مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی

دو گوشی اندرویدی میان رده و شیکی که می‌توان با بودجه نه چندان بالا خریداری کرد و از بکارگیری آن ها لذت برد به ترتیب گوشی های ردمی نوت 8 تی شیائومی (Xiaomi Redmi Note 8T) و وای 9 پرایم 2019 هوآوی (Huawei Y9 Prime 2019) هستند. اما کدامیک از این دو محصول گزینه خرید بهتری خواهند بود؟ در این مقاله به مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی می‌پردازیم و نقاط قوت هر یک از آن ها نسبت به دیگری را مشخص خواهیم کرد. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی : مقدمه

بخش قابل ملاحظه‌ای از کاربرانی که به دنبال خرید یک گوشی جدید هستند، بودجه‌ای مابین 4 الی 5 میلیون تومان را بدین منظور در نظر می‌گیرند. اگر بودجه شما هم در همین اندازه باشد، دو گوشی Y9 Prime 2019 هوآوی و Redmi Note 8T شیائومی می‌توانند از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان باشند. هر دو گوشی از کیفیت ساخت خوب، ظاهر زیبا، سخت افزار مناسب و قدرت عملکرد مطلوبی برخوردارند. اما خرید کدامیک از این دو انتخاب بهتری است؟ ما قصد داریم پاسخ این سوال به واسطه این مطلب و مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی خدمتتان ارائه کنیم.

قیمت هوآوی Y9 Prime 2019 تقریبا با قیمت شیائومی Redmi Note 8T برابر است و اختلال ناچیزی که مابین قیمت آن ها وجود دارد کاملا قابل چشم‌پوشی خواهد بود که در ادامه مطلب بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد. پس اگر به دنبال خرید یک گوشی میان رده و خوش ساخت اندرویدی هستید و بودجه‌ای در حدود 4 الی 4.5 میلیون تومان را بدین منظور اختصاص داده‌اید و به ترتیب ردمی نوت 8T و وای 9 پرایم 2019 نظرتان را جلب کرده‌اند، این مقایسه را از دست ندهید و تا انتها با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

اگر به ظاهر گوشی اهمیت می‌دهید و تمایل دارید موبایل شما شیک و جذاب باشد، هر دو گوشی مورد نظر این ویژگی را ارائه می‌کنند. صفحه نمایش هر دو محصول حاشیه های بسیار باریکی دارد و وقتی از نمای رو به رو به آن ها نگاه کنید این مسئله منجر به افزایش جذابیت ظاهری آن ها می‌شود. در بخش فوقانی صفحه نمایش گوشی Redmi Note 8T یک زائده کوچک یا اصطلاحا ناچ (Notch) برای نصب لنز دوربین سلفی تعبیه شده اما همچنین قسمت در گوشی هوآوی Y9 Prime 2019 وجود ندارد و لنز دوربین سلفی این گوشی به صورت پاپ آپ بوده و از گوشه سمت چپ و فوقانی قاب آن خارج می‌شود. پس از نظر سبک طراحی لنز دوربین سلفی، نماینده هوآوی می‌تواند سبکی جذاب و جالب تر را به همراه داشته باشد، اگرچه نباید از دردسرهای تعمیر و نگهداری آن در شرایط خاص چشم‌پوشی کرد!

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی

 

قاب پشت هر دو گوشی براق و جذاب طراحی شده و در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت هر دوی آن ها مجموعه لنزهای دوربین اصلی‌شان تعبیه شده‌اند. یکی از اصلی ترین تفاوت های قاب پشت دو گوشی شما با در دست گرفتشان متوجه آن می‌شوید مربوط به انحنای لبه های قاب پشت گوشی Y9 Prime 2019 و فلت بودن این بخش از قاب پشت گوشی Redi Note 8T خواهد بود. ترجیح دادن سبک طراحی قاب پشت یکی از این دو اسمارتفون نسبت به محصول دیگر به سلیقه شخصی شما مربوط می‌شود اما ما بیشتر سبک طراحی قاب پشت نماینده شیائومی را می‌پسندیم.

موضوع بعدی که باید در مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی به آن اشاره کنیم مربوط به اندازه و ابعاد آن ها می‌شود. بدنه نماینده هوآوی ابعاد 8.9 در 77.3 در 163.5 میلیمتری دارد و بدنه نماینده شیائومی ابعاد 8.6 در 75.4 در 161.1 میلیمتری را ارائه می‌کند. بنابراین بدنه گوشی Redmi Note 8T نسبت به Y9 Prime 2019 کم عرض‌تر خواهد بود و کمی هم طول کوتاه‌تری دارد که البته این تفاوت ابعادی به صورت خیلی واضح مابین دو گوشی قابل درک نیست و با دقت زیاد قابل تشخیص خواهد بود. وزن دو گوشی هم تقریبا در یک رده قرار دارد و نماینده هوآوی 196.8 گرمی است و نماینده شیائومی وزنی در حدود 200 گرم را ارائه می‌کند.

هر دو گوشی مورد نظر از اسکنر انگشت فیزیکی بهره می‌برند که روی قاب پشت آن ها نصب شده است. در بررسی آن ها مشخص شد که کیفیت عملکرد اسکنرشان خوب است و دقت و سرعت مطلوبی دارد. هر دو گوشی هم به چک 3.5 میلیمتری هندزفری مجهز شده‌اند. فریم اصلی هر دوی آن ها پلاستیکی است و روی پنل جلوی دو گوشی با شیشه ضد خش پوشانده می‌شود. اما یکی از اصلی ترین تفاوت های دو اسمارتفون مورد نظر که باید در مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی به آن اشاره کنیم مربوط به جنس قاب پشت آن ها می‌شود. قاب پشت گوشی Redmi Note 8T از گوریلاگلس 5 ساخته شده و مراتب مقاومت خوبی در برابر تماس با اشیای نوک تیز و خراشیده شدن دارد اما قاب پشت گوشی هوآوی Y9 Prime 2019 پلاستیکی است و به طبع مقاومت خیلی بالایی در برابر خراشیده شدن ارائه نمی‌کند.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی

 

بنابراین در مجموع تفاوت های جالب و مهمی مابین سبک طراحی و کیفیت ساخت دو گوشی وجود دارد که مهمترین آن ها شامل پاپ آپ بودن لنز دوربین سلفی نماینده هوآوی و همچنین جنس قاب پشت آن ها خلاصه می‌شود که در نماینده شیائومی وضعیت بهتری دارد. ترجیح دادن یکی از این دو گوشی نسبت به محصول دیگر از نظر سبک طراحی و ظاهر بیشتر به سلیقه شخصی کاربر بستگی دارد اما به عقیده ما از این نظر گوشی شیائومی Redmi Note 8T می‌تواند گزینه خرید بهتری باشد.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی : صفحه نمایش

اگر به گوشی های مجهز به صفحه نمایش و بدون حاشیه علاقه دارید، انگشت بر روی اسمارتفون های مناسبی قرار داده‌اید. صفحه نمایش هر دو گوشی ردمی Note 8T و هوآوی Y9 Prime 2019 بزرگ و بدون حاشیه هستند. نماینده هوآوی به یک صفحه نمایش 6.59 اینچی نوع LTPS IPS مجهز است که رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل را ارائه کرده و تراکم آن به چیزی در حدود 391 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. در سمت مقابل نمایشگر گوشی Redmi Note 8T اندازه 6.3 اینچی دارد و از نوع IPS بوده و رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند تا بدین ترتیب تراکمی در حدود 409 پیکسل در هر اینچ برای آن به وجود آید. پس تا به اینجای کار مشخصات صفحه نمایش دو گوشی تقریبا شبیه به هم است و تفاوت های خیلی ناچیزی مابین آن ها وجود دارد که قابل چشم پوشی هستند.

شرکت های سازنده هر دو گوشی مدعی شده‌اند که روی پنل جلوی آن ها از شیشه ضد خش استفاده شده اما هوآوی اشاره دقیقی به مدل این شیشه نداشته است، در حالی که شیائومی مشخص کرده شیشه ضد خش پنل جلوی گوشی Redmi Note 8T از نوع گوریلاگلس 5 خواهد بود. در مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی هم مشخص شد که شیشه روی ال سی دی نماینده شیائومی مقاومت بیشتری در مقایسه با شیشه ضد خش نماینده هوآوی دارد. با این حال توصیه داریم حتما برای مراقبت از صفحه نمایش دو گوشی از گلس محافظ ال سی دی استفاده کنید. همانطور که قبلا هم گفتیم نمایشگر هر دو گوشی حاشیه های بسیار باریکی دارند و طبق آمار نسبت تصویر به بدنه آن ها به ترتیب برای گوشی ردمی Note 8T معادل 80.2 درصد و برای گوشی Y9 Prime 2019 معادل 84.3 درصد خواهد بود و بدین ترتیب ظاهری جذاب و شیک از نمای رو به رو برای دو گوشی ایجاد می‌شود.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی

 

اما کیفیت صفحه نمایش کدامیک از آن ها وضعیت بهتری دارد؟ در مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی مشخص شد که کیفیت محتوا روی صفحه نمایش هر دو محصول وضعیت مطلوبی دارد و از نظر کنتراست، شادابی شارپنس و وضوح تقریبا یک کیفیت مشابه را ارائه می‌کنند. بزرگ بودن نمایشگر آن ها هم سبب می‌شود که انجام کارهایی مثل وبگردی یا تماشای ویدیو و فیلم به مراتب لذت‌بخش‌تر شود. اما با این حال ما شخصا سبک طراحی صفحه نمایش گوشی Y9 Prime 2019 را بیشتر می‌پسندیم چون اولا اندازه آن کمی بزرگ تر از نمایشگر گوشی Redmi Note 8T است و ثانیا در بخش فوقانی آن هیچ زائده‌ای برای نصب لنز دوربین سلفی وجود ندارد و این امر منجر به زیبا و جذاب تر به نظر آمدن گوشی می‌شود. پس در مجموع علیرغم اینکه کیفیت عملکرد صفحه نمایش هر دو گوشی مورد نظر را باید در یک سطح قرار داد، نظر شخصی ما این است که سبک طراحی نمایشگر نماینده هوآوی جذاب تر و جالب تر خواهد بود و این می‌تواند مزیتی برای آن باشد.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

از آنجایی که هر دو گوشی مورد نظر از سیستم عامل اندروید بهره می‌برند، بنابراین تفاوت های خیلی محسوسی مابین بستر نرم افزاری اصلی و هسته‌ای آن ها وجود ندارد و تفاوت های آن ها در رابط کاربری اختصاصی خلاصه می‌شود که توسط شرکت های سازنده روی اندروید نصب شده است. در حالت پیش فرض گوشی Y9 Prime 2019 از اندروید 9 پای (Android 9 Pie) بهره‌مند خواهد بود و رابط کاربری Magic UI هم روی آن نصب و راه اندازی می‌شود. نسخه پیش فرض سیستم عامل گوشی Redmi Note 8T هم اندروید پای است و رابط کاربری آن MIUI 10 نام دارد. هم رابط MIUI و هم رابط Magic UI از نظر ساختار رابط های خیلی بهینه‌ای نیستند و قابلیت های زیادی در آن ها ارائه شده است.

بنابراین اگر به شخصی سازی گوشی و ارائه قابلیت های زیاد نرم افزاری اهمیت می‌دهید، رابط هر دو گوشی می‌تواند نظرتان را جلب کند اما اگر به دنبال یک رابط بهینه، سلیس و پربازده هستید، هیچ یک از دو گوشی مذکور این ویژگی را ارائه نمی‌کنند. در مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی مشخص شد که هر دو گوشی به راحتی از پس انجام اقداماتی مثل نصب و استفاده از تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، ارسال و دریافت پیامک، وبگردی و غیر بر می‌آیند و بستر نرم افزاری آن ها در این شرایط با هیچ لگ و تاخیری رو به رو نمی‌شود که خب موضوع بسیار خوبی خواهد بود.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی

 

اما اینکه کدام گوشی از بستر نرم افزاری بهتری بهره‌مند است سوالی خواهد بود که باید شما با توجه به تجربه و سلیقه شخصی خودتان به آن پاسخ دهید. به عقیده ما واقعا نمی‌توان مدعی شد که بستر نرم افزاری یکی از این دو گوشی مطلقا در مقایسه با بستر نرم افزاری گوشی دیگر برتر است. همچنین به هیچ عنوان نمی‌توان مدعی شد که دو گوشی از بستر نرم افزاری روان و بهینه‌ای بهره می‌برند. بنابراین انتخاب گوشی بهتر در این بخش را بر عهده خودتان قرار می‌دهیم، چون به عقیده ما از نظر بستر نرم افزاری و سیستم عامل دو گوشی Redmi Note 8T و Y9 Prime 2019 وضعیت مشابه و یکسانی دارند.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی : پردازنده، رم و حافظه جانبی

طبیعتا قدرت پردازشی یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده در انتخاب و خرید موبایل خواهد بود. بنابراین این بخش از مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی اهمیت ویژه‌ای دارد. تراشه‌ای که در قلب گوشی Y9 Prime 2019 بکار گرفته شده تراشه Kirin 710F خواهد بود که طی فرآیند 12 نانومتری تولید می‌شود. پردازنده مرکزی آن هشت هسته‌ای بوده و از چهار هسته پردازشگر Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی و چهار هسته پردازشگر Cortex-A73 با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی تشکیل می‌شود. پردازنده گرافیکی Mali-G51 MP4 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. گوشی از رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد و از نظر حافظه داخلی در دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی عرضه شده است. ضمنا امکان نصب حافظه جانبی هم در آن وجود دارد.

اما در سمت مقابل گوشی شیائومی ردمی نوت 8 تی از تراشه اسنپدراگون 665 کوالکام بهره می‌برد که طی فرآیند 11 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Kyro 260 Silver بوده و فرکانس 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته دیگر آن از نوع Kyro 260 Gold هستند و فرکانس 2 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی بکار رفته در این تراشه هم پردازنده قدرتمند Adreno 610 است. گوشی شیائومی ردمی نوت 8T از نظر رم در دو نسخه با ظرفیت های 3 و 4 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل نسخه های 32، 64 و 128 گیگابایتی می‌شود. این گوشی هم مثل نماینده هوآوی از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است که در مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی از نسخه های مجهز به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی دو گوشی استفاده شد.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی

 

اما کدامیک از این دو گوشی بازده پردازشی و قدرت عملکرد بهتری دارند؟ در بررسی و مقایسه آن ها ما بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را برای مدت زمان 15 دقیقه در هر دوی آن ها نصب و اجرا کردیم و سپس 10 برنامه از پیش تعیین شده را در آن ها اجرا کردیم. خروج از هر برنامه فقط زمانی انجام شد که بارگذاری اولیه آن تکمیل می‌شد. برنامه ها هم از بین اپلیکیشن های نسبتا سنگین انتخاب شدند. در نهایت نتیجه مقایسه نشان داد که هر دو گوشی از پس اجرای بازی هایی مثل پابجی موبایل بر می‌آیند و همچنین سرعت و کیفیت عملکرد هر دو گوشی در اجرای اپلیکیشن های سنگین مطلوب است اما در مجموع سرعت عمل گوشی Redmi Note 8T و تراشه اسنپدراگون 665 آن کمی بیشتر از گوشی هوآوی Y9 Prime 2019 و تراشه Kirin 710F خواهد بود. پس اگر خیلی روی قدرت و سرعت عملکرد گوشی حساس هستید، احتمالا شیائومی ردمی نوت 8 تی می‌تواند گزینه خرید بهتری برای شما باشد، اگرچه تفاوت پتانسیل پردازشی دو گوشی آنقدرها زیاد نیست و در عمل تقریبا قابل لمس نخواهد بود.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی : دوربین اصلی و سلفی

کیفیت عملکرد دوربین یکی دیگر از اصلی ترین مسائلی است که کاربران در انتخاب و خرید گوشی موبایل توجه ویژه‌ای به آن می‌کنند. دوربین اصلی گوشی Y9 Prime 2019 از سه لنز 16، 8 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide)، اولتراواید (Ultrawide) و عمقی (Depth) هستند. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری با زاویه دید گسترده، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، HDR و قابلیت ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در هر ثانیه هم توسط مجموعه دوربین اصلی این گوشی پشتیبانی می‌شوند. اما در سمت مقابل دوربین اصلی گوشی Xiaomi Redmi Note 8T از چهار لنز مختلف تشکیل شده که به ترتیب 48 مگاپیکسلی واید، 8 مگاپیکسلی اولتراواید، 2 مگاپیکسلی ماکرو (Macro) و 2 مگاپیکسلی عمقی هستند.

قابلیت هایی که توسط دوربین اصلی گوشی ردمی نوت 8T پشتیبانی می‌شوند هم شامل مواردی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری با زاویه دید گسترده، عکسبرداری ماکرو، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، HDR و قابلیت ضبط ویدیو های 4K با نرخ 30 فریم در هر ثانیه خواهند بود. بنابراین با دوربین گوشی شیائومی Redmi Note 8T می‌توانید ویدیوی های 4K و همچنین عکس های ماکرو (بزرگنمایی شده میکروسکوپی) ضبط کنید اما این قابلیت ها توسط دوربین گوشی Y9 Prime 2019 پشتیبانی نمی‌شوند. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی کدام گوشی وضعیت بهتری دارد؟

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی

 

در مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی مشخص شد که تقریبا در اغلب مواقع کیفیت عملکرد دوربین اصلی نماینده شیائومی یک سر و گردن بالاتر از کیفیت عملکرد دوربین نماینده هوآوی قرار می‌گیرد. گذشته از قابلیت هایی مثل امکان عکسبرداری ماکرو، امکان ضبط عکس های 48 مگاپیکسلی و امکان ضبط ویدیو های 4K که توسط دوربین نماینده شیائومی پشتیبانی می‌شوند اما هوآوی وای 9 پرایم 2019 از آن پشتیبانی نمی‌کند، کیفیت عملکرد دوربین اصلی نماینده شیائومی در ضبط عکس های عادی در شرایط یکسان هم بیشتر از گوشی هوآوی Y9 Prime 2019 خواهد بود. ضبط جزئیات بیشتر، شادابی بهتر رنگ ها و دقت بالاتر در ضبط عکس های پرتره به خوبی در بررسی دوربین اصلی دو گوشی قابل درک بود.

در محیط های با نور کم و تاریک کیفیت عملکرد دوربین هر دو اسمارتفون مورد نظر افت می‌کند و در اینگونه شرایط تقریبا بازده یکسانی از سمت هر دوی آن ها ارائه می‌شود. اما دوربین سلفی آن ها چطور خواهد بود؟ دوربین اصلی گوشی ردمی Note 8T از یک لنز 13 مگاپیکسلی واید تشکیل شده که از قابلیت هایی مثل HDR، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره سلفی و ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی Huawei Y9 Prime 2019 که از نوع پاپ آپ است یک لنز 16 مگاپیکسلی دارد و از قابلیت ضبط عکس های سلفی پرتره و ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی

 

در مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی مشخص شد از نظر دوربین سلفی خیلی تفاوت محسوسی مابین کیفیت عملکرد لنزهای دو گوشی وجود ندارد و هر دو تقریبا بازده یکسانی را ارائه می‌کنند، بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که از نظر دوربین گوشی شیائومی Redmi Note 8T کیفیت عملکرد بهتری در مقایسه با گوشی هوآوی Y9 Prime 2019 دارد. ضمن اینکه دوربین این گوشی از سه قابلیت خاص پشتیبانی به عمل می‌آورد که در دوربین نماینده هوآوی ارائه نمی‌شوند. این سه قابلیت به ترتیب شامل عکسبرداری 48 مگاپیکسلی، ضبط ویدیو های 4K و امکان ضبط عکس های ماکرو می‌شود. پس اگر به کیفیت عملکرد دوربین اهمیت می‌دهید، مطمئنا گوشی ردمی Note 8T گزینه خرید بهتری برای شماست.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی : باتری و شارژدهی

شرکت هوآوی برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی وای 9 پرایم 2019 از یک باتری لیتیوم پلیمری 4000 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده است. جالب است بدانید که باتری گوشی Redmi Note 8T شیائومی هم دقیقا خصوصیات مشابه دارد و یک باتری لیتیوم پلیمری 4000 میلی آمپر ساعتی خواهد بود. در بررسی دو گوشی مشخص شد که قدرت شارژدهی باتری هر دوی آن ها تقریبا وضعیت یکسانی دارد و باتری هر دو گوشی با یک مرتبه شارژ تقریبا 1 الی 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را برای یک کاربر معمولی تامین می‌کنند. طبیعتا مقدار دقیق شارژدهی باتری آن ها به نوع استفاده کاربر از دستگاه وابسته خواهد بود.

متاسفانه قابلیت شارژ سریع توسط گوشی Y9 Prime 2019 پشتیبانی نمی‌شود و این مسئله یکی از نقاط ضعف آن خواهد بود، اما در سمت مقابل شارژر اورجینال گوشی Redmi Note 8T یک شارژر 18 واتی است و بدین ترتیب دستگاه از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی به عمل می‌آورد. به همین سبب فول شارژ باتری نماینده شیائومی تقریبا در مدت زمان 70 دقیقه قابل انجام خواهد بود اما فول شارژ باتری گوشی هوآوی وای 9 پرایم 2019 تقریبا تا 100 دقیقه طول می‌کشد. پس اگر به سرعت شارژ باتری اهمیت می‌دهید، گوشی شیائومی ردمی نوت 8 تی گزینه خرید بهتری برای شماست.

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی

 

مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی : قیمت و ارزش خرید

از نظر قیمت خیلی تفاوت عمده و محسوسی مابین دو گوشی مورد نظر وجود ندارد اما به هر حال قیمت از اصلی ترین معیارهای خرید کاربران است و باید در مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی به آن پرداخته شود. نسخه مجهز به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی گوشی وای 9 پرایم 2019 هم اکنون (در زمان تدوین این مطلب) در بازار کشورمان با قیمتی در حدود 4 میلیون تومان موجود است و در سمت دیگر نسخه مجهز به رم 4 و حافظه 64 گیگابایتی گوشی ردمی نوت 8T قیمتی در حدود 4.4 میلیون تومان دارد. بنابراین تفاوت قیمت مابین این دو گوشی ناچیز و قابل چشم پوشی خواهد بود.

اما کدامیک از آن ها ارزش خرید بیشتری دارند؟ به عقیده ما با توجه به قیمتی که برای این دو اسمارتفون در نظر گرفته شده، هر دوی آن ها در رده کیفی خودشان از بهترین های بازار هستند و ارزش خرید بالایی دارند. اما اگر از دید مقایسه‌ای به موضوع نگاه کنیم می‌توان با توجه به برخی ویژگی ها از قبیل بهره‌مندی از قاب پشت شیشه‌ای، قدرت پردازشی بهتر، دوربین بهتر و پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع، گوشی ردمی نوت 8 تی شیائومی را گزینه خرید بهتری در مقایسه با هوآوی Y9 Prime 2019 محسوب کرد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به مقایسه ردمی نوت 8T شیائومی با وای 9 پرایم 2019 هوآوی پرداختیم. هر دو گوشی مذکور با توجه به قیمتی که دارند از گوشی های عالی و خوش ساخت موجود محسوب می‌شوند و طبیعتا ارزش خرید بالایی خواهند داشت. اما در مجموع با توجه به برخی ویژگی های خاص و برتری های گوشی Redmi Note 8T نسبت به هوآوی Y9 Prime 2019 ما خرید آن را ترجیح داده و به شما پیشنهاد می‌کنیم. با این حال مطمئن هستیم از خرید هوآوی وای 9 پرایم 2019 هم پشیمان نمی‌شوید.

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L : اقتصادی و کاربر پسند

با نفوذ اینترنت و ارتباطات دیجیتال به زندگی شهری، وجود یک شبکه پایدار و کارا بیش‌تر از همیشه اهمیت پیدا کرد. امروز می‌توان گفت که کلیه خدمات زندگی انسان بر بستر شبکه شکل می‌گیرد؛ هرچند که به واسطه محدود بودن متخصصان این حوزه، آگاهی مردم نسبت به این بستر بسیار کم می‌باشد. سوئیچ شبکه یکی از مهم ترین قطعات شبکه است که بدون استفاده از آن، ساخت شبکه تقریبا غیرممکن خواهد بود. سوییچ‌ها عملکردی شبیه به هاب دارند، با این تفاوت که بسته‌های ارسالی به‌طورکلی از یک دستگاه به همه‌ی پورت‌ها ارسال می‌شود و همه‌ی دستگاه های دیگر هم این بسته‌ها را دریافت می‌کنند. اکنون که با اهمیت و کاربرد سوئیچ‌های شبکه آشنا شدید؛ ممکن است که به فکر خرید سوئیچ شبکه متناسب با نیازتان افتاده باشید. سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L، یک سوئیچ مدیریتی (قابل برنامه‌ ریزی) با برخورداری از 2 پورت uplink است که به واسطه قیمت مناسب و عملکرد راضی کننده، جز پرفروش‌ترین سوئیچ‌های ایران می‌باشد. اگر تصمیم به خرید سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960-24TC-L گرفته‌اید؛ در ادامه با نقد و بررسی تخصصی این محصول در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L : معرفی اجمالی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L

 

برند سیسکو (Cisco) در میان تولیدکنندگان تجهیزات شبکه، برندی نام آشناست. این کمپانی آمریکایی با ارائه‌ محصولاتی بسیار باکیفیت و مطابق با استاندارهای روز جهانی توانسته به خوبی کاربران شبکه را جذب محصولات خود نموده و بازار را برای سایر رقیبان محدود نماید. تولیدات سیسکو در ابتدا به روترهای چند پروتکله محدود می‌شد اما امروزه سوئیچ‌های شبکه، فایروال‌ها (Firewall) و روترهای متنوع این شرکت در هر صنعتی که نیاز به یک شبکه کامپیوتری و نظارتی دارد، دیده می‌شود. سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L، یک سوئیچ شبکه مدیریتی با پورت‌های ارتباطی 10/100 مگابایت بر ثانیه می‌باشد که از پس پروژه‌هایی با نیاز سرعت متوسط به خوبی برخواهد آمد. این سوئیچ شبکه به واسطه برخورداری از حافظه رم 64 مگابایتی خود قادر به ذخیره دستورات محدودی خواهد بود که می‌تواند عملکرد شبکه شما را بسیار بهبود ببخشد. در ادامه با بررسی جزبه‌جز سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960-24TC-L، با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L : طراحی و ساختار

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L

 

برای بررسی طراحی در سوئیچ‌های شبکه، تنها ابعاد و محل قرارگیری رابط کاربری و پورت‌های شبکه حائز اهمیت می‌باشند؛ چرا که سوئیچ درون رک قرار گرفته و ظاهر آن در معرض دید نیست. در نمای روبرویی شاهد 24 پورت سوئیچ دیتا هستیم که در باکس‌های 12 عددی قرار گرفته‌اند. این پورت‌ها از نوع 10/100 مگابایت بر ثانیه می‌باشند که از سرعت قابل قبولی برخوردار هستند ولی نسبت به سایر سوئیچ‌های شبکه از استاندارد پایین‌تری بهره می‌برند. در سمت راست این محصول یک محفظه برای استفاده از uplink ports های مختلف شبکه قرار گرفته که می‌توان 2 جفت پورت SFP را در این بخش تعبیه کرد. لازم به ذکر است که برای استفاده از آپلینک‌های مختلف مجبور به خرید آن‌ها خواهید بود و در حالت عادی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L فاقد هرگونه آپلینک می‌باشد. پیش از آنکه به سراغ نمای کلی دستگاه برویم؛ نگاهی هم به سمت چپ قسمت جلویی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L خواهیم داشت که چراغ‌های اعلان این سوئیچ در آن قسمت قرار گرفته‌اند. این چراغ‌ها وضعیت کلی دستگاه همچون: اتصالات، وضعیت اجرای دستورات، وضعیت نیرو و همچنین جزئیات مربوط به انتقال اطلاعات را در اختیار شما خواهند گذاشت.

این سوئیچ شبکه در ابعادی معادل 44.5x23.6x4.4 سانتی متر طراحی شده و وزنی معادل 3.6 کیلوگرم دارد. همانطور که از ابعاد معرفی شده نمایان است؛ سوئیچ شبکه سیسکو Cisco WS-C2960-24TC-L رک مونت (Rackmount) بوده و به راحتی در رک‌های استاندارد فیکس می‌شود. در نمای پشتی این سوئیچ شبکه شاهد یک ورودی جریان الکتریکی هستیم که جهت تامین انرژی مصرفی سوئیچ تعبیه شده است. خوشبختانه سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L به یک ورودی برق اضطراری مجهز بوده و شما به عنوان طراح شبکه می‌توانید از برقراری دائم انرژی موردنیاز این سوئیچ اطمینان داشته باشید. در طرف دیگر پورت پاور، شاهد پورت‌ کنسول (Console) هستیم که به جهت کانفینگ سوئیچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیه پورت‌های نام برده، در بخش بعد معرفی شده و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L : پورت‌های ارتباطی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L

 

شیرازه اصلی هر سوئیچ را پورت‌های سوئیچینگ تشکیل می‌دهند. کلیه ارتباطات سوئیچ شبکه با بستر بیرونی از طریق پورت‌های به کار رفته در آن شکل می‌گیرند. در مجموع سه پورت مختلف در سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960-24TC-L دیده می‌شود که عبارتند از :

پورت‌های سوئیچینگ : سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L به 24 پورت سوئیچینگ مجهز شده است. حداکثر سرعت پشتیبانی شده به وسیله این پورت‌ها 100 مگابایت می‌باشد؛ که به همین دلیل به این پورت‌ها «10/100» می‌گویند. متاسفانه پورت‌های به کار رفته در این سوئیچ از قابلیت PoE پشتیبانی نمی‌کنند و نسبت به سایر سوئیچ‌های موجود در بازار از استاندارد سرعت پایین‌تری برخوردار هستند.

پورت‌های UPlink : در کنار 24 پورت سوئیچینگ 10/100، دو جفت پورت SFP Combo هم بر روی سوئیچ WS-C2960-24TC-L سیسکو قابل استفاده خواهد بود. وجود پورت‌های SFP یک امتیاز مثبت برای هر سوئیچ شبکه محسوب می‌شود. چرا که بسیاری از مدیران شبکه در مورد بستر شبکه آینده ‌نگری دارند و به همین دلیل سوئیچ و یا روتری انتخاب می‌کنند که درگاه SFP داشته باشد تا اگر در آینده زیرساخت فیبر نوری را داشته باشند بتوانند سوییچ را به شبکه متصل کنند. البته این برتری برای شما بدون هزینه نخواهید بود و همان طور که مشخص است؛ سوئیچ‌های دارای پورت SFP همچون سوئیچ Cisco WS-C2960-24TC-L از قیمت بیشتری نسبت به سایر سوئیچ‌ها برخوردار هستند. امروزه کانکتورهای SFP به پورت‌های فیبری بسیار محبوب و متداول تبدیل شده‌اند و وجود این پورت‌ها ارزش خرید سوییچ شبکه سیسکو WS-C2960-24TC-L را بسیار بالا برده است.

پورت Console : در قسمت پشتی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L، در طرف دیگر ورودی نیرو، پورت کنسول دیده می‌شود. تبادل دستورات مدیر شبکه با سوئیچ از طریق پورت کنسول انجام خواهد شد. ارتباط سیستم شخصی یا لپ تاپ مسئول شبکه با سوئیچ، به واسطه یک کابل آبی فیروزه‌ای یا مشکی به نام کابل Console صورت می‌گیرد. یک سر کابل کنسول سوکت RJ45 قرار دارد و سر دیگر آن سوکت RS232 می‌باشد. قسمت RJ45 به پورت Console متصل می‌شود و طرف RS232 به PC که قرار است با استفاده از آن سوئیچ را Configure کنیم، متصل خواهد شد. مباحث راجع به این پورت‌ها بسیار گسترده است که ما متناسب با نیاز این نقد و بررسی به برخی از آن‌ها پرداختیم. شما می‌توانید با جستجوی بیشتر، به اطلاعات بیشتری در این باره دست یابید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L : نکات تکمیلی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L

 

ظرفیت سوییچینگ در این محصول شرکت سیسکو برابر با 32 گیگابایت بر ثانیه است. این میزان از پهنای باند برای استفاده تعدادی زیادی از ابزار شبکه و دوربین‌های مداربسته متصل به شبکه مطلوب است و کاربر را از این بابت با مشکلی روبرو نمی‌کند. خوشبختانه سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960-24TC-L به یک درگاه منبع تغذیه اضطرای مجهز شده است؛ پس اگر این سوئیچ در شبکه شما از نقشی حیاتی برخوردار است، حتما از این درگاه استفاده کنید و یک منبع انرژی دیگر را به این سوئیچ شبکه متصل نمایید. از دیگر ویژگی‌های سوئیچ 24 پورت Cisco WS-C2960-24TC-L می‌توان به استانداردهای آن اشاره کرد. گواهی‌نامه CE نماد بازرگانی است که نشان می‌دهد این سوئیچ کمپانی Cisco مورد تائید اتحادیه اروپاست و خرید و فروش آن در این حوزه مجاز است. استاندارد RoHS که مخفف عبارت «Restriction of Hazardous Substances» استانداردی است که استفاده از برخی مواد خطرناک را محدود می‌سازد. این استاندارد فقط به دستگاه هایی اعطا می‌شود که در ساخت آن از مواد سمی و خطرناک استفاده نشده و قابل بازیافت هستند. استاندارد FCC که مخفف عبارت «Federal Communications Commission» نشانگر این است که این سوئیچ شبکه با استانداردهای «کمیسیون ارتباطات فدرال» ایالات‌ متحده سازگار است و تداخلات الکترونیکی غیر استاندارد ندارد.

 

نتیجه نهایی :

اگر اجرای شبکه‌ای به شما سپرده شده که سرعت انتقال در آن زیاد مهم نیست و مدیریت شبکه از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است؛ خرید سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. برخورداری از 24 پورت سوئیچینگ، در کنار 2 پورت SFP و قابل مدیریت بودن این سوئیچ را می‌توان بهترین ویژگی‌های این محصول دانست. در نهایت قیمت سوئیچ سیسکو WS-C2960-24TC-L را می‌توان آخرین نقطه عطف این محصول سیسکو دانست؛ چرا که قیمت گذاری صورت گرفته برای این سوئیچ شبکه بسیار منصفانه بوده و ارزش خرید آن را بالابرده است.

در آخر پیشنهاد می‌کنم اگر بنا به هر دلیلی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960-24TC-L را مناسب خود نمی‌دانید؛ با مراجعه به لیست سوئیچ‌های شبکه، نسبت به بررسی و مقایسه سایر سوئیچ‌های شبکه موجود در فروشگه اینترنتی هدف اقدام نمایید.

 

نقاط قوت :

  • قابل مدیریت بودن سوئیچ
  • برخورداری از 2 جفت پورت SFP
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف :

  • عدم استفاده از پورت‌های PoE
  • پایین بودن سرعت پورت‌های سوئیچینگ، نسبت به استاندارد روز

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S : یک انتخاب ایده آل!

در برخی پروژه‌های شبکه حجم اطلاعات و اجزای شبکه محدود است ولی نیاز مدیریتی بالایی برای پروژه در نظر گرفته می‌شود. در این گونه پروژه‌ها با یک لحظه اختلال در شبکه ممکن است خسارات جبران ناپذیری به صاحب پروژه وارد شود. در این گونه مسائل طراح شبکه سعی می‌کند که از قطعاتی با توان پردازشی بالا و به روز استفاده نماید، که احتمال بروز خطا در آن‌ها بسیار کم است. سوئیچ شبکه به عنوان یکی از اجزای بسیار مهم شبکه، باید از توان دستوربرداری بالایی برخوردار باشد تا بتوان از اجرای درست وظایف مربوط به شبکه مطمئن شد. سوییچ‌ها عملکردی شبیه به هاب دارند، با این تفاوت که بسته‌های ارسالی به‌طورکلی از یک دستگاه به همه‌ی پورت‌ها ارسال می‌شود و همه‌ی دستگاه‌های دیگر هم این بسته‌ها را دریافت می‌کنند. سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS C3750E 24PD S را می‌توان یکی از هوشمند ترین سوئیچ‌های موجود در بازار ایران دانست. برخورداری از 24 پورت 10/100/1000 مگابایت بر ثانیه در کنار پشتیبانی از سیستم مدیریتی 3 لایه و بسیاری از قابلیت‌های دیگر سبب شده تا این سوئیچ شبکه با کیفیت برای مدیران شبکه بسیار جذاب باشد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری درباره سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S هستید؛ با نقد و بررسی این محصول در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S : معرفی اجمالی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S

 

برند سیسکو (Cisco) را می‌توان یکی از نام آشناترین برندهای حوزه تجهیزات شبکه دانست. این کمپانی آمریکایی با ارائه‌ محصولاتی بسیار باکیفیت و مطابق با استاندارهای روز جهانی توانسته به خوبی کاربران شبکه را جذب محصولات خود نموده و بازار را برای سایر رقیبان محدود نماید. تولیدات سیسکو در ابتدا به روترهای چند پروتکله محدود می‌شد اما امروزه سوئیچ‌های شبکه، فایروال‌ها (Firewall) و روترهای متنوع این شرکت در هر صنعتی که نیاز به یک شبکه کامپیوتری و نظارتی دارد، دیده می‌شود. همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم؛ سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T قابل مدیریت می‌باشد. سوییچ‌های مدیریتی قابلیت کانفیگ ‌شدن و برنامه ‌ریزی تنظیمات خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با خرید سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750X 48T S قادر خواهید بود تا دستورات مشخصی را در حافظه 256 مگابایتی این محصول ذخیره کنید و بسیاری از مشکلات شبکه را با همین کار ساده برطرف نمایید. علاوه بر این، سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S از قابلیت انتقال نیروی الکتریکی بر بستر کابل اترنت (PoE) نیز پشتیبانی می‌کند که این ویژگی سبب برتری این سوئیچ شبکه بر بسیاری از رقبای خود می‌باشد.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S : طراحی و ساختار

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S

 

برای بررسی طراحی در سوئیچ‌های شبکه، تنها ابعاد و محل قرارگیری رابط کاربری و پورت‌های شبکه حائز اهمیت می‌باشند؛ چرا که سوئیچ درون رک قرار گرفته و ظاهر آن در معرض دید نیست. در نمای روبرویی شاهد 24 پورت سوئیچ دیتا هستیم که در باکس‌های 12 عددی قرار گرفته‌اند. این پورت‌ها از نوع 10/100/100 Mb/s می‌باشند که در مبحث بعدی به طور مفصل در این باره توضیح خواهیم داد. در سمت راست این محصول یک محفظه برای استفاده از uplink ports شبکه های مختلف قرار گرفته که می‌توان 2 جفت پورت SFP را در این بخش تعبیه کرد. لازم به ذکر است که برای استفاده از آپلینک‌های مختلف مجبور به خرید آن‌ها خواهید بود و در حالت عادی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S فاقد هرگونه آپلینک می‌باشد.

این سوئیچ شبکه در ابعادی معادل 46x44.5x44.5 سانتی متر طراحی شده و وزنی معادل 8.3 کیلوگرم دارد. همانطور که از ابعاد معرفی شده نمایان است؛ سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S رک مونت (Rackmount) بوده و به راحتی در رک‌های استاندارد فیکس می‌شود. در نمای پشتی این سوئیچ شبکه شاهد یک ورودی جریان الکتریکی هستیم که جهت تامین انرژی مصرفی سوئیچ تعبیه شده است. متاسفانه سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S فاقد ورودی برق ضروری بوده و شما به عنوان طراح شبکه باید از برقراری دائمی جریان الکتریکی اطمینان حاصل کنید. در طرف دیگر پورت پاور، شاهد پورت‌های استک (Stack) و کنسول (Concole) هستیم که به ترتیب جهت کانفینگ سوئیچ و همگام سازی شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی مهم ترین بخش سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S خواهیم پرداخت؛ پس تا انتها با همراه باشید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S : پورت‌های ارتباطی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S

 

مهم ترین بخش هر سوئیچ را پورت‌های سوئیچینگ تشکیل می‌دهند. کیفیت و قیمت سوئیچ شبکه به عواملی همچون تعداد پورت‌ها، کیفیت پورت‌ها و تکنولوژی به کار رفته در هر پورت وابسته است. به طور کلی 4 نوع پورت مختلف در سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S مورد استفاده قرار گرفته است که در پایین به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

پورت‌های سوئیچینگ : سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S به 24 پورت سوئیچینگ مجهز شده است. خوشبختانه پورت‌های به کار رفته در این سوئیچ از قابلیت PoE پشتیبانی می‌کنند؛ که به همین دلیل گاها به آن‌ها پورت PoE نیز گفته می‌شود. واژه POE مخفف عبارت Power over Ethernet است و نشان می‌دهد که این پورت‌ها امکان انتقال توان الکتریکی بر بستر کابل شبکه را دارا هستند. این پورت‌ها به کابل‌های شبکه این قابلیت را می‌دهند که بتوانند همانند کابل‌های برق عمل کنند و توان موردنیاز اجزای شبکه را تأمین کنند. به‌عنوان‌مثال اگر بخواهید یک دوربین نظارتی تحت شبکه را با یک کابل شبکه (بدون کابل‌کشی برق) در خارج ساختمان نصب و راه‌اندازی کنید نیازمند PoE هستید. زمانی متوجه اهمیت این قابلیت خواهید شد، که به دلیل بهره مندی سوئیچ سیسکو WS C3750E 24PD S از پورت‌های PoE به میزان قابل توجهی در هزینه‌هایتان صرفه جویی خواهد شد و حجم کار شما نیز پایین‌تر خواهد آمد.

پورت‌های UPlink : در کنار 20 پورت PoE، دو جفت پورت SFP Combo هم بر روی سوئیچ WS C3750E 24PD S سیسکو قابل استفاده خواهد بود. وجود پورت‌های SFP یک امتیاز مثبت برای هر سوئیچ شبکه محسوب می‌شود. چرا که بسیاری از مدیران شبکه در مورد بستر شبکه آینده‌نگری دارند و به همین دلیل سوئیچ و یا روتری انتخاب می‌کنند که درگاه SFP داشته باشد تا اگر در آینده زیرساخت فیبر نوری را داشته باشند بتوانند سوییچ را به شبکه متصل کنند. البته این برتری برای شما بدون هزینه نخواهید بود و همان طور که مشخص است؛ سوئیچ‌های دارای پورت SFP همچون سوئیچ Cisco WS C3750E 24PD S از قیمت بیشتری نسبت به سایر سوئیچ‌ها برخوردار هستند. امروزه کانکتورهای SFP به پورت‌های فیبری بسیار محبوب و متداول تبدیل شده‌اند و وجود این پورت‌ها ارزش خرید سوییچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S را بسیار بالا برده است.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S

 

پورت‌های Stack : پورت‌های استک برای برقراری ارتباط میان سوئیچ‌ها تعبیه شده‌اند. وجود این پورت‌ها سبب برقراری قابلیتی به نام Switch Stacking در سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S خواهند شد. سوئیچ هایی که از قابلیت سوئیچ استک پشتیبانی می‌کنند، با کابل کوتاه مخصوص استک کردن سوئیچ ها که Stack Cable نیز نام دارد به هم متصل میشوند. یکی از بهترین مزایایی که در Stack کردن سوئیچ ها وجود دارد این است که ما با متصل کردن چند سوئیچ Stackable، در واقع مجموعه سوئیچ های درون شبکه را عملا به یک سوئیچ واحد تبدیل میکنیم. با استفاده از این قابلیت فوق العاده ما امکان این را داریم تا مدیریت متمرکز را تنها با استفاده از یک آدرس IP روی تمامی سوئیچ های موجود در شبکه داشته باشیم. از مزایای استفاده از Stacking سوئیچ‌ها میتوان به سهولت در مدیریت از راه دور سوئیچ‌ها ، کنترل بهتر شبکه ، انعطاف پذیری در توسعه شبکه و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

پورت Console : ارتباط مدیر شبکه با سوئیچ از طریق پورت کنسول صورت می‌گیرد. سوئیچ Cisco WS C3750E 24PD S دارای یک پورت است که بر روی آن Console نوشته شده است. ارتباط سیستم شخصی یا لپ تاپ مسئول شبکه با سوئیچ به واسطه، یک کابل آبی فیروزه‌ای یا مشکی به نام کابل Console صورت خواهد گرفت. یک سر کابل کنسول سوکت RJ45 قرار دارد و سر دیگر آن RS232 می‌باشد. قسمت RJ45 به پورت Console متصل می‌شود و طرف RS232 به PC که قرار است با استفاده از آن سوئیچ را Configure کنیم، متصل خواهد شد. مباحث راجع به این پورت‌ها بسیار گسترده است که ما متناسب با نیاز این نقد و بررسی به برخی از آن‌ها پرداختیم. شما می‌توانید با جستجوی بیشتر، به اطلاعات بیشتری در این باره دست یابید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S : نکات تکمیلی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S

 

ظرفیت سوییچینگ در این محصول شرکت سیسکو برابر با 128 گیگابایت بر ثانیه است. این میزان از پهنای باند برای استفاده تعدادی زیادی از ابزار شبکه و دوربین‌های مداربسته متصل به شبکه مطلوب است و کاربر را از این بابت با مشکلی روبرو نمی‌کند. در خاطر داشه باشید که سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S فاقد منبع تغذیه اضافیست؛ پس اگر این سوئیچ در شبکه شما از نقشی حیاتی برخوردار است، حتما به فکر یک منبع انرژی اضطراری باشید. سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S به جدیدترین تکنولوژی‌های این شرکت همچون سیستم عامل Cisco IOS Software CLI مجهز شده است. رابط کاربری این سیستم عامل Telent نام دارد و کار کردن با این سوئیچ شبکه را بسیار آسان‌تر از قبل کرده است. از دیگر ویژگی‌های سوئیچ 24 پورت سیسکو WS C3750E 24PD S می‌توان به استانداردهای آن اشاره کرد. گواهی‌نامه CE نماد بازرگانی است که نشان می‌دهد این سوئیچ کمپانی Cisco مورد تائید اتحادیه اروپاست و خریدوفروش آن در این حوزه مجاز است. استاندارد RoHS که مخفف عبارت «Restriction of Hazardous Substances» استانداردی است که استفاده از برخی مواد خطرناک را محدود می‌سازد. این استاندارد فقط به دستگاه‌هایی اعطا می‌شود که در ساخت آن از مواد سمی و خطرناک استفاده نشده و قابل بازیافت هستند. استاندارد FCC که مخفف عبارت «Federal Communications Commission» نشانگر این است که این سوئیچ شبکه با استانداردهای «کمیسیون ارتباطات فدرال» ایالات‌ متحده سازگار است و تداخلات الکترونیکی غیر استاندارد ندارد.

 

نتیجه نهایی :

اگر اجرای پروژه‌ای سنگین با نیازهای مدیریتی بالا را در ذهن دارید؛ خرید سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S را می‌توان یکی از بهترین پیشنهادات برای عملکرد سوئیچینگ دانست. برخورداری از 24 پورت PoE در کنار ویژگی‌هایی همچون Stackable بودن این سوئیچ و بهره مندی از پورت SFP combo سبب می‌شود تا قیمت سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S بسیار منصفانه به نظر برسد. با استفاده از رابط کاربری جدید سیسکو در کنار ویژگی‌هایی که در سرتاسر این بررسی به آن‌ها اشاره کردیم؛ قادر خواهید بود تا به راحتی شبکه‌ای کارآمد و پویا تهیه نمایید.

در آخر پیشنهاد می‌کنم اگر بنا به هر دلیلی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S را مناسب خود نمی‌دانید؛ با مراجعه به لیست سوئیچ‌های شبکه، نسبت به بررسی و مقایسه سایر سوئیچ‌های شبکه موجود در فروشگه اینترنتی هدف اقدام نمایید.

 

نقاط قوت :

  • برخورداری از پورت‌های PoE
  • پشتیبانی از ماژول پورت‌های UpLink
  • قابلیت ایجاد یک کلاستر سوئیچینگ با استفاده از پورت‌های Stack
  • طول عمر بالای محصولات سیسکو

 

نقاط ضعف :

  • عدم ارائه قابلیت کنترل از راه دور
  • عدم ارائه ماژول‌ها، همراه با اقلام داخل جعبه

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی

دو گوشی وان پلاس 6 تی (OnePlus 6T) و میت 20 هوآوی (Huawei Mate 20) از آن دسته گوشی های اندرویدی با کیفیت و خوش ساختی هستند که تقریبا در یک رده قیمتی قرار دارند و انتخاب یکی از آن ها می‌تواند کار سختی باشد. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی بپردازیم و مشخص کنیم کدامیک از این دو ارزش خرید بیشتری دارند. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی : مقدمه

در اواخر سال 2018 شاهد رونمایی از گوشی های متعددی بودیم اما در این بین هوآوی Mate 20 و همچنین گوشی وان پلاس 6T جایگاه خاصی داشتند چون در مقایسه با کارایی و کیفیت ساخت خودشان قیمت رقابتی ارائه می‌کردند و به همین سبب خیلی زود در بین کاربران محبوب شدند. قیمت Huawei Mate 20 تقریبا با قیمت OnePlus 6T برابری می‌کند و این دو گوشی را می‌توان از این نظر در یک رده در نظر گرفت، اگرچه تفاوت چند صد هزار تومانی مابین قیمت نسخه پایه آن ها وجود دارد. اما سوال اصلی این است که کدامیک از این دو گوشی گزینه خرید بهتری هستند؟

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی بپردازیم و مشخص کنیم که خرید کدامیک از این دو اسمارتفون می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد. اگر بودجه‌ای در حدود 11 میلیون تومان را در حال حاضر (در زمان تدوین این مطلب) برای خرید یک گوشی اندرویدی با کیفیت و خوش ساخت اختصاص داده‌اید، هم Mate 20 هوآوی و هم OnePlus 6T می‌توانند از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان باشند. سعی می‌کنیم این دو گوشی را فقط در زمینه های اصلی با هم مقایسه کنیم و از ورود به جزئیات صرف نظر نماییم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

با اولین نگاه به دو گوشی نام برده شده متوجه خواهید شد که هر یک از آن ها تقریبا از زبان طراحی و ظاهر منحصر به فرد خودشان بهره می‌برند، اگرچه برخی از المان های اصلی طراحی آن ها مشابه و یکسان است. هوآوی میت 20 کمی عریض تر از گوشی وان پلاس 6T به نظر می‌رسد، اما طول و ضخامت بدنه دو گوشی خیلی تفاوت محسوسی در مقایسه با یکدیگر ندارد. ابعاد بدنه نماینده هوآوی 8.3 در 77.2 در 158.2 میلیمتر است و بدنه نماینده وان پلاس هم ابعاد 8.2 در 74.8 در 157.5 میلیمتری را ارائه می‌کند. گوشی میت 20 حدود 185 گرم وزن دارد و وزن وان پلاس 6 تی هم تقریبا 188 گرم خواهد بود. پس از نظر ابعاد و اندازه خیلی تفاوت خاصی مابین آن دو دیده نمی‌شود و فقط عریض تر بودن Mate 20 قابل درک است. فریم اصلی هر دو گوشی از آلومینیوم تشکیل شده و قاب پشت و پنل جلوی آن ها هم با شیشه گوریلاگلس پوشانده می‌شود.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی

 

در مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی مشخص شد که شیشه گوریلاگلس قاب دو گوشی از مقاومت خوبی برخوردار بوده و خیلی راحت روی آن خط و خش ایجاد نمی‌شود، اما با این توصیه داریم برای محافظت از قاب هر دو محصول از گلس محافظ قاب پشت و همچنین گلس ال سی دی استفاده کنید. وقتی از نمای رو به رو به دو گوشی نام برده شده نگاه کنید، سبک طراحی نمایشگر آن ها کاملا مشابه به نظر می‌رسد. صفحه نمایش هر دو گوشی بدون حاشیه بوده و در قسمت فوقانی خود یک زائده کوچک یا به اصطلاح ناچ (Notch) دارد که لنز دوربین سلفی دستگاه را در بر می‌گیرد.

قسمت زیرین صفحه نمایش گوشی وان پلاس 6T قابلیت اسکن انگشت را دارد و به خوبی می‌تواند تایید هویت کاربر را در شرایط گوناگون، فقط با قرار دادن انگشت بر روی صفحه نمایش موبایل انجام دهد. در سمت مقابل هوآوی Mate 20 از یک اسکنر انگشت فیزیکی بهره می‌برد که روی قاب پشت آن نصب شده و کیفیت عملکرد آن هم مطلوب است. پس اگر به گوشی هایی علاقه دارید که اسکنر داخل نمایشگر داشته باشند، وان پلاس 6T این ویژگی را ارائه کرده اما میت 20 هوآوی از آن بهره‌مند نیست.

قاب پشت دو گوشی هم تقریبا از یک زبان طراح یکسان اما با جزئیات متفاوت تشکیل می‌شود. شیشه‌ای بودن قاب پشت Mate 20 و OnePlus 6T سبب شده که این بخش از بدنه آن ها براق، جذاب و بسیار شیک به نظر برسد. لنزهای دوربین اصلی دو گوشی در بخش فوقانی قاب پشت آن ها و با سبکی متفاوت نسبت به هم تعبیه شده‌اند و همانطور که گفتیم نماینده هوآوی یک اسکنر انگشت فیزیکی هم در این قسمت از بدنه خود دارد که در وان پلاس 6T دیده نمی‌شود. ضمنا هر دو گوشی مذکور از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کنند.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی

 

نکته بعدی که بد نیست در مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی به آن اشاره کنیم مربوط به بهره‌مندی نماینده هوآوی از جک 3.5 میلیمتری هندزفری و عدم ارائه آن در گوشی OnePlus 6T می‌شود. اما با در دست گرفتن کدام گوشی حس بهتری به کاربر منتقل می‌شود؟ هر دو گوشی از کیفیت ساخت خوبی برخوردارند و ظاهری زیبا را ارائه می‌کنند، اگرچه به عقیده ما بهتر بود گوشی هایی در این رده قیمت حتما از استاندارد ضد آب هم پشتیبانی می‌کردند! با دست گرفتن هر دو گوشی حس خوبی به شما منتقل می‌شود و اصطلاحا هر دو محصول خوش دست هستند. اینکه ظاهر و سبک طراحی کدامیک از آن ها بیشتر مورد پسندتان است یک امر سلیقه‌ای خواهد بود و تصمیم گیری قطعی مبنی بر باید توسط خود شما انجام گیرد، چون از نظر فنی تفاوت خیلی زیادی مابین سبک طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت آن ها وجود ندارد.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی : صفحه نمایش

سبک طراحی صفحه نمایش دو گوشی OnePlus 6T و هوآوی Mate 20 خیلی تفاوتی با هم ندارد و هر دو گوشی در این زمینه از سبک طراحی مدرن و پرمخاطب روز بهره می‌برند. نمایشگری که در گوشی میت 20 بکار رفته یک نمایشگر IPS با اندازه 6.53 اینچ بوده و رزولوشن 2244 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 381 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. در سمت مقابل پنل نمایشگر گوشی OnePlus 6T از نوع Optic AMOLED است و اندازه 6.41 اینچی دارد و رزولوشن آن هم 2340 در 1080 پیکسل خواهید بود تا بتواند تراکم پیکسلی در حدود 402 پیکسل در هر اینچ را ارائه کند.

همانطور که قبلا گفته بودیم روی صفحه نمایش هر دو گوشی با شیشه گوریلاگلس پوشانده شده اما بهتر است حتما یک لایه گلس محافظ ال سی دی بر روی نمایشگر دو گوشی نصب شود. صفحه نمایش هر دو محصول حاشیه های باریکی دارد و طبق آمار نمایشگر Mate 20 تقریبا 88 درصد از کل مساحت پنل جلوی این گوشی را در بر گرفته و این مقدار در گوشی وان پلاس 6T به چیزی در حدود 85 درصد می‌رسد. این امر سبب شده که هر دو گوشی از نمای رو به رو بسیار زیبا، جذاب و شیک به نظر برسند. ضمنا فراموش نکنید که بخش زیرین نمایشگر گوشی OnePlus 6T از قابلیت اسکن انگشت کاربر پشتیبانی به عمل می‌آورد.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی

 

در مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی مشخص شد که کیفیت عملکرد صفحه نمایش هر دو گوشی بسیار خوب است. بزرگ بودن نمایشگر آن ها یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت دو محصول خواهد بود که انجام کارهایی مثل وبگردی و تماشای فیلم یا کلیپ های ویدیوی یوتیوب را به مراتب لذت‌بخش‌تر می‌کند. اگر به گوشی های با نمایشگر بزرگ و بدون حاشیه علاقه دارید، مطمئن باشید از خرید هوآوی Mate 20 یا وان پلاس 6T پشیمان نخواهید شد. وضوح خوب، شارپنس مطلوب و کنتراست مناسب هم از دیگر ویژگی های مشترک و مطلوب نمایشگر دو گوشی محسوب می‌شود.

صفحه نمایش گوشی های نام برده شده از نظر برایتنس (Brightness) یا شدت روشنایی هم وضعیت بسیار خوبی دارد و بدین ترتیب می‌توان بدون مشکل در محیط های باز و تحت تابش نور محتوای روی آن ها را مشاهده کرد و با گوشی در تعامل بود. برای استفاده بدون مشکل از گوشی در اینگونه محیط ها و شرایط کافیست که شدت روشنایی صفحه نمایش دو اسمارتفون را روی 90 درصد تنظیم کنید. بنابراین دو گوشی نام برده شده از نظر صفحه نمایش هم تقریبا وضعیت مشابه و یکسانی را ارائه می‌کنند و شاید اصلی ترین تفاوت آن ها در این بخش مربوط به پشتیبانی نمایشگر گوشی Mate 20 از قابلیت اسکن انگشت کاربر و عدم پشتیبانی این ویژگی توسط گوشی وان پلاس 6 تی خلاصه شود.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

طبیعتا هم گوشی هوآوی و هم گوشی وان پلاس از سیستم عامل اندروید بهره می‌برند. با توجه به اینکه دو گوشی در یک بازه زمانی یکسانی روانه بازار شده‌اند، جای تعجبی نیست که سیستم عامل پیش فرض نصب شده روی آن ها هم یک نسخه مشابه از اندروید باشد. اندروید 9 پای (Android 9 Pie) به طور پیش فرض روی این دو اسمارتفون نصب است و آپدیت اندروید 10 هم برای هر دوی آن ها منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود و نصب خواهد بود. اما تفاوت اصلی بستر نرم افزاری دو گوشی مربوط به رابط کاربری آن ها می‌شود. نماینده هوآوی از رابط EMUI 9.1 بهره می‌برد و نماینده وان پلاس هم از رابط اختصاصی این شرکت با نام OxygenOS بهره‌مند خواهد بود.

از نظر روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری باید بگوییم که هر دو گوشی وضعیت قابل قبول و مطلوبی دارند. تسک های روزمره از قبیل ارسال و دریافت پیامک، استفاده از برنامه هایی مثل تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و غیره در هر دو گوشی بدون مشکل و لگ قابل انجام است. در مجموع مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی نشان داد که دو گوشی مورد نظر از بستر نرم افزاری روانه و خوبی بهره می‌برند که لگ و تاخیر در آن جایی ندارد. البته باید اشاره کنیم که احتمال بروز لگ و تاخیر در عملکرد دو گوشی صفر درصد نیست و گاها ممکن است لگ هایی هم در عملکرد آن ها دیده شود. این لگ ها عموما زمانی که حافظه داخلی گوشی تحت فشار قرار گرفته و رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند ممکن است نمایان شوند. اما رابط کدام گوشی کاربرپسندتر طراحی شده و وضعیت بهتری را ارائه می‌کند؟ به عقیده ما این مسئله بیشتر به سلیقه شخصی کاربران مربوط می‌شود.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی

 

از نظر سبک و بهینه بودن وضعیت رابط OxygenOS بهتر از EMUI است اما از نظر قابلیت های شخصی سازی و ویژگی های کاربردی، گوشی هوآوی و رابط EMUI وضعیت بهتری دارند. ضمن اینکه رابط هر دو گوشی امکان استفاده دستگاه در حالت تمام صفحه (Full Screen Mode) پشتیبانی به عمل می‌آورد و بدین ترتیب کاربر را از طریق دستورات اشاره‌ای قادر به تعامل با گوشی می‌کند. اما یکی دیگر از قابلیت هایی که در رابط EMUI ارائه شده و شاید برایتان جالب به نظر برسد، قابلیت EMUI Desktop است که چیزی شبیه به قابلیت سامسونگ دکس (Samsung DeX) بوده و امکان اتصال گوشی به صفحه نمایش و استفاده از آن در حالت دسکتاپ مانند را فراهم می‌کند.

در مجموع به عقیده ما ترجیح دادن رابط یکی از دو گوشی نام برده شده به محصول دیگر امری سلیقه‌ای خواهد بود و این شما هستید که باید در مورد آن تصمیم گیری کنید. اگر تمایل دارید رابط گوشی قابلیت های زیادی را ارائه کند و قابلیت های آن ترکیبی از رابط گوشی های مختلف و حتی سیستم عامل iOS (مثل حذف App Drawer) را به همراه داشته باشد، گوشی هوآوی Mate 20 گزینه خرید خوبی برایتان خواهد بود اما اگر بیشتر به بهینه و سلیس بودن رابط گوشی اهمیت می‌دهید، رابط OxygenOS گوشی وان پلاس 6T گزینه بهتری برای شماست. ما در مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی بیشتر با رابط کاربری و بستر نرم افزاری گوشی OnePLus 6T ارتباط بر قرار کردیم و به عقیده ما بستر نرم افزاری این گوشی وضعیت بهتری در مقایسه با بستر نرم افزاری Huawei Mate 20 دارد.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی : پردازنده، رم و حافظه داخلی

بدون شک قدرت عملکرد و بازده پردازشی موضوع مهمی است که در خرید یک اسمارتفون با قیمت بالای 10 میلیون تومان باید به آن توجه ویژه‌ای شود. در این بخش از مقایسه OnePlus 6t و هوآوی Mate 20 در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم و قدرت پردازشی آن ها را با هم مقایسه خواهیم کرد. تراشه‌ای که در گوش وان پلاس 6 تی به کار رفته تراشه قدرتمند اسنپدراگون 845 کوالکام است که از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای تشکیل می‌شود و طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده است. چهار هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Kyro 385 Silver با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی هستند و چهار هسته دیگر آن از نوع Kyro 385 Gold با فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتز خواهند بود. پردازنده گرافیکی Adreno 630 در قلب این تراشه بکار رفته و دستگاه از نظر رم در دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی روانه بازار شده است. از نظر حافظه داخلی هم این گوشی شامل دو نسخه 128 و 256 گیگابایتی می‌شود که هیچ یک از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند.

اما در سمت مقابل تراشه‌ای که در گوشی Mate 20 هوآوی بکار رفته تراشه Kirin 980 خواهد بود که طی فرآیند 7 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A55 هستند و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. چهار هسته دیگر آن هم از نوع Cortex-A76 هستند که دو مورد آن ها فرکانس کاری 1.92 گیگاهرتزی داشته و دو مورد دیگر از فرکانس 2.6 گیگاهرتزی بهره می‌برند. پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP10 هم در تراشه مذکور وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. گوشی هوآوی میت 20 از نظر رم در نسخه های 4 و 6 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی دارد و دستگاه از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی

 

اما کدام گوشی قدرت و بازده پردازشی بهتری دارد؟ در مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی مشخص شد که هر دو محصول قابلیت نصب و اجرای بازی های سنگین و مدیریت تسک های فشرده را دارند. بازی هایی مثل پابجی موبایل (PUBG Mobile) یا آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) بدون مشکل در هر دو گوشی قابل نصب و اجرا هستند. اما اینکه کدامیک سرعت عمل بهتری را ارائه کرده‌اند سوالی است که باید به آن پاسخ دهیم. در مقایسه دو گوشی وقتی 10 اپلیکیشن را در شرایط یکسان انتخاب و روی هر دو محصول اجرا و سرعت عمل دو گوشی را با هم مقایسه کردیم، وان پلاس 6 تی وضعیت بهتری در مقایسه با گوشی هوآوی Mate 20 داشت.

سرعت اجرای برنامه ها به ویژه در مواقعی که تعداد اپلیکیشن های فعال پس زمینه بیشتر می‌شدند به مراتب در گوشی OnePlus 6T وضعیت بهتری داشت که مطمئنا ناشی از ظرفیت بالاتر رم این گوشی در مقایسه با گوشی هوآوی میت 20 بوده است. لازم به ذکر است که ما در مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی از نسخه مجهز به رم 4 گیگابایتی نماینده هوآوی و نسخه مجهز به رم 6 گیگابایتی نماینده وان پلاس استفاده کردیم. بنابراین همانطور که گفتیم هر دو گوشی بازده پردازشی و قدرت عملکرد مطلوبی دارند اما اگر خیلی ریزبینانه کیفیت عملکرد آن ها را زیر ذره‌بین قرار دهید، گوشی وان پلاس 6 تی قدرت و ثبات بهتری را ارائه می‌کند و می‌تواند گزینه خرید بهتری در مقایسه با Huawei Mate 20 باشد.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی : دوربین اصلی و سلفی

هوآوی برای دوربین اصلی گوشی Mate 20 از سه لنز 12، 8 و 16 مگاپیکسلی استفاده کرده که به ترتیب از نوع واید (Wide)، تله‌فتو (Telephoto) و اولتراواید (Ultrawide) هستند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، فوکوس لیزری خودکار (Laser AF)، زوم اپتیکال 2x، عکسبرداری پانوراما، قابلیت HDR، عکسبرداری با زاویه گسترده، عکسبرداری پرتره و امکان ضبط ویدیو های 4K با نرخ 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی این گوشی پشتیبانی می‌شوند. در سمت مقابل دوربین اصلی گوشی وان پلاس 6 تی از دو لنز 16 و 20 مگاپیکسلی تشکیل شده که هر دوی آن ها از نوع واید هستند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای، تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، عکسبرداری پانوراما، قابلیت HDR، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدیو های 4K با نرخ های 30 و 60 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی این گوشی پشتیبانی می‌شود.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی

 

در مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی مشخص شد که دوربین اصلی هر دو گوشی از کیفیت خوبی برخوردار است و بدین سبب در محیط های با نور مناسب می‌تواند از طریق هر دو گوشی عکس های بسیار با کیفیتی ضبط کرد. شاید اصلی ترین تفاوت مابین دوربین اصلی این دو گوشی مربوط به پشتیبانی Mate 20 از عکسبرداری با زاویه گسترده و عدم پشتیبانی این قابلیت توسط دوربین OnePlus 6T خلاصه شود. ضمنا به عقیده ما تقریبا در 60 درصد مواقع دوربین اصلی گوشی وان پلاس 6T می‌تواند عکس های بهتری در مقایسه با دوربین هوآوی میت 20 ثبت کند، اگرچه در برخی مواقع شادابی رنگ ها و شارپنس عکس های ضبط شده با دوربین گوشی Mate 20 بهتر از تصاویر مشابه ضبط شده با دوربین وان پلاس 6T به نظر می‌رسند.

کیفیت عکس هایی که در محیط های با نور کم و تاریک با دوربین دو گوشی نام برده شده ثبت خواهند شد خیلی زیاد نیست و طبیعتا افت کیفیت محسوسی را در این شرایط شاهد خواهید بود، عکس های پرتره هم با دوربین اصلی هر دو گوشی بسیار خوب و با کیفیت ضبط می‌شوند. دقت عمل هر دوی آن ها در تفکیک سوژه اصلی از فضای پس زمینه مثال زدنی است و بدین ترتیب علاقمندان به عکسبرداری پرتره از خرید هر دو محصول نام برده راضی می‌شوند. پس در مجموع دوربین اصلی هر دو گوشی کیفیت خوبی دارد و اینطور نیست که بگوییم مطلقا دوربین یکی از آن ها بهتر از دیگری عمل می‌کند. به عقیده ما در 60 درصد مواقع می‌توان عکس های بهتری با دوربین گوشی OnePlus 6T ضبط کرد و در 40 درصد مواقع هم دوربین هوآوی Mate 20 عکس های بهتری در مقایسه با گوشی مذکور ضبط می‌کند.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی

 

اما دوربین سلفی دو گوشی مورد نظر چطور است؟ دوربین سلفی گوشی میت 20 از یک لنز 24 مگاپیکسلی واید تشکیل شده و از قابلیت HDR، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. در سمت دیگر دوربین سلفی گوشی Mate 20 هوآوی از یک لنز 16 مگاپیکسلی واید تشکیل شده که از قابلیت HDR، عکسبرداری سلفی پرتره و ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 302 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. در مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی مشخص شد که دوربین سلفی هر دو گوشی واقعا از کیفیت خوبی برخوردار بوده و بدون تردید می‌توانند رضایت علاقمندان به عکسبرداری سلفی را جلب کنند. به عقیده ما از این نظر تقریبا در 70 درصد مواقع دوربین هوآوی Mate 20 بازده بهتری در مقایسه با OnePlus 6T دارد.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی : باتری و شارژدهی

هوآوی یک باتری لیتیوم پلیمری 4000 میلی آمپر ساعتی را برای گوشی Mate 20 در نظر گرفته و شرکت وان پلاس هم یک باتری لیتیوم پلیمری 3700 میلی آمپر ساعتی را در گوشی OnePlus 6T بکار برده است. در بررسی دو مقایسه این دو گوشی مشخص شد که کیفیت شارژدهی باتری هر دوی آن ها تقریبا وضعیت مشابهی دارد و یک کاربر معمولی با یک مرتبه شارژ دو اسمارتفون مذکور تقریبا 1.5 روز می‌تواند از آن ها استفاده کند. خوشبختانه هر دو گوشی نام برده شده از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کنند تا نیاز نباشد زمان طولانی برای شارژ شدن باطری آن ها سپری گردد.

شارژر فابریک گوشی Mate 20 هوآوی 25 واتی است و شارژ اورجینال گوشی وان پلاس 6T هم 20 واتی خواهد بود. در مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی مشخص شد که باتری نماینده وان پلاس با شارژر اورجینال خودش حدودا ظرف 80 دقیقه فول شارژ می‌شود و باتری نماینده هوآوی هم در شرایط مشابه با شارژر اورجینالش حدودا در 90 دقیقه فول شارژ خواهد شد. پس دو گوشی نام برده شده از نظر قدرت شارژدهی باتری و همچنین سرعت شارژ مجدد آن وضعیت مشابهی دارند.

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی

 

مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی : قیمت و ارزش خرید

اما قیمت دو گوشی Mate 20 هوآوی و وان پلاس 6T چطور است و کدامیک از آن ها می‌توانند ارزش خرید بیشتری داشته باشند؟ نسخه مجهز به رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی گوشی OnePlus 6T هم اکنون (در زمان تدوین این مطلب) با قیمتی در حدود 11 میلیون تومان در بازار کشور به فروش می‌رسد. در سمت مقابل نسخه پایه گوشی میت 20 هوآوی که از رم 4 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی بهره‌مند است هم قیمتی در حدود 11.7 میلیون تومان دارد. بنابراین دو گوشی از نظر قیمت تقریبا در یک رده طبقه‌بندی می‌شوند. اما کدامیک ارزش خرید بیشتری خواهند داشت؟

با توجه به اطلاعاتی که از مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی به دست آوردیم کاملا مشخص است که هر دو گوشی از محصولاتی هستند که ارزش خرید مطلوبی دارند و بدون شک خریداران هیچ یک از دو محصول مذکور از خریدشان پشیمان نخواهند شد. به عقیده ما ارزش خرید هر دو گوشی تقریبا در یک سطح است و اینکه کدامیک از این دو محصول گزینه خرید بهتری برای شماست، مسئله‌ای خواهد بود که بیشتر به سلیقه شخصی خودتان بستگی دارد.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به مقایسه وان پلاس 6 تی با میت 20 هوآوی (OnePlus 6T vs Huawei Mate 20) پرداختیم. بدون تردید دو گوشی مذکور در رده قیمتی خودشان از بهترین های بازار هستند و شما از خرید آن ها پشیمان نمی‌شوید. به عقیده ما ارزش خرید هر دو گوشی بالاست و شما باید با توجه به سلیقه شخصی خودتان یکی از آن دو را انتخاب کنید، چون اختلاف زیادی در کیفیت آن ها دیده نمی‌شود. با این حال نظر شخصی ما این است که به بهره‌مندی گوشی وان پلاس 6T از اسکنر داخل نمایشگر، تراشه مرکزی قدرتمندتر و رم با ظرفیت بیشتر می‌توانند این گوشی را به گزینه خرید بهتری در مقایسه با هوآوی Mate 20 تبدیل کند.

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600 : یک ارتباط همه چیز تمام!

با پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن زندگی روزمره، احساس نیاز به اینترنت ثابت بیش از پیش به چشم می‌آمد. هزینه‌های بالای اینترنت دیتا در کنار حجم محدود آن‌ را می‌توان از جمله دلایلی دانست که امروزه در هر مکان قادر به مشاهده یک مودم اینترنت ثابت یا به عبارتی مودم ADSL هستیم. کمپانی TP-Link که همواره از پیشتازان تولید سخت افزار و تجهیزات شبکه بوده است در زمینه تولید مودم‌های ADSL/VDSL نیز بیکار ننشسته و محصولات متنوعی را در این زمینه تولید و روانه بازار کرده است. مودم TP-LINK Archer VR600 را می‌توان از پرطرفدارترین محصولات این کمپانی دانست که در بین کاربران ایرانی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پشتیبانی از 4 پورت Lan) RJ-45) در کنار توانایی اشتراک اینترنت بی‌سیم (Wireless) و پشتیبانی از پورت USB جهت استفاده از دانگل‌‌های اینترنت مختلف سبب شده تا مودم TP-LINK Archer VR600 به یک محصول همه چیز تمام تبدیل شود. در ادامه‌یِ نقد و بررسی همه جانبه مودم تی پی لینک Archer VR600، با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600 : معرفی اجمالی

 

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600

 

شاید امروزه کمتر کسی باشد که با کمپانی نام آشنای چینی یعنی تی پی لینک (TP-Link) آشنایی نداشته باشد. کمپانی TP-Link در سال 1996 پایه گذاری شد و پس از گذشت کمتر از 25 سال توانست به سومین برند برتر تولیدکننده تجهیزات شبکه تبدیل شود. مودم TP-LINK Archer VR600 یکی از محبوب ترین محصولات این شرکت بوده که در این نقد سعی شده به نحو احسن مورد بررسی قرار گیرد. پشتیبانی از تمامی اینترنت‌های ارائه شده در کشور ایران را می‌توان مهم ترین دلیل فروش بالای این محصول در کشور ما دانست. مودم تی پی لینک  Archer VR600 از کلاس‌های ارتباطی ADSL، VDSL و اینترنت خطوط فیبر نوری به طور تمام و کمال پشتیبانی می‌کند. کیفیت بالای ارتباط در کنار سیگنال‌های قوی این مودم سبب شده تا شاهد هیچ گونه قطعی اینترنتِ ناشی از مودم نباشیم. پشتیبانی ازفرکانس کاری 5 مگاهرتز در کنار پورت WAN نیز بخشی دیگر از ویژگی‌های کاربردی این مودم بوده؛ که در ادامه به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته است.

 

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600 : طراحی ظاهری

 

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600

 

از آنجایی که برای دریافت سیگنال بهتر، مودم باید در محلی در میان خانه باشد؛ طراحی آن دارای اهمیت است. مودم TP-LINK Archer VR600 در ابعادی معادل 216x164x37 میلی متر طراحی شده و تنها با رنگ مشکی در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. در نمای روبه‌رو شاهد طراحی شبکه‌ای به کار رفته در مودم تی پی لینک Archer VR600 هستیم؛ که به شدت مستعد جذب گرد و غبار است. چراغ‌های اعلان (Notification) نیز در همین قسمت و به صورت عمودی قرار گرفته‌اند. در سمت چپ مودم TP-LINK Archer VR600، شاهد کلیه کلیدهای عملگر مودم هستیم که رابط کاربری دستگاه را تشکیل می‌دهند. کلیدها به ترتیب عبارتند از :

  • کلید روشن/خاموش مودم
  • کلید Reset که به علت اهمیت بالای آن و جلوگیری از لمس اتفاقی به صورت داخلی طراحی شده و برای فشردن آن باید از سوزن استفاده کنید.
  • کلید WPS که به کلید اتصال سریع معروف است ولی از نظر امنیتی اصلا قابل تایید نیست و پیشنهاد می‌شود که همواره خاموش باشد.
  • و در نهایت کلید روشن/خاموش ارتباط WiFi، که به واسطه آن می‌توان اتصال بی‌سیم را متصل و یا قطع کرد.

 

مودم TP-LINK Archer VR600 به 3 آنتن خارجی مجهز شده که سبب می‌شود قدرت ارسال سیگنال بسیار بالایی داشته باشد و کاربر از نظر قدرت سیگنال هیچگاه دچار مشکل نخواهد شد. لازم به ذکر است که آنتن‌های مودم TP-LINK Archer VR600 از قابلیت تعویض برخوردار هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را تعویض و یا جدا نمایید.

در قسمت پشتی این مودم نیز پورت‌های دستگاه قرار گرفته که در ادامه به طور کامل راجع به آن‌ها توضیح خواهیم داد.

 

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600 : ویژگی‌های سخت افزاری و ارتباطی

 

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600

 

مهم ترین مسئله برای کاربران حرفه‌ای شامل سخت افزار و توانایی‌های ارتباطی مودم می‌باشد. همان طور که در ابتدا اشاره کردیم؛ مودم TP-LINK Archer VR600 یک مودم عادی نیست و در حقیقت یک مودم روتر است که ما برای راحتی بیشتر، از همان اصطلاح عامیانه مودم برای اشاره به آن استفاده می‌کنیم. در ابتدا بهتر است بدانید که مودم تی پی لینک Archer VR600 از کلاس‌های ارتباطی ADSL2، ADSL2+، VDSL، VDSL2 و اینترنت فیبرنوری با کلاس‌های FTTN، FTTB، FTTP و FTTH پشتیبانی می‌کند. اگر از کلاس‌های ارتباطی اطلاعی ندارید مشکلی نیست؛ چراکه به زبان ساده این مودم از کلیه ارتباطات اینترنتی موجود در ایران اعم از اینترنت ADSL و اینترنت فیبر نوری پشتیبانی خواهد کرد.

این مودم تی پی لینک علاوه بر فرکانس 2.4 گیگاهرتز، از فرکانس 5 گیگاهرتز نیز پشتیبانی می‌کند که سرعت انتقال برای فرکانس 2.4 گیگاهرتز برابر با 300 مگابایت بر ثانیه بوده و این مقدار در فرکانس 5 گیگاهرتز به 1300 مگابایت بر ثانیه افزایش می‌یابد.

در رابطه با ارتباط وایفای (WiFi) مودم TP-LINK Archer VR600، نکته خاصی مشاهده نمی‌شود و کمپانی TP-link به استفاده از امکانات همیشگی بسنده کرده است.

 

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600 : پورت‌های کاربردی

 

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600

 

قسمت پشتی مودم TP-LINK Archer VR600 محل قرارگیری کلیه پورت‌های ورودی و خروجی این محصول است. فارغ از ارتباطات وایرلس، کلیه روابط مودم TP-LINK Archer VR600 با شبکه مجاورش از طریق این پورت‌ها صورت خواهد گرفت. پورت‌های به کار رفته در مودم تی پی لینک Archer VR600 به ترتیب از چپ به راست عبارتند از :

پورت RJ-11 یا DSL : این پورت، ارتباط مودم با شبکه خارجی (ارائه دهنده اینترنت) را مهیا می‌سازد. پس از خرید و فعالسازی طرح اینترنتی خود، با اتصال مودم TP-LINK Archer VR600 به ورودی تلفن و گاها اتصالات ماهواره‌ای می‌توانید به منبع داده متصل شده و از ارتباط اینترنتی برخوردار شوید.

پورت USB 2.0 : پورت USB کاربردهای گوناگونی در هنگام اتصال به مودم خواهد داشت، که ما در پایین به سه مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • آپدیت و به روزرسانی منوی BIOS و محیط نرم افزاری مودم
  • اشتراک فایل‌های موجود بر روی فلش USB با شبکه محلی
  • اتصال دانگل اینترنت دیتا و به اشتراک گذاری آن از طریق ارتباط بی‌سیم (Wireless)

 

پورت‌های RJ-45 یا LAN : در قسمت پشتی مودم TP-LINK Archer VR600 با 4 پورت LAN روبه‌رو هستیم که ارتباطات مودم با شبکه محلی (Local) را فراهم می‌سازند. ساده ترین مثال استفاده از پورت LAN، استفاده از این پورت به منظور اشتراک اینترنت با سیستم‌های رومیزی و یا دستگاه‌های کارتخوان می‌باشد. نکته‌ای که در این بخش حائز اهمیت است؛ این است که پورت آخر همان پورت WAN به کار رفته در مودم تی پی لینک Archer VR600 می‌باشد که به صورت مشترک در کنار سایر پورت‌های LAN قرار گرفته است.

ورودی نیرو یا Power : همان طور که مشخص است؛ این پورت وظیفه تامین انرژی مصرفی مودم TP-LINK Archer VR600 را بر عهده دارد. آداپتور مورد استفاده برای این مودم از نوع 12V/2A می‌باشد.

 

نتیجه نهایی :

 

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600

 

مودم TP-LINK Archer VR600 را می‌توان یکی از بهترین مودم‌روترهای موجود در بازار دانست که از کلیه کلاس‌های ارتباطی موجود در ایران همچون ADSL، VDSL و همچنین اینترنت فیبر نوری پشتیبانی می‌کند. قیمت مودم تی پی لینک Archer VR600 در کنار ویژگی‌هایی همچون طراحی زیبا، پشتیبانی از فرکانس 5 گیگاهرتز و همچنین دارا بودن پورت WAN سبب شده تا این مودم از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار باشد. اگر به دنبال انتخاب یک مودم سریع، با کیفیت و بروز هستید؛ خرید مودم TP-LINK Archer VR600 می‌تواند بهترین انتخاب برای جای گرفتن در سبد خرید شما باشد.

اگر بنا به هر دلیلی احساس می‌کنید که این مودم نیازهای شما را برطرف نخواهد کرد؛ به شما پیشنهاد می‌کنم که با مراجعه به لیست مودم‌‌ها نسبت به مقایسه و بررسی سایر محصولات موجود در این لیست اقدام نمایید. همکاران ما به صورت 24/7 آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز هستند.

 

نقاط قوت : 

  • پشتیبانی از اینترنت فیبر نوری و اینترنت VDSL
  • پشتیبانی از فرکانس 5 گیگاهرتز
  • برخورداری از آنتن‌های قابل تعویض
  • بهره مندی از پورت WAN

 

نقاط ضعف :

  • طراحی نامناسب
  • مشترک بودن پورت WAN با LAN