به گوشی شیائومی ردمی Note 8 Pro نگاه کنید بیشتر جذب زیبایی های ظاهری آن خواهید شد. قاب پشت گوشی بسیار براق او چشم نواز به نظر می‌آید و با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده است. در بخش فوقانی قاب پشت گوشی لنز های دوربین اصلی دستگاه دیده می‌شود. نکته عجیب این است که درست زیر سه لنز دوربین اصلی دستگاه، اسکنر انگشت آن تعبیه شده و این امر سبب می‌شود در خیلی از مواقع شما به اشتباه برای قرار دادن انگشت خود روی اسکنر انگشت، آن را بر روی لنز دوربین گوشی قرار دهید! لنز دوربین چهارم مجموعه دوربین اصلی گوشی هم درست زیر چراغ فلش LED دستگاه و در سمت راست سه لنز دوربین تعبیه شده است. در بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro مشخص شد که سرعت و دقت عملکرد اسکنر انگشت دستگاه بسیار خوب است و از این نظر کیفیت عالی توسط گوشی ارائه می‌شود.

گوشی شیائومی ردمی نوت 8 پرو از قابلیت اسکن چهره کاربر هم پشتیبانی می‌کند و این کار را تکیه بر لنز دوربین سلفی و مقایسه تصویر کاربر با تصویر مبنای ذخیره شده در حافظه خود انجام می‌دهد. اگرچه امنیت قابلیت تشخیص چهره گوشی نمی‌تواند به اندازه اسکنر انگشت باشد اما سرعت عملکرد آن بسیار مطلوب است و واقعا می‌توان روی این قابلیت به عنوان یک ویژگی کاربردی حساب باز کرد. وقتی گوشی Xiaomi Redmi Note 8 Pro را در دست بگیرید اصلا حس در دست گرفتن یک گوشی میان رده را نخواهید داشت و کاملا احساس می‌کنید که با یک گوشی رده بالا در تعامل قرار دارید.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro

 

بنابراین به طور کلی می‌توانید اینطور گفت که گوشی ردمی نوت 8 پرو شیائومی از نظر طراحی یک گوشی خوب است و شاید فقط سنگین بودن آن و همچنین ضخامت نسبتا زیاد بدنه دستگاه کمی آزاردهنده باشند. گوشی از کیفیت ساخت خوبی بهره می‌برد و وقتی آن را در دست می‌گیرید حس بسیار مطلوبی به شما منتقل خواهد شد. ظاهر زیبا، شیک و به روز هم از دیگر ویژگی های مثبت شیائومی Redmi Note 8 Pro خواهد بود.

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro : صفحه نمایش 

شیائومی در گوشی ردمی Note 8 Pro از یک صفحه نمایش 6.53 اینچی نوع IPS LCD استفاده کرده که رزولوشن 2340 در 1080 پیکسلی یا اصطلاحا فول اچ دی پلاس را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی صفحه نمایش دستگاه به چیزی در حدود 395 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار قابل قبولی برای گوشی با نمایشگر 6.53 اینچی است. نسبت تصویر 19.5 به 9 توسط نمایشگر دستگاه ارائه شده و حاشیه های پنل نمایشگر بسیار باریک هستند. بدین سبب چیزی در حدود 84.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود. این امر سبب شده گوشی از نمای رو به رو زیبا و به روز به نظر برسد و ظاهری جذاب داشته باشد.

همانطور که در بخش قبل هم گفتیم روی صفحه نمایش گوشی ردمی نوت 8 پرو شیائومی با یک لایه شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده و بدین ترتیب از آن محافظت به عمل می‌آید. با این حال توصیه داریم برای محافظت هر چه بیشتر از صفحه نمایش دستگاه حتما یک لایه گلس محافظ ال سی دی را بر روی آن نصب کنید. اما کیفیت نمایش محتوا بر روی ال سی دی گوشی چطور است؟ در بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro مشخص شد که محتوا با کیفیت مطلوبی روی صفحه نمایش گوشی مذکور به تصویر کشیده می‌شود. شادابی و شارپنس نمایشگر خوب است و تفکیک پذیری رنگ ها هم در آن به شکل قابل قبولی انجام می‌شود اما نمی‌توان مدعی شد که عملکرد صفحه نمایش دستگاه عالی است.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro

 

طبق بررسی صورت گرفته صفحه نمایش گوشی ردمی نوت 8 پرو قدرت خوبی در تولید روشنایی دارد و می‌تواند به ماکسیمم روشنایی در حدود 500 نیت دست پیدا کند. بدین سبب می‌توان در محیط های با نور زیاد و باز هم از گوشی استفاده کرد و محتوای روی صفحه نمایش آن را دید. در بررسی عملی Redmi Note 8 Pro هم شاهد همین امر بودیم و مشخص شد که با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش دستگاه بر روی 90 درصد می‌توان بدون مشکل در محیط های باز و تحت تابش نور از آن استفاده کرد و محتوای روی نمایشگر را بدون دردسر دید. پس به طور کلی صفحه نمایش گوشی ردمی نوت 8 پرو کیفیت مطلوبی دارد و چون ابعاد بزرگی را ارائه کرده برای تماشای فیلم، وبگردی و پرسه زدن در یوتیوب تجربه جالبی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro : سیستم عامل و بستر نرم افزاری 

اندروید 9 پای (Android 9 Pie) سیستم عاملی است که به طور پیش فرض روی گوشی ردمی نوت 8 پرو نصب بوده و رابط کاربری MIUI 10 هم بر روی آن راه اندازی شده است. اگر تجربه استفاده از گوشی های برند شیائومی را داشته باشید با رابط کاربری MIUI هم آشنایی دارید و می‌دانید که این رابط نقاط قوت و ضعف مخصوص خودش را دارد. به عنوان مثال رابط مذکور خیلی بهینه نیست و این امر سبب می‌شود منابع سخت افزاری گوشی بیشتر تحت فشار قرار گیرند و بخش بیشتری از حافظه داخلی دستگاه هم توسط بستر نرم افزاری دستگاه اشغال شود. اما از سمت دیگر قابلیت ها و آپشن های زیادی در آن برای شخصی سازی و ایجاد تجربه‌ای بهتر ارائه می‌شوند.

قابلیت هایی مثل امکان استفاده از گوشی در حالت فول اسکرین و بدون دکمه های نویگیشن، امکان قفل گذاری روی اپلیکیشن ها، امکان کلون کردن برنامه ها، امکان تنظیم دقیق شرایط نمایش نوتیفیکیشن هر برنامه روی لاک اسکرین یا در نوار ابزار نوتیفیکیشن ها و خیلی ویژگی های دیگری توسط رابط MIUI 10 ارائه شده‌اند و استفاده از آن ها جالب خواهد بود. منوی اپلیکیشن ها به طور کامل از رابط مذکور حذف شده و قابل بازگردانی هم نیست، بدین سبب لیست تمام اپلیکیشن هایی که روی گوشی نصب می‌شوند در اسکرین های آن ارائه خواهند شد.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro

 

منوی تنظیمات گوشی کمی سردرگم کننده به نظر می‌رسد اما خوشبختانه قابلیت جستجو در منوی تنظیمات ارائه شده و شما به راحتی می‌توانید با جستجوی هر آپشن مورد نظرتان نسبت به انتخاب آن و ایجاد تنظیمات لازم اقدام نمایید. در بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro مشخص شد که رابط گوشی و بستر نرم افزاری آن در حالت عادی و برای انجام کارهای روزمره عملکرد کاملا روان و خوبی دارند. نصب و اجرای اپلیکیشن هایی مثل واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک و غیره به راحتی در گوشی انجام خواهد شد و برای وبگردی، برقراری تماس تلفنی، ارسال پیامک، مشاهده ویدیو در یوتیوب و غیره هم با گوشی ردمی نوت 8 پرو به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد. بنابراین اگر می‌خواهید گوشی میان رده ردمی Note 8 Pro شیائومی را برای انجام کارهای روزمره خریداری کنید، مطمئنا باشید بستر نرم افزاری آن برایتان هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و به خوبی نیازهایتان را برطرف خواهد کرد.

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro : پردازنده، رم و حافظه داخلی 

شیائومی در قلب گوشی Redmi Note 8 Pro از تراشه‌ای استفاده کرده که محصول شرکت مدیاتک است. این تراشه Helio G90T نام دارد و طی فرآیند 12 نانومتری تولید شده است. پردازنده مرکزی آن هشت هسته‌ای بوده و از دو نوع هسته پردازشگر Cortex-A53 و Cortex-76 تشکیل می‌شود. شش هسته آن از نوع Cortex A-53 هستند و فرکانس کاری 2 گیگاهرتزی دارند و دو هسته دیگر آن از نوع Cortex-A76 بوده و فرکانس کاری 2.05 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی که در قلب این تراشه بکار رفته هم پردازنده Mali-G76 MC4 است. بنابراین تراشه‌ای که در گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro از آن استفاده شده یک تراشه میان رده است و نباید خیلی انتظار بالایی از آن داشته باشیم.

گوشی شیائومی ردمی نوت 8 پرو از نظر رم شامل دو نسخه مختلف با ظرفیت های 6 و 8 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی هم در دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی عرضه شده است. نسخه‌ای از گوشی مذکور که ما در بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro از آن استفاده کردیم به رم 6 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی مجهز بود. لازم به ذکر ست که گوشی نام برده شده از اتصال رم میکرو اس دی هم پشتیبانی می‌کند و بدین منظور باید از شیار سیم کارت هیبریدی استفاده به عمل آورده شود. اما قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی دستگاه چطور است؟ برای بررسی دقیق این موضوع ما بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی گوشی ردمی نوت 8 پرو نصب و آن را برای مدت زمان 15 دقیقه اجرا کردیم. سپس از بازی خارج شدیم و مابین اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) جهش هایی داشتیم تا کیفیت عملکرد رم دستگاه مشخص شود.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro

 

نتیجه بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro نشان داد که گوشی به راحتی از پس اجرای بازی پابجی موبایل بر می‌آید و با هیچ لگ و تاخیری همراه نخواهد بود. البته مطمئنا اگر بازی مذکور را برای مدت زمان بیشتری در گوشی اجرا کنید، افت فریم هایی را مشاهده خواهید کرد و بدنه دستگاه داغ می‌شود. بنابراین بهتر است از اجرای طولانی مدت بازی های HD در گوشی خودداری کنید. جهش مابین اپلیکیشن های اخیر هم با سرعت بسیار خوبی قابل انجام بود و این مسئله نشان داد که رم 6/8 گیگابایتی دستگاه کمک قابل ملاحظه‌ای به افزایش قدرت پردازشی و پتانسیل عملکردی آن می‌کند. بنابراین به طور کلی می‌توان از این بخش بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی مذکور قدرت پردازشی متوسطی دارد و با آن می‌توانید بازی هایی مثل پابجی موبایل را در بازه های زمانی کوتاه بدون مشکل انجام دهید.

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro : دوربین اصلی و سلفی 

همانطور که از ابتدای بررسی گفتیم، اصلی ترین ویژگی بارز شیائومی ردمی نوت 8 پرو مربوط به دوربین پشت آن می‌شود که از چهار لنز تشکیل شده و لنز اصلی و واید (Wide) آن 64 مگاپیکسلی است! سه لنز دوربین دیگر آن به ترتیب از نوع اولتراواید (Ultrawide)، ماکرو کمرا (Macro Camera) و عمقی (Depth Sensor) هستند و وضوح 8، 2 و 2 مگاپیکسلی دارند. دیافراگم چهار لنز دوربین گوشی هم به ترتیب F/1.9، F/2.2، F/2.4 و F/2.4 خواهد بود. قابلیت هایی مثل عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، HDR، فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط مجموعه دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شود. اما دوربین اصلی گوشی چه کیفیتی دارد؟ در بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro مشخص شد که دوربین اصلی و 64 مگاپیکسلی آن در محیط های با نور مناسب واقعا عملکرد عالی دارد و با آن می‌توانید عکس های بسیار زیبایی ضبط کنید.

در محیط های با نور کم و تاریک کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی مقداری افت می‌کند اما با فعالسازی حالت Night Mode می‌توان به بهبود وضعیت عکسبرداری کمک کرد و در محیط های تاریک و کم نور هم عکس های با کیفیتی را به ثبت رساند. عکسبرداری پرتره هم با دوربین اصلی گوشی به خوبی قابل انجام خواهد بود و تفکیک سوژه اصلی تصویر از پس زمینه با دقت بسیار خوبی انجام می‌گیرد. بنابراین دوربین اصلی و 64 مگاپیکسلی گوشی ردمی نوت 8 پرو یکی از ویژگی های مثبت و جالب آن خواهد بود.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro

 

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 20 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره سلفی و HDR پشتیبانی به عمل می‌آورد. در بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro مشخص شد که دوربین سلفی دستگاه در محیط های با نور مناسب عملکرد بسیار خوبی دارد. به عقیده ما کمتر گوشی در رده قیمت گوشی ردمی نوت 8 پرو شیائومی از دوربین سلفی با کیفیت این چنینی بهره‌مند است. در محیط های کم نور و تاریک کیفیت عکس هایی که با دوربین سلفی گوشی ضبط می‌شود کمی افت می‌کند اما همچنان عکس های قابل قبولی با آن قابل ضبط خواهند بود. پس بهره‌مندی از دوربین اصلی و سلفی مناسب یکی از ویژگی های مثبت گوشی ردمی Note 8 Pro شیائومی خواهد بود.

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro : باتری و شارژدهی 

باتری که شیائومی برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی ردمی نوت 8 پرو از آن استفاده کرده یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی و از نوع لیتیوم پلیمری است. با توجه به ظرفیتی که باتری گوشی دارد، انتظار می‌رود که قدرت شارژدهی خوبی هم توسط آن ارائه شود. در بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro مشخص شد که یک کاربر معمولی با استفاده نرمال از گوشی می‌تواند طی یک مرتبه شارژ باتری دستگاه برای مدت زمان 1.5 الی 2 روز از آن استفاده کند. طبیعتا اگر مقدار استفاده کاربر از گوشی بیشتر از حد نرمال باشد و به ویژه از دستگاه برای انجام بازی ها و تسک های سنگین استفاده به عمل آید، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند.

گوشی ردمی Note 8 Pro از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. شارژر اورجینال گوشی 18 واتی در نظر گرفته شده و بدین ترتیب فست شارژ را برای دستگاه امکانپذیر می‌سازد. با این حال در بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro مشخص شد که سرعت شارژ باتری آن خیلی زیاد نیست و با شارژر فابریک دستگاه می‌توان 40 درصد شارژ را ظرف 30 دقیقه به دست آورد. برای فول شارژ باتری گوشی هم تقریبا باید 80 الی 90 دقیقه منتظر بمانید. پس سرعت شارژ مجد باتری گوشی علیرغم پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع خیلی بالا نیست. این مسئله با توجه به بهره‌مندی دستگاه از باتری 4500 میلی آمپر ساعتی کاملا قابل درک و معقولانه خواهد بود.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro پرداختیم و از چندین نظر اصلی این گوشی را مورد ارزیابی قرار دادیم. گوشی مذکور با توجه به قیمتی که دارد واقعا ویژگی ها و پتانسیل خوبی را ارائه کرده و به همین سبب می‌تواند یکی از بهترین گزینه های خرید موجود برای افرادی باشد که به دنبال خرید گوشی اندرویدی میان رده و خوش قیمت هستند. دوربین اصلی این گوشی 64 مگاپیکسلی است و عکسبرداری با آن می‌تواند تجربه بسیار خوبی را برایتان به ارمغان آورد. در بخش زیر اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا و کیفیت خوب
  • صفحه نمایش بزرگ و خوب
  • رم 6/8 گیگابایتی
  • دوربین اصلی و سلفی خوب
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد